Tips på rollspel för en relativt oerfaren rollspelsgrupp?

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Hej!

Vi är ett litet gäng som försöker hitta rätt i rollspelsdjungeln. Vi vill gärna ha tips på ett bra rollspel till oss! Nedan följer en liten beskrivning av rollspelsgruppen och mina tankar.

Vi är 5-6 st 30-plussare med varierande tidigare erfarenhet av rollspel. Några är helt gröna, några har spelat som ungdomar/unga vuxna och någon har spelat mer eller mindre kontinuerligt. Det finns partners, barn, fritidsaktiviteter, jobb m.m. som gör att tiden att tänka på rollspel utanför de tillfällen vi ses är ganska begränsade. Välkommen till vuxenlivet?

Hittills har vi spelat DnD 5e. Det har väl fungerat okej. Jag har varit spelledare och har skapat egna äventyr, enligt en större övergripande plan för historien som jag tänkt ut. Det har dock inneburit att jag har lagt mycket av min fritid på förberedelser, vilket jag tycker är kul men egentligen inte har tid med. Det är också pressande att varje gång hitta på något spännande i tid till nästa träff, jag känner att jag aldrig riktigt är färdig när det är dags för nästa spelmöte.

DnD 5e upplever jag som krångligt och opedagogiskt regelmässigt (böckerna gör ett uselt jobb att förmedla reglerna). Dessutom tycker jag det går åt energi att omvandla språket från engelska till svenska hela tiden, det blir mycket svengelska på spelmötena.

Vi som spelat rollspel tidigare ser Drakar och demoner i ett romantiskt sken. Två har spelat Trudvang och den tredje någon äldre version (äventyret Svavelvinter, vilken upplaga tillhör det?). När jag läser om Trudvang skriver många att det är dåligt regelmässigt vilket gör att jag tvekar lite. Var spelet bra eller är det av nostalgiska skäl jag vill spela det igen?

Frågeställningen
Nu tänker jag att vi ska spela ett nytt rollspel där det finns en tillhörande kampanj för att jag ska slippa en del av planeringen. Läsa äventyr kan jag göra på kvällarna och det känns bara trevligt. DoD Trudvang har väl en kampanj med Vildhjärta, Snösaga osv? Är det lätt att få tag i regler och äventyr till denna upplaga av DoD? Finns det något annat rollspel med en bra kampanj vi kan spela igenom? Jag tror någon slags fantasy-miljö tilltalar gruppen mest, men inget är hugget i sten.

Bonusfråga
Om ni helt ignorerar vad jag skrivit och föreslår ett rollspel med följande premisser: Kul, rimligt tidskrävande utanför spelmötena, delat ansvar i spelgruppen (eventuellt även SL-rollen); vad rekommenderar ni då?

Tack på förhand!
Nion
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Här kommer lite tips:

Kopparhavets Hjältar
Som en bra version av Drakar och Demoner.
Finns ingen kampanj än (ska komma snart) men det är enkelt att konvertera en gammal DoD kampanj, som exempelvis denna.

Symbaroum
Snyggt spel med en stor kampanj som, enligt mig, är en av de bästa kampanjerna du kan hitta.
Reglerna är enkla och helt okej.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag rekommenderar Svärd & Svartkonst som finns att köpa i fysisk form löjligt billigt här. Det är ett svenskt rollspel baserat på tidiga utgåvor av Dungeons & Dragons så om ni spelat 5E kommer ni att känna igen grunderna men Svärd & Svartkonst är mycket mer avskalat. Det är ett spel inom vad som kallas OSR - Old School Renaissance - som handlar om att spela äventyr utan en förutbestämd handling. Spelarna får istället större möjlighet att forma vad spelet ska handla om. Ett vanligt fokus är att utforska ett landområde eller en grotta. Det finns flera färdiga äventyr och kampanjer till Svärd & Svartkonst, bland annat på spelskaparnas egen sida, på Lulu och på DriveThru RPG. Här kan du även se ett gäng prova på spelet. För den som spelat traditionella rollspel kan OSR kännas en smula ovant, åtminstone till en början, men jag tycker personligen att det är en väldigt trevlig spelstil. Lättspelat och spännande!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Call of Cthulhu (CoC)
Finns sedan ett tag även på svenska.
Ett klassiskt skräckspel.
De flesta brukar tycka om det.
Enkel BRP-motor, så alla som spelat gamla Drakar och Demoner kommer att känna igen sig.
Finns massor med äventyr att köpa till, inklusive flera stora och maffiga kampanjer.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag vill även slå ett slag för Svärdets Sång vars grundbox just nu är på rea hos Fria Ligan. Det är ett rollspel som kombinerar Nisse Gullikssons underbara bilderna från klassiska Drakar & Demoner med ett världsbygge av spelskaparen och författaren Erik Granström (känd för Svavelvinter) och Fria Ligans egen regelmotor. Grundboxen innehåller en kampanj, utforskandet av det glömda landet som är fullt med hemligheter och spännande platser. Sedan finns det en kampanj till, Bittermarken, skriven av forumets stöttepelare @Magnus Seter, samt några fristående äventyr. Ligans regelmotor bygger på pölar med T6:or och är väldigt enkel i grunden. I Svärdets Sång finns dock ganska många tillägg som gör den lite knepigare men fortfarande mer lättspelad än 5E skulle jag säga.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Jag tolkar det som att du helst ser ett spel på svenska och som kräver mindre mängd planering genom att presentera mer färdigt material åt SL som du inte behöver bygga ihop själv?

