Nekromanti Tips på rollspel?

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Hello rpg-lovers! I brist på bättre term söker jag tips på rollspel som skulle kunna ringas in som encounter roleplay. Med det menar jag spel som Red Markets, Blades in the dark och Ur Varselklotet.

För att ta Red Markets ser strukturen ut såhär i korta drag.

1 Spela ut en scen med dina nära och kära. 2 hitta ett av flera möjliga jobb, förhandla om priset, skräm bort andra grupper osv. 3 res till jobbplatsen (bra och dåliga saker händer). 4 gör jobbet, t.ex. hämta ett föremål, komplikationer uppstår. 5. Res hem / up-keep.

Ett jobb aka encounter per speltillfälle. Detta gör att om 4 av 6 spelare kan en onsdag går det att spela utan de andra 2. De är med under nästa jobb istället.

Finns det fler _rollspel_ som har liknande upplägg?

OBS: Menar ej one-shot scenarion.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Ars Magica är en kandidat.

Alla spelar trollkarlar.

Varje årstid händer det något som trollkarlarna måste göra något åt.

De trollkarlar som inte följer med på äventyret stannar hemma i basen och studerar magi istället.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Mouse Guard. Dessutom fantastiskt vackert, välskrivet och inspirerande. Ett av mina absoluta favoritspel.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Tack för tips!
Ars Magica har jag lite koll på men missat strukturen.Mouse Guard verkar mysigt, ska låna serien.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Pedragon bör väl också nämnas. Alla spelare riddare. Varje spelmöte är ett år i rollfigurerna liv. Man spelar ett rejält äventyr, slag, turnering eller annan stor händelse på ett spelmöte. Sedan gör man en vinterfas, förbättrar sin rollfigur, ser hur det går med dens ekonomi, familj och så vidare. (Rollfigurer som missar ett spelmöte gör bara sin vinterfas eller -faser för det/de år den missat, tar kanske tio minuter per år [om man inte är dum nog att köra med Book of the Manor, gör inte det] och är sedan redo att köra). Därefter är det nytt år!

Spelet gör sig på många sätt bättre om man spelar mer komplexa spelmöten med mer innehåll, men det funkar bar att köra så här avskalat också. SL måste rälsa rätt hårt och spelarna måste acceptera att deras rollfigurer spenderar nästan hela sina liv off-game.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Två ganska olika spel som har liknande upplägg är Shadows of the Demon Lord (som jag inte personligen är speciellt förtjust i) och nya Delta Green (som jag personligen tycker är fantastiskt)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Jag kanske missuppfattar frågan, men funkar det inte att spela så i Mutant År Noll? Alla är mutanter i en "ark". Man borde kunna spela ett scenario per spelmöte där gruppen är i en zonsektor och härjar innan de återvänder till arken. I arken kör man upkeep och metaspel (bygger olika förbättringar, slår för hur många som dött sedan senaste spelmötet etc). Eller tänker jag fel?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Henke;n297073 said:
Jag kanske missuppfattar frågan, men funkar det inte att spela så i Mutant År Noll? Alla är mutanter i en "ark". Man borde kunna spela ett scenario per spelmöte där gruppen är i en zonsektor och härjar innan de återvänder till arken. I arken kör man upkeep och metaspel (bygger olika förbättringar, slår för hur många som dött sedan senaste spelmötet etc). Eller tänker jag fel?
Nej jag tycker du har rätt, men det kanske är svårt att avancera meta plotten, men den kan ju skita i .
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
.Per.;n296776 said:
Ett jobb aka encounter per speltillfälle. Detta gör att om 4 av 6 spelare kan en onsdag går det att spela utan de andra 2. De är med under nästa jobb istället.
Eh... om jag förstår dig rätt så säger du egentligen:

"Min spelgrupp träffas en kväll i veckan. Vi är sju personer, men alla sju kan inte alltid komma, because IRL. Vilka rollspel passar att spela en kampanj med samma rollpersoner, men där kampanjen inte går sönder om ett par rollpersoner saknas ett spelmöte?
Kort sagt varje spelmöte ska vara som en fristående episod som inte kräver vissa specifika rollpersoners närvaro, men ska ändå vara en sammanhängande del av kampanjberättelsen.
"

Stämmer detta?
Om det stämmer är följdfrågan: vilka rollspel tycker ni om / tycker ni inte om? (så jag förstår er spel-smak)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Vi körde en kampanj för länge sedan där vi var rekryter hos MetroPol i Mutant 2089. Varje äventyr var ett uppdrag. Vi roterade även SL. Bör funka med alla spel där man tillhör en hierarkisk organisation med tydlig uppdragsstruktur. Som man ju gör i Mouse Guard med. Men det är relativt enkelt att lösa själv utan stöd.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
@Skarpskytten: Tack! Visste ej detta om Pendragon.

@Kalil: Ingen koll på Shadows of the Demon Lord men äger nya Delta Green (båda). Det du beskriver avhandlas på 2-3 sidor, alla mina DG-scenarion slutar i 2-3 sessions tyvärr. Dock sjukt bra spel, saknar en kampanj (om en går ifrån vad jag efterfrågar i denna tråd) får vänta in Gods Teeth och spela The Sense of the Sleight-of-Hand Man så länge.

@Henke: Mutant år noll, absolut! Fick detta tips av en kamrat med. Bonus: inga muterade djur! "Släpp ankorna och kom in i matchen".

@Anth: Eh ... nej.

@Måns: Låter coolt, tveksam om det sista dock. Vill ha det i mekaniken.

Tack för alla svar, några ögonöppnare indeed.
 
Top