Tips på rollspel för en relativt oerfaren rollspelsgrupp?

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Slänger in lite rekommendationer nedan. Finns ett gäng till som troligtvis är riktigt bra men har ej hunnit speltesta dem mest pga läget med Covid.

Symbaroum har en fantastisk kampanj. Här gäller det dock helst att läsa äventyrsserien i förväg så sammanhanget är klart för spelledaren.

Svärdets Sång är ett annat fantasyspel jag kan rekommendera. Det här spelet baseras dock mer på kortare beskrivna äventyrsplatser istället för längre skrivna äventyr som Symbaroum så spelledaren kan få lägga till eller improvisera en del. Det här spelet går även att köra mer slumpartat med slag på diverse tabeller från alltifrån platser, motståndare, skatter osv om gruppen gillar den stilen.

Fantasy! är ett rätt lätt spel men en del äventyr. Många av äventyren är nyutsläpp av gamla äventyr som tidigare funnits till Drakar och Demoner. De verkar dock inte släppa lika mycket nytt som Symbaroum och Svärdets Sång senaste tiden.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Att konvertera Svavelvinter till Kopparhavet Hjältar bör vara enkelt.
Många monster är bara att byta ut, dvs använda deras speldata från KHs monster-beskrivningar istället.
Svavelvinter är skrivet för någon DoD-version som har färdigheter mer värden på 1-20. KH använder 1-100. Så behöver du konvertera ett FV kan du ta Svavelvinters FV x 5.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nu har folk redan gett massa bra tips men bra nybörjarspel med låg inlärningskurva som dessutom är inom svenska fantasy genren så har du som nämnts innan kopparhavets hjältar , hjältarnas tid , fantasy old school gaming

Du nämnde att du ser drakar och demoner i ett nostalgiromantiskt sken . Drakar och demoner kom i nytryck 2016 , har själv inte spelat det så vet inte om det är en omarbetning av och nya regler eller om det bara är en reprimt . Bara att googla på drakar och demoner 2016
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är en ny utgåva. Bilderna är väldigt fina men i övrigt är det ett slarvigt gjort spel, fullt med fel.
Tack för infon, jag har som sagt inte spelat det själv eller läst recensioner av det utan visste endast om dess existens 🙂
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Drakar och demoner kom i nytryck 2016 , har själv inte spelat det så vet inte om det är en omarbetning av och nya regler eller om det bara är en reprimt . Bara att googla på drakar och demoner 2016
Det kom en 30-års jubileumsversion av DoD.
Reglerna är omarbetade och många äldre spelare blev missnöjda med de nya reglerna.
Har man kvar de gamla DoD-boxarna från 1980-talet tror jag man gör bäst i att undvika nyutgåvan.
Har man inte de gamla boxarna kan nyutgåvan vara köpvärd.
Tyvärr gjordes nyutgåvan under tidspress (den skulle ges ut 30 år efter originalet, inte 31 år) så den innehåller många fel som korrläsarna missade p.g.a. tidspress.

Järn och Hjältarnas Tid av @Krille kan ses som en motreaktion till det dåliga arbete som gjordes i Jubileumsutgåvan.
Och Kopparhavets hjältar får ses som en vidareutveckling på detta.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Fantasy! är ett rätt lätt spel men en del äventyr. Många av äventyren är nyutsläpp av gamla äventyr som tidigare funnits till Drakar och Demoner.
Nej det stämmer väl inte? Möjligen att de lånat något namn. Däremot har Fantasy en uppsjö av korta och lite längre scenarion som är lättgänfliga för SL. Vågar inte svara för reglerna men den gången jag testade ett av dem gick de bra ihop med Mörk borg (som är ett annat tips).
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Nej det stämmer väl inte?
Spindelkonungens pyramid finns utgiven till Fantasy! OSG. Jag har uppfattat det som att den versionen skiljer sig en hel del från originalet. Något annat från DoD finns inte utgivet till Fantasy! OSG vad jag vet.

I övrigt tycker jag att Fantasy! OSG är ett trevligt spel med ett enkelt regelsystem som är lätt att modifiera. Det kan kanske vara lite förvirrande med förkortningarna OSG (Old School Gaming) och OSR (Old School Renaissance). OSR är alltså en spelstil. Fantasy! OSG är inspirerat av OSR men eftersom Fantasy! OSG inte bygger på tidigare utgåvor av DnD utan använder ett eget regelsystem med pölar av T6:or valde spelskaparen att kalla spelet OSG (OSR är, eller åtminstone var, alltså nära knutet till just DnD). Sedan finns det, precis som @Bifur säger, gott om gratismaterial till Fantasy! OSG, bland annat här. Personligten tycker jag också att Fantasy! OSG, trots de tydliga skillnaderna mellan regelsystemen, har en känsla som liknar gamla Drakar och Demoner.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag rekommenderar Svärd & Svartkonst som finns att köpa i fysisk form löjligt billigt här. Det är ett svenskt rollspel baserat på tidiga utgåvor av Dungeons & Dragons så om ni spelat 5E kommer ni att känna igen grunderna men Svärd & Svartkonst är mycket mer avskalat.
Till S&S finns också tidningen Grimoire. 4 nummer så här långt. Givet hur billig regelboken är, så kan man kosta på sig det. Det finns nya klasser, monster och några äventyr.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag rekommenderar också Kopparhavets Hjältar! Om du gillar problemlösning och mysterier så kommer jag snart släppa ett inofficiellt nybörjarvänligt detektiväventyr till det rollspelet inom kort 🙂
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Nej det stämmer väl inte? Möjligen att de lånat något namn. Däremot har Fantasy en uppsjö av korta och lite längre scenarion som är lättgänfliga för SL. Vågar inte svara för reglerna men den gången jag testade ett av dem gick de bra ihop med Mörk borg (som är ett annat tips).
Du har rätt. Fick för mig det var fler äventyr som getts ut igen men verkar bara vara Spindelkonungens Pyramid. Var så länge sedan jag läste orginalet så missade om de dessutom ändrat om mycket i det. Rekommendationen för Fantasy! står dock kvar.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Tack så mycket för allt engagemang!