- Symbaroum som nämnts, det är väldigt bra, jag spelar det själv med stort nöje just nu. Det går dock inte komma ifrån att med tiden behöver SL lägga en del tid på att tänka igenom hur kampanjen ska utvecklas ju längre den lider i och med att den har så många rörliga delar i olika grupperingar med varierande intressen. Å andra sidan kan man strunta i metaploten och bara köra på utforskning och då finns det en del att ta av.

- Alien har två matiga färdiga scenarion i s.k. cinematic mode med färdiga RP. Jag har bara läst det ena än men det är minimalt med prepp utöver genomläsning.

- Nordiska väsen, nytt en kom med en en ordentlig scenariobok.

- Min rekommendation blir dock blir som @anth Call of Cthulhu Sverige. CoC har välgenomarbetade kampanjer som sitt signum. Det har släppts två till den nya svenska utgåvan (En seans i Stockholm och Tjurmannen från Kungsskär) och det finns ett flertal på engelska. Spelet är därtill i princip kompatibelt över alla olika utgåvor (man är på 7e nu). Vill man ha ytterligare ett svenskspråkigt alternativ tipsar jag ödmjukt om min egenhändigt skrivna kampanj.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Om ni helt ignorerar vad jag skrivit och föreslår ett rollspel med följande premisser: Kul, rimligt tidskrävande utanför spelmötena, delat ansvar i spelgruppen (eventuellt även SL-rollen); vad rekommenderar ni då?
Jag skulle rekommendera ett spelledarlöst spel, eller i alla fall ett förberedelselöst sådant. Fiasco, Svart av kval, Nerver av stål, Polaris, Lovecraftesque, Montsegur 1244, For the Drama-spelen, Dream Askew/Dream Apart, The Daughters of Verona, och så vidare. Finns massor att hämta. Samtliga kräver noll förberedelser utanför spel, och alla ovanstående är spelledarlösa.

Vill man ha spelledare men mer eller mindre förberedelselöst finns det Utpost, Trollbabe, Dogs in the Vineyard, Sorcerer, In a Wicked Age, Primetime Adventures (starkt rekommenderat!) och annat. EDIT: Itras by.

De av ovanstående som jag har skrivit finns gratis i PDF-form på simonpettersson.com.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Sedan håller ju Apocalypse World på att släppas i svensk version. Det är inte helt utan förberedelser om man spelar som skrivet, men det är helt utan förberedda scenarion (spelardrivet).
 
