Nekromanti Tips på skräckmytologier att inspireras av?

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Bakgrund 1: Jag skriver vad en del av mig skulle vilja beskriva som skräckberättelser. En annan del av mig skulle absolut inte vilja använda den benämningen, eftersom det har en negativ klang i många krestsar. Det är noveller om än det ena, än det andra. Gemensamt är att stämningen är kuslig.

Bakgrund 2: Jag har under de tre år jag hållt på med detta ännu inte lyckats sluta mig till hur den underliggande mytologin egentligen ser ut. Jag har försökt många gånger, men det slutar antingen med något töntigt eller något klyschigt. Ibland med något som är både töntigt och klyschigt. Jag startade en tråd här nyligen där jag försökte hitta inspiration till att råda bot på problemet, men jag är inte ett dugg närmare. Därför kommer här en ny tråd.

Topic: För att få inspiration hade jag tänkt läsa om hur olika skräckrollspel förklarar sin mytologi. Jag började med att läsa KULT. Delar av det kändes perfekt och noterades ivrigt. Men ju mer jag läste desto mindre kände jag att mythosen i KULT var för mig. Några saker tar jag med mig, men mycket lämnar jag kvar orört. Så jag sökte mig vidare. Nu tänkte jag om jag skulle kika på World of Darkness härnäst.

Någon sade en gång att Lovecraft skrev skräck som skulle kunna skrämma en ateist. Med det antar jag att man åsyftar att det finns en vetenskaplig förklaring bakom skräcken. Så behöver det jag söker alls inte vara. Det får gärna vara lite flummigt. Jag menar, att prata om Deminurgen och dennes antagonist (i KULT) är knappast vetenskapligt men det är ganska bra ändå.

Jag vill hitta och inspireras av skräckmytologier som inte är grunda som en vattenpöl, utan lite "djupare". Mer genomtänkta. Jag vill hitta en skräckmytologi med finess som kan förklara spöken, olika väsen från folktron och liknande.

Vad jag söker:

1. Tips på skräckrollspel med en genomtänkt mytologi (finns det inte flera här som gjort egna skräckrollspel till exempel?).
2. Tips på genomtänkta litterära skräck-mytologier.
3. Andra tips på skräckmytologier inom kulturen.
4. Annat ni tror kan inspirera mig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag funderar på att inspireras av shinto i en eventuell uppföljare till Skymningshem: Andra Imperiet. Med tanke på att det redan är ett nippofilt rollspel så kan man lika gärna renodla det.

Nu menar jag inte att det finns en massa galna gudar som doppar spjut i den himmelska sörjan och gojset som droppar från spjutet stelnar till de japanska öarna, eller att solgudinnan, månguden och stormguden föds ur den ena spjutdoppande tvillingens ögon respektive näsa när denne renar sig efter ett besök i dödsriket, eller att kejsaren är i rakt nedstigande led till nämnda solgudinna och att denne har ett svärd, en spegel och en pärla som arvgods efter denna.

Jag är istället ute efter resten av shinto, att i stort sett allt är besjälat och måste behandlas med respekt – något som en kolonialmakt har en tendens att inte göra. Till och med rymden är besjälad, och att slå hål i rumtiden med maskhålsportaler är inte särskilt respektfullt. Att renlighet inte bara är en dygd, utan ett måste i interaktionen med det besjälade.

Men som sagt var, det är inget som en industrialiserad kolonialmakt tar hänsyn till särskilt mycket, speciellt om gamla religioner ses som anakronistiska rester från en mer primitiv era. Och nu har det börjat slå tillbaka.

---

Så min fundering är någon slags Ring eller The Grudge i rymden, ungefär.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
roboman;n31545 said:
Bakgrund 1: Jag skriver vad en del av mig skulle vilja beskriva som skräckberättelser. En annan del av mig skulle absolut inte vilja använda den benämningen, eftersom det har en negativ klang i många krestsar. Det är noveller om än det ena, än det andra. Gemensamt är att stämningen är kuslig.

1. Tips på skräckrollspel med en genomtänkt mytologi (finns det inte flera här som gjort egna skräckrollspel till exempel?).
2. Tips på genomtänkta litterära skräck-mytologier.
3. Andra tips på skräckmytologier inom kulturen.
4. Annat ni tror kan inspirera mig.
Tips på en tråd här på forumet: Skräck i Sci-fi https://www.rollspel.nu/threads/70009 [I]/Återkommer nog efter lite utforskande/[/I]
 
Top