Jag summerade hur många gånger varje spel blivit tipsat. Kopparhavets hjältar blev ohotad etta. Det är också detta jag blev mest sugen på att testa efter att ha läst era inlägg. Har tidigare hört så gott om kampanjen Svavelvinter så det är ju perfekt att dessa går att kombinera.

Jag blev också nyfiken på Symbaroum. Vad heter kampanjen till detta rollspel som blivit hyllat några gånger i tråden?

Att spela ett OSR eller spelledarlöst verkar också kul! Det får jag kika vidare på vid något tillfälle.

Summering av antal tips:
Obs har försökt skilja på vad som jag uppfattat som tips och vad som jag uppfattat som diskussion.

5 gånger
Kopparhavets hjältar

3 gånger
Symbaroum, Svärdets sång, Call of chatulu, Fantasy! Old school gaming

2 gånger
Svärd och svartkonst, Shadow of the demon lord, Dungeon world

1 gång
Nordiska väsen, Alien, Hjältarnas tid, Drakar och demoner 2016, Mörk borg, Fiasco, Svart av kval, Nerver av stål, Polaris, Lovecraftesque, Montsegur 1244, For the Drama-spelen, Dream Askew/Dream Apart, The Daughters of Verona, Utpost, Trollbabe, Dogs in the Vineyard, Sorcerer, In a Wicked Age, Primetime Adventures, Itras by, Apocalypse World
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag blev också nyfiken på Symbaroum. Vad heter kampanjen till detta rollspel som blivit hyllat några gånger i tråden?
Den verkar heta Krönikan om Törnetronen. Du kan läsa en snutt om den samt se vilka böcker som ingår här. Jag har inte koll på om alla delar kommit ut än eller om det är fler på gång. Det kan säkert någon som rekommenderat Symbaroum svara på.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Det kan säkert någon som rekommenderat Symbaroum svara på
Fyra delar av sex planerade är ute.

Om Symbaroum verkar intressant rekommenderar jag den här tråden för diskussioner om hur man kan dra igång kampanjen. Och om man vill vänta med Törnetronen finns det fortfarande bra förslag på set-up där som lägger en bra grund men samtidigt öppnar för annat äventyrande runt om Tistla Fäste.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Enligt senaste avsnittet av Signaler från Zonen är del 5 av Törnetronen förhoppningsvis ute innan slutet av andra kvartalet nästa år.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Litet sidospår: Jag blir imponerad av dom som orkar ge sig på en sådan kampanj som Törnetronen. Själv skulle jag inte orka läsa 1200 sidor för att förbereda en kampanj och jag skulle absolut inte klara av att hålla ihop en sådan koloss vid spelbordet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Litet sidospår: Jag blir imponerad av dom som orkar ge sig på en sådan kampanj som Törnetronen. Själv skulle jag inte orka läsa 1200 sidor för att förbereda en kampanj och jag skulle absolut inte klara av att hålla ihop en sådan koloss vid spelbordet.
Tack ☺. Fast grejen är väl att de flesta inte närmar sig sådana kampanjer på det viset? Det kommer efter hand och läsandet av de där 1200 sidorna sprids ut över flera år. Fast det är klart, plockar man upp Konfluxen, Enemy Within eller Masks of Nyarlathotep idag kanske det fungerar annorlunda?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Hej Nion! Ursäkta, jag hade helt missat den här tråden! Kul att du är intresserad av Kopparhavets hjältar. Du har väl hittat till vår hemsida: https://helmgast.se/kopparhavets-hjaltar/

Det stämmer att vår första kampanj, Sirenens klagan, är på gång. Kickstarter kommer snart!

Förslagen att titta på andra kampanjer som Svavelvinter och Skymningshavets gåtor och konvertera dem till Kopparhavets hjältar är utmärkt! Regelsystemen är ganska lika, och går hyfsat enkelt att konvertera - lite tips finns här: http://www.rollspel.nu/threads/konv...-kopparhavets-hjältar-järn.75420/post-1020942

Om du plockar på dig ett ex av senaste Speltidningen Fenix (nr 6 2020) har vi ett äventyr där som borde ge ett antal spelkvällar.

Hör av dig om du har några frågor eller tankar - du kan pm:a mig här på wrnu, eller mejla till kopparhavet@helmgast.se

Trevligt äventyrande!
 
Top