Nekromanti Tips på rollspel som inte behöver förberedelser?

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Som titeln. Gärna spel som ändå går att spela längre kampanjer i och som har ett smidigt regelsystem utan att bli friformigt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Tips på rollspel som inte behöver förberedelse

In a Wicked Age. Panty Explosion. Over the Edge.


Storuggla, or so I think
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Primetime Adventures (ANT)

Tror jag i alla fall. Mitt exemplar står ospelat i hyllan.

/Marcus

EDIT: Tryckfel i rubriken
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Då skulle jag vilja säga SW ifrån äventyrsspel. Snabbt, enkelt & fort at starta. Enda problemet är att det kan vara svårt at få tag på..
 

Yokiboy

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
140
Location
Södertälje
Rollspel utan förberedelser

Det beror lite på vad du menar med förberedelser? Alla spel kräver ju att du läser och lär dig reglerna innan du lirar, samt printar eventuella formulär och liknande. Jag bryter ner det som följer:

Först har jag två udda spel som måste gås igenom separat. In a Wicked Age använder en vanlig kortlek för att generera elementen för setting och situation på ett mycket snyggt sätt. Det görs som grupp och man är snabbt igång och spelar. The Princess Game har absolut inga förberedelser alls, förutom att ge spelarna sina marker.
<ul type="square">[*]In a Wicked Age
[*]The Princess Game[/list]
Spel där alla spelare (inkl. SL) förbereder inför spelet tillsammans. Det här inkluderar att man bestämmer sig för detaljer vad gäller miljö (setting) och situation:
<ul type="square">[*]Best Friends
[*]Breaking the Ice
[*]Contenders
[*]Death's Door
[*]Fastlane
[*]InSpectres
[*]Mortal Coil
[*]My Life with Master
[*]Piledrivers & Powerbombs
[*]Primetime Adventures
[*]Shock: Social Science Fiction
[*]SOAP
[*]The Committee for Exploration of Mysteries
[*]Universalis
[*]Wilderness of Mirrors[/list]
Sen finns det en typ av spel där både setting och situation redan är på plats och allt man behöver lägga till är protagonisterna:
<ul type="square">[*]Beast Hunters
[*]Dirty Secrets
[*]Polaris
[*]Run Robot Red
[*]Shadows
[*]The Secret Lives of Gingerbread Men
[*]The Farm
[*]Untitled[/list]
Du har också spel där du som SL bara behöver några futtiga, generiska bangs innan du börjar, men där spelet har en sån tajt situation och setting och böckerna är fulla av exempel att det blir väldigt lite jobb:
<ul type="square">[*]The Mountain Witch
[*]carry, a game about war[/list]
Slutligen finns det en typ av spel där SL följer en formel för att förbereda sig för spelandet, vilket sedan blir väldigt fritt:
<ul type="square">[*]Dogs in the Vineyard
[*]The Princes' Kingdom
[*]Donjon
[*]Lacuna Part 1
[*]With Great Power...[/list]
Mors,

Jocke
 

Miriam

Veteran
Joined
1 Apr 2008
Messages
15
Location
Kalmar
Är det här ett vanligt probem?

Med risk för att det här faller utanför trådens ämne (nån kan väl bryta ut den om det är så) så undrar jag ifall det finns en stor efterfrågan på den här typen av spel. Min erfarenhet är, och då spelar jag ändå ganska ofta, att jag ändå inte hinner spela allt jag förbereder och att jag finner rätt stort nöje i just förberedeleserna i sig. Särskilt om man pratar kampanjer så blir det väl roligare om de är förberedda?

Eller visst pratar vi spelledarlösa spel osv, så kanske det är svårt att förbreda så mycket men även då borde väl upplevelsen blir bättre om man lagt ner lite tid innan?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
Haragada och Supergänget!

Haragada (hemsidan är inte riktigt klar än) kräver inga som helst förberedelser annat än att innan man börjar spela gemensamt bestämma några element som ska förekomma i berättelsen. Spelet kommer finnas till försäljning för första gången på Lincon och därefter via Kaleidoskops hemsida och Lulu.com.

Dessutom har vi Supergänget som är ett enkelt och snabbstartat superhjältespel som finns att köpa via www.kaleidoskop.se.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,821
Location
Göteborg
Re: Tips på rollspel som inte behöver förberedelse

Mina två favoritindiespel är bägge förberedelselösa:

InSpectres är typ Ghostbusters-rollspelet.
The Shab al-Hiri Roach handlar om telepatiska kackerlackor som löper amok på ett amerikanskt universitet på 1930-talet (man spelar lärare, inte kackerlackorna, alltså).

Sedan har du såklart mitt eget Oskrivna blad, som är ett generiskt system där man gör förberedelserna (som till exempel att skapa spelvärlden) tillsammans innan spelet börjar. Det är mer lämpat för kampanjspel än de två ovanstående (InSpectres går att spela i kampanj, men funkar inte så bra i längre sådana, och the Roach har ett begränsat antal scener och därmed ett specifikt slut). Versionen som finns på sidan jag länkade till är fullt spelbar, och Terje har lagt upp en bra spelrapport på sin kampanj. Jag håller på att färdigställa det och det kommer att komma ut i bokform, förhoppningsvis till sommaren.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,821
Location
Göteborg
Re: Är det här ett vanligt probem?