R

Raderad på egen begäran 01

Guest
Mitt tips blir Shadow of the Demon Lord. Det är ett enkelt regelsystem, och till spelet finns en mängd äventyr och ett par tre kampanjer. Det är ett litet arbete att få äventyren på plats som SL, men inget betungande. Spelet är utformat just för grupper som har lite mindre tid och inte spelar lite mycket och ofta - vilket innebär att en kampanj är 11 äventyr, och man går upp en level efter varje äventyr. När man når level 10 så är det dags att pensionera karaktären och gå vidare. Har kört det med min spelgrupp med stort underhållningsvärde som resultat. Vill man sen gå vidare till något lite mer komplext med större äventyr och fler kampanjer så är det ett litet steg över till Warhammer Fantasy (han som gjort Shadow var medskapare till Warhammer 2ed, och det märks). Vill man instället bygga ut sitt Shadow, så finns det otaliga expansioner. Värt varje krona, säger jag.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Svärdets sång fungerar, jag spelar det just nu med en grupp som är väldigt blandad. Några nya, några som spelat lite och så några som spelat sedan länge. Överlag har det varit enkelt att lära sig medan vi spelar och gruppen har även haft kul med det som systemet erbjuder. Jag som leder gruppen har aldrig känt mig tyngd av systemet och spelarna har haft hyfsat lätt att komma in i det. Annars så funderar jag på spel utan spelledare som nämns ovan, där finns en del som går att spela.

Har inte spelat Shadow of the demon lord, vilket nämns ovan, dock läst igenom regelboken och några äventyr. Överlag verkar det väldigt enkelt att använda sig av och även något jag funderar på att spela till framtiden. Det ligger dock på listan över spel jag skulle plocka fram med nya spelare.

Samma med CoC - svenska versionen är absolut något jag skulle plocka fram och spela med en ny grupp.
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
"Dungeon World" kanske skulle vara värt att ta en titt på om ni gillade känslan i DnD men tyckte det var för meckigt. Det är baserat på regelmotorn från "Apocalypse World" men är gjort för att emulera high fanatsy à la DnD.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Tack så mycket för alla svar! Nu har jag många spår att följa upp.

Kopparhavets Hjältar
Som en bra version av Drakar och Demoner.
Finns ingen kampanj än (ska komma snart) men det är enkelt att konvertera en gammal DoD kampanj, som exempelvis denna.
Har ni inte kört Svavelvinterkampanjen så gör det är ju typ den bästa ever. Och använd Kopparhavets Hjältar så jävla skönt spel.
Kopparhavets hjältar med kampanjen Skymningshavets gåtor (DoD 2016), en mjukstart med sjöfararfantasy.

Riotminds har lagt upp Skymningshavet som gratis PDF på följande länk:
Jag blir nyfiken på Kopparhavets hjältar. Det verkar lovande utifrån vad ni beskriver. Men hur går en konvertering av en DoD kampanj till? Går det konvertera under spelmötet eller krävs det förberedelser, vilken typ av förberedelser i så fall?
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Jag rekommenderar Svärd & Svartkonst som finns att köpa i fysisk form löjligt billigt här. Det är ett svenskt rollspel baserat på tidiga utgåvor av Dungeons & Dragons så om ni spelat 5E kommer ni att känna igen grunderna men Svärd & Svartkonst är mycket mer avskalat. Det är ett spel inom vad som kallas OSR - Old School Renaissance - som handlar om att spela äventyr utan en förutbestämd handling. Spelarna får istället större möjlighet att forma vad spelet ska handla om. Ett vanligt fokus är att utforska ett landområde eller en grotta. Det finns flera färdiga äventyr och kampanjer till Svärd & Svartkonst, bland annat på spelskaparnas egen sida, på Lulu och på DriveThru RPG. Här kan du även se ett gäng prova på spelet. För den som spelat traditionella rollspel kan OSR kännas en smula ovant, åtminstone till en början, men jag tycker personligen att det är en väldigt trevlig spelstil. Lättspelat och spännande!
Jag tycker det här låter spännande. Har hört talas om OSR innan men greppar inte helt vad det handlar om. Hur är spelarna med och formar handlingen? Är det ett slags sam-berättande där man kommer överens om vad som händer?
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Jag vill även slå ett slag för Svärdets Sång vars grundbox just nu är på rea hos Fria Ligan. Det är ett rollspel som kombinerar Nisse Gullikssons underbara bilderna från klassiska Drakar & Demoner med ett världsbygge av spelskaparen och författaren Erik Granström (känd för Svavelvinter) och Fria Ligans egen regelmotor. Grundboxen innehåller en kampanj, utforskandet av det glömda landet som är fullt med hemligheter och spännande platser. Sedan finns det en kampanj till, Bittermarken, skriven av forumets stöttepelare @Magnus Seter, samt några fristående äventyr. Ligans regelmotor bygger på pölar med T6:or och är väldigt enkel i grunden. I Svärdets Sång finns dock ganska många tillägg som gör den lite knepigare men fortfarande mer lättspelad än 5E skulle jag säga.
Det här låter ju också väldigt lovande!
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,643
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag tycker det här låter spännande. Har hört talas om OSR innan men greppar inte helt vad det handlar om. Hur är spelarna med och formar handlingen? Är det ett slags sam-berättande där man kommer överens om vad som händer?
OSR = Old School Reneissance, dvs att ta upp regler och spelstil från rollspelens första tid på 70-talet och utveckla dem vidare i vår tid.
OSR-spel har vissa likheter med samberättarspel / story games men också stora skillnader. Gemensamt för båda är att det inte finns någon förutbestämd handling, det är inte meningen att äventyret ska bli på ett visst vis utan man spelar för att upptäcka hur det utvecklas. Till skillnad från story games och samberättarspel har osr-spel en traditionell uppdelning mellan spelledare och spelare, där spelarna bestämmer över sina rollpersoner och sl över världen runt dem. OSR-spel handlar oftast om platsbaserade äventyr där en farlig plats (dungeon, stad, vildmarksområde) utforskas. Denna plats är beskriven i förväg men hur rollpersonerna utforskar den och vad de gör med de saker, varelser och personer de finner där är helt upp till spelarna. En annan viktig aspekt av OSR-spel är fokuset på "player skill", dvs spelarnas list, uppfinningsrikedom och slutledningsförmåga är ofta viktigare eller minst lika viktigt som rollpersonernas egenskaper och värden.
Här kan du läsa mer om vad OSR är för något: https://lithyscaphe.blogspot.com/p/principia-apocrypha.html

