Nekromanti Tips på spel, tack!

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,387
Först och främst: nån som har några tips på bra spel? Brädspel, sällskapsspel o.s.v.

Sedan:
The Hell Game?
Såg annonsen här på rollspel.nu och har varit inne och tittat lite... Är det någon här som har spelat det?

/DAc
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
tips:
illuminati
fluxx
once upon a time

angående hellgame. Sök på det här forumet. det har diskuterats förut.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Speltips: MagBlast[tm]. Har varit älskat det spelet sedan jag spelade det första gången med Gardener och några andra på ett GothCon (tror det var XXIV), sedan dess hade jag letat som besatt i spelbutiker och till slut hittade jag andra upplagan i en spelbutik i Malmö när jag var där nere och spelade vattenpolomatcher. För att beskriva det lite så är den, enligt mig, viktigaste regeln i spelet att: Gör man ingen ljudeffekt när man skjuter på ett annat skepp så missar skottet.

/Seinet Wintermute - Skall försöka få med sig spelet upp på forumträffen den 24-25 Januari
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Risk

Ta & lira Risk, det är ju ett klart trevligt spel, det kan man ju döda många timmar med..
Senså är ju alltid monopol en kul grej ju... :gremwink:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,186
Location
Borås, Sverige
Tja kan ju tipsa om följande små skojiga spel:

Brädspel:
Carcassone
Formula DE
History of the world
Kingdoms
Puerto Rico
Roborally (Väldigt svårt att få tag i)
Settlers of Catan
Svea Rike
Vinci
Zombies (Fast du behöver en påse med extrazombier)

Kortspel:
Bohnanza
Cafe Cosmpol (tror det är rätt namn. Man skall befolka bord på cafet)
Chez Geek
Fluxx
Guilliotine
Spank the monkey

Testade Hellgame på Gothcon. Jag personligen tyckte inte om det, men skall ge det en chans till när jag inte är som en zombie. =^_^=
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Twilight Imperium är mitt favoritbrädspel.
Rymdstrategispel som.. Äh, jag låter DAKRilla förklara.
Ett riktigt bra spel, iallafall alla jag har spelat med har utnämnt det till sitt favoritspel.. Utom min träiga lillasyster, kanske. Och w176, men hon mjuknade allteftersom. :gremsmile:
Djup utan att känslan förloras.
Se bara till att -viktigt tips- göra lappar som man kan hålla koll på Inkomst, Inflytande och Pengakassa med markörer, så går spelet så mycket smidigare. (Eller i värsta fall, använd anteckningspapper istället för pengamarkörer och istället för att räkna om Inkomst och Inflytande varje runda)
Det är rätt svårt att få tag på i Sverige ja, men jag vet tre affärer som har det och som skickar på postorder (en i Stockholm, en i Umeå och en i Linköping)

Sedan kommer Settlers och Diplomacy, som bägge är kända klassiker. Settlers är lätt att lära sig, snabbt (ett parti går på en timma, eller mindre) och kul - Du handlar och bygger, typ. Skön känsla för konkurrens.
Diplomacy är det ultimata rygghuggarspelet. Det finns ingen slump, utan allt handlar om att du ska manövrera dina trupper till en position där de vinner över motståndstrupperna, förutse vad motståndaren tar sig till, och mest av allt, diplomati. (Därav namnet.)
Det gäller alltså att bilda pakter med de andra spelarna, prata in sig om samarbete, osv. Själva spelet utgörs av att få folk att lita på dig, eller avgöra om du kan lita på andra. Skitkul.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
mer! Mer! MER!

Alltså... nämns Twilight Imperium kan jag ju bara inte hålla käft.

Spelet är ju ett av de bästa, liksom (fast visst finns det nackdelar...). Men det är inte allt. Det har också en väldigt levande community vilket måste nämnas eftersom den är guld värd:

The Unofficial Twilight Imperium Site finns olika strategier, rasspecifika eller inte, spelhjälpmedel (som verkligen gör rätt för det namnet) men framför allt varianter; Vill du ha nya raser? Ta för dig! Mer taktik i strid? Visst! Välj antingen taktikkorten eller det takiska "battleboard:et"! Mer Space Opera? Försörjningslinjer? Allianser? O.s.v., o.s.v. Det finns varinater nog för att göra om spelet totalt, eller nog för att ständigt förnya upplevelsen så att man kan spela det tills man pensionerats, och då har man ju massor av tid spela det ytterligare. Typ.