Särskilt om man pratar kampanjer så blir det väl roligare om de är förberedda?
Jag kan bara prata för mig själv, men jag har roligare om det inte är förberett. Jag vill vara medskapare av berättelsen. Jag vill skapa den tillsammans med mina vänner. Jag vill inte skapa den i förväg och sedan låta mina vänner spela igenom den, och jag vill inte att någon annan skall göra det, heller. Om spelledaren har planer på vad som skall hända så blir mina egna bidrag marginaliserade. Jag kan göra vad jag vill, så länge jag håller mig inom hans/hennes ramar. Det gäller såkallade fisktanksäventyr också, där händelserna inte är bestämda, men en massa bakgrundsmaterial är det.

Tänk såhär: Vi vill skapa något sjysst tillsammans. Vi skapar det tillsammans, men du har redan skapat en del i förväg, och dessutom berättar du det inte för oss andra. Hur skall vi då kunna veta om det vi skapar stämmer överens med vad du redan skapat? Antingen styr du oss så att det gör det, men då bidrar vi inte särskilt mycket, eller så låter du det bli helt fritt, men då kommer det vi skapar inte att stämma överens med det du gjort i förväg, och resultatet blir lidande.

Jag tycker heller inte att det är så roligt att förbereda. Det är kul att komma på idéer, men förberedelser tycker jag mest är jobb.

Sedan så tycker jag, rent känslomässigt, att förberedelser på något sätt är emot rollspelens fria anda. Men på samma sätt så tycker jag att spel nedskrivna i böcker är emot rollspelens fria anda, så lyssna inte på mig.

Eller visst pratar vi spelledarlösa spel osv, så kanske det är svårt att förbreda så mycket men även då borde väl upplevelsen blir bättre om man lagt ner lite tid innan?
Nä.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Är det här ett vanligt probem?

Jag känner igen mig faktiskt. Jag tycker t o m att det är roligare att förbereda kampanjer än att spela dem. Troligen för att själva spelandet blir så mycket mera segt och för att man har mindre kontroll när man spelar. Jag fungerar nog dåligt i grupp helt enkelt.

Som spelare skulle jag kanske föredra förberedelselöst rollspel för att iaf få nån kontroll.
Jag tror jag befinner mig i en fas där jag utvärderar rollspelandet och försöker hitta vad som passar mig.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
Re: Är det här ett vanligt probem?

I våran grupp spelar vi ganska sällan, så tid att förbereda spelmötet brukar inte vara något problem. Däremot så delar jag erfarenheten att förberedelserna brukar ha positiv inverkan på själva spelet. (Men det gäller ju också att man har planerat rätt.)

Men kvaliteten på spelet med avseende på förberedelserna är nog ganska beroende på hur man spelar. Om fokuset ligger på själva berättelsen så behöver inte förberedelserna vara lika omfattande. Ligger fokuset mer mot bakgrundens inflytande på utvecklingen (och en logisk sådan, så att spelarna kan påverka) så blir det desto viktigare att det är en genomtänkt och fungerande bakgrund, då kan planeringen naturligtvis vara viktigare.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Rollspel utan förberedelser

Tack. Nu har jag en massa att kolla upp. Lite väl ofta verkar den här typen av spel vara begränsade till nån väldigt begränsad nisch, exempelvis skolflickor. Är det en naturlig följd av systemen eller är det ett medvetet val av skaparen?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,821
Location
Göteborg
Re: Rollspel utan förberedelser

Lite väl ofta verkar den här typen av spel vara begränsade till nån väldigt begränsad nisch, exempelvis skolflickor. Är det en naturlig följd av systemen eller är det ett medvetet val av skaparen?
Generellt är det nog ett medvetet val av skaparen, eftersom modet är så inom indiespelen. Dock så är det nog lättare att göra ett förberedelselöst spel om man nischar det, eftersom man kan lägga en hel del av förberedelserna i spelet direkt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
Re: Tips på rollspel som inte behöver förberedelse

Att spela rollspel utan förberedelser är mindre en fråga om system, mer en fråga om teknik.

Några tekniker som underlättar förberedelselöst spelande:

Flaggor: Uppmuntra dina spelare att skapa sina rollpersoner på ett sånt sätt som gör det enkelt att leda in dem i berättelser. Försök få dem att ge dig flaggor, alltså indikationer på vad de vill att deras rollpersoners berättelser ska handla om.

Spelarinitiativ: Uppmuntra spelarinitiativ. Be spelarna bidra med idéer till händelser. Följ Nobilis Hästmyntelag: "Säg aldrig nej". Det vill säga, när spelarna föreslår något, skjut aldrig helt enkelt ned det, utan utnyttja det, väv in det, och om du måste neka spelaren, se till att det finns en bra anledning.

Metasnack: Stanna upp då och då och snacka igenom spelet. Känn av vart det är på väg, vad spelarna tycker funkar bra och vad som funkar mindre bra.