Svärd & Svartkonst (som jag skrivit tillsammans med en kompis, så jag är lite jävig här) innehåller allt du behöver för att börja spela, det finns flera äventyr publicerade till det och det är kompatibelt med material till de flesta andra OSR-spel eftersom de använder varianter av samma regelsystem (från de första utgåvorna av Dungeons & Dragons).
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag tycker det här låter spännande. Har hört talas om OSR innan men greppar inte helt vad det handlar om. Hur är spelarna med och formar handlingen? Är det ett slags sam-berättande där man kommer överens om vad som händer?
@terje, som är en av skaparna av Svärd & Svartkonst, hann före med ett svar. Det jag skulle vilja tillägga är att spelarna inte enbart väljer hur de vill agera på en viss plats, de kan också välja vilka platser i spelvärlden de vill utforska. Låt säga att rollfigurerna befinner sig i en by. De får höra talas om ett mystiskt metalltorn på en bergstopp i norr, om ödlefolk som har en bosättning ute i en våtmarkerna åt öster, om en öppning till underjorden djupt inne i skogarna västerut samt om en hemsökt klosterruin bland kullarna i söder. Redan där får spelarna välja vad de tycker låter mest spännande och sedan kommer äventyret att handla om just det. En annan aspekt som jag gillar av OSR är att spelvärlden inte är balanserad för att vara lagom svår för rollfigurerna. Istället är det upp till spelarna att välja sina strider, och att vara kreativa för att lösa de problem som uppstår. Jag upplever att det gör spelarna mer engagerade i spelet, och deras val får större betydelse.

Jag kom för övrigt att tänka på det här klippet som är både underhållande och lärorikt när det gäller skillnader mellan en sandlåda (som det kallas inom OSR) och en räls (vilket är hyfsat vanligt i traditionella rollspelsäventyr).
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
Jag blir nyfiken på Kopparhavets hjältar. Det verkar lovande utifrån vad ni beskriver. Men hur går en konvertering av en DoD kampanj till? Går det konvertera under spelmötet eller krävs det förberedelser, vilken typ av förberedelser i så fall?
Det enda du behöver göra är att ge varelserna i Skymningshavets gåtor nya speldata för Kopparhavets hjältar. Eftersom de två spelen använder snarlika system är detta enkelt. Det mesta i SG är textbeskrivningar av öar, platser, intriger och folkslag och där behöver ingenting konverteras.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Håller med @Loffeboll att Dungeon World är ett bra alternativ om man gillar premissen för D&D men ogillar meckigheten. Jag har översatt en massa material till svenska om man inte vill lira på engelska.
 
Top