Typerna som håller till på diskussionsforumet är bestta av spelet. Helt klart. Vissa har gjort avancerade program för att få statistik över strider genom datoremulerat empiriskt testande, andra för simulera hela spelet(!). Många är de djupa, filosofiska diskussioner som behandlar de "rätta" sätten att spela, eller de bästa strategierna, taktikerna, o.s.v. Vissa har gjort avancerade kalkyler för att bevisa sin sak i dessa diskussioner, vilket är imponerande. Dessutom finns många bra råd för att krydda till spelet lite extra om man nu av någon anledning lyckats med bedriften att ledsna på det. Man blir hur som helst väldigt lätt inspirerad att spela igen på något nytt sätt efter att ha kikat lite på dessa diskussioner. Dessutom är det en utomordentlig plats att få svar på sina frågor, för spelets regler är lite kryptiska och måndtydiga ibland, vilket är en av dess största nackdelarna. Vissa av dessa frågor finns dock besvarade i den officiella FAQ:n, som man bör studera och förslagsvis även ha en utskrift av i spelkartongen.

När vi ändå är inne på nackdelar kan jag väl ta resten av de som jag upptäckt: Spelet är kanske lite väl grötigt med alla markörer och plastskepp, även om det ger en viss känsla i att kunna se sin flotta färdas genom kosmos på väg mot fiende och att kunna hålla i sitt ca$h. En annan nackdel är att vinsterna ibland blir lite orättvisa på något sätt, särskilt om man har med spelare som inte ger järnet eller som är... dåliga (kanske för att de är nybörjare eller oengagerade). Dessutom är Cruisers för bra... vilket gör stridsstrategierna lite för enformiga. Men det finns varianter som skakar om balansen mellan de militära enheterna...

Ojdå... jag som bara tänkt nämna väldigt kortfattat om communityn...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Settlers är lätt att lära sig, snabbt (ett parti går på en timma, eller mindre) och kul - Du handlar och bygger, typ. "

Under en timme? Hah! Jag har spelat 2-3 timmar varenda gång som jag spelat Settlers, även om vi bara varit tre spelare. :gremsmile:
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Några faktorer som spelar roll är antalet spelare ni är och hur avancerade du vill att spelen ska vara. För två spelare är Scarab Lords och Slaget om Midgård de bästa jag spelet, även om jag nu tröttnat lite mer på dem, vilket jag tycker är nackdelen med tvåmansspel, man tröttnar så snabbt (om det sen beror på att jag och min bror kan spela dem jämnt eller enformigheten som slutligen uppstår vet jag inte). Båda är gjorda av den exellenta Reiner Kinzia (som dock inte lyckas lika bra i Sagan om ringen-spelet). De har en väldigt smart spelmekansim och sätter krav på skicklighet, främs Slaget om Midgård.

Jag har även läst en hel del spelregler (men inte spelat), där jag tycker att "A game of thrones" verkar väldigt bra, en nackdel kan dock vara att det är för fem spelare. Vill du ha ett enormt "maffigt" spel så har eaglegames "Napoleon in Europe", något jag skulle vilja prova. Är dock osäker om hur bra det är men en hel del smarta grejer har de i alla fall.
Själv gillar jag att skicklighetsmomentet ska ha en central roll i ett spel (behöver dock inte betyda att det alltid krävs för att vinna), svåra val och variation. Citadels är ett simpelt spel men ändå otroligt smart. Bra för den som inte har så stor erfarenhet av mer avancerade spel. Twilight är det spel med mest bra grejer och en enorm kapacitet men samtidigt ramlar det i en massa gropar som det förlorar mycket på. Det är ibland mitt favoritspel och ibland inte.. Ett krav är för det är att du inte tröttnar på krångliga regler och lång speltid. Puerto Rico har jag bara spelet en gång men det verkar vara ett väldigt intressant spel, behöver dock någon gång till för en korrektare bedömning.

"Klassikerna" Svea rike, Risk och Axis & Allies Europe är jag tveksamma till även om A&A E kan erbjuda vissa hejdlöst roliga slutkamper. Det finns för liten valmöjlighet, blir lätt statiskt, medan Risk saknar flera intressanta moment.

Bland sällskapsspelen är mina favoriter Alias, där man ska förklara ord för den andra i sitt lag, och Rappakalja. Alias är ruskigt roligt, speciellt om du spelar med någon du känner. Geni är det bästa frågespelet jag stött på (även om jag inte spelat så många).

En kompis har spelet Hellgame och tyckte det var väldigt bra, själv har jag dock ingen erfarenhet av det.

Om du väntar på det utopiskt bra spelet får du dock vänta ett tag till, jag och DaKrilla är i färd att göra ett konfliktsspel utan motstycke, vilket är klart någon gång till våren... :gremwink:
 
Top