Och, sist men inte minst:

Improvisation: Detta är förstås A och O i förberedelselöst spel. När det gäller improvisation finns det många bra knep. Jag kan rekommendera Graham Walmsleys Play Unsafe som en guide för nybörjaren (om du inte är en nybörjare kan du strunta i den förra meningen).

/Kalle
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Jag kör t.ex. Eon

När jag vill minimera förberedelserna och rent allmänt få vara så lat som möjligt som SL men ändå spela kampanjspel så kör jag Eon.

Tycker det har följande fördelar (i sammanhanget):
i) Jag kan reglerna på mina fem fingrar
ii) Spelet/världen är extremt lämpad för "fisktanksspel"
iii) Det finns så mycket utgivet bakgrundsmaterial att man inte behöver hitta på speciellt mycket själv
iv) Det går snabbt att höfta fram speldata som t.ex. värden på SLPer etc. (Hänger säkert ihop med i)
v) Finns en nästan oändlig uppsjö av äventyrs och kampanjfröer i reglerna och bakgrundsmaterialet.

/Bjorn
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,821
Location
Göteborg
Re: Jag kör t.ex. Eon

ii) Spelet/världen är extremt lämpad för "fisktanksspel"
Hur menar du då?

iii) Det finns så mycket utgivet bakgrundsmaterial att man inte behöver hitta på speciellt mycket själv
Det här ser jag snarare som en nackdel, för om du improviserar och inte vill sitta och bläddra i böcker så fort någon gör något så kommer du att behöva hitta på själv. Och då finns risken att det skär sig med det etablerade materialet.

iv) Det går snabbt att höfta fram speldata som t.ex. värden på SLPer etc. (Hänger säkert ihop med i)
I Eon? Nu kanske de har ändrat det i de senare utgåvorna, men behöver man inte en hel massa värden, som skicklighet, stridsvana, vapenskada, rustningsabs, skadetålighet ... ? Jag tycker att ett värde är lagom för en namnlös motståndare, och kanske två eller tre för viktigare. Eon är jobbigt att hitta på värden till.

//Genesis är skeptisk till valet
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Jag kör t.ex. Eon

av exakt samma skäl kör jag Saga... med den fördelen att man kan lära spelarna reglerna och göra en gubbe på en kvart.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Re: Rollspel utan förberedelser

Lite väl ofta verkar den här typen av spel vara begränsade till nån väldigt begränsad nisch, exempelvis skolflickor. Är det en naturlig följd av systemen eller är det ett medvetet val av skaparen?
Det är väl ganska praktiskt om man vill minska på förberedelserna? Spelskaparen har redan bestämt vad spelet ska handla om, och allt man behöver göra som spelare och spelledare är att fylla i detaljerna.

Sedan beror det också på att många skapare av independentspel är intresserade av att skapa regler för att hantera en viss bestämd miljö eller en viss specifik situation, snarare än att skapa ett generellt regelsystem som hanterar allting lite halvdant (men ändå uppenbarligen förutsätter att det rollpersonerna kommer göra mest är att penetrera spelledarpersonernas hud med metallföremål).

/tobias
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Jag kör t.ex. Eon

[ QUOTE ]
I Eon? Nu kanske de har ändrat det i de senare utgåvorna, men behöver man inte en hel massa värden, som skicklighet, stridsvana, vapenskada, rustningsabs, skadetålighet ... ? Jag tycker att ett värde är lagom för en namnlös motståndare, och kanske två eller tre för viktigare. Eon är jobbigt att hitta på värden till.

[/ QUOTE ]

Som jag sa hänger det nog väldigt mycket ihop med min första punkt, att jag "kan Eon på mina fem fingrar". Kombinationen av att värdena faktiskt hänger ihop på ett för mig väldigt logiskt sätt och det faktum att jag med tiden utvecklat en stark "intuition" för vad typiska värden är för typiska personer.

Skall väl också sägas att jag blev avbruten/distraherad då jag skrev mitt inlägg och alldrig riktigt kom till poängen.

Min poäng är nämligen att vad som är mest förberedelselöst eller kanske snarare vad som kräver minst förberedelser beror minst lika mycket på DIG som på spelet.

Att spela med få förberedelser handlar (obviously) en hel del om att improvisera och som jag tror så beror förmågan att improvisera bra på att våga släppa taget och spela utan skyddsnät och det i sin tur beror väldigt mycket på trygghet.

Jag känner mig extremt trygg med Eon men skulle antagligen inte känna mig trygg alls med DitV. Jag skulle idag alldrig våga spelleda DitV utan massiva förberedelser helt enkelt för att jag personligen känner jag ingen tryghet i att spelet kan "baila ut mig" om jag hamnar i trångmål. Jag säger inte att DitV mekaniken inte kan det, men så länge man själv inte upplevt det kommer man oftast inte känna sig trygg.

För någon annan kan det lika gärna vara tvärtom. Jag finner det dock osannolikt (för de allra flesta) att ett spel man inte spelat är ett bättre förberedelselöst alternativ än något man har stor vana på.

/Bjorn
 
Top