Tips på one-shots

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
En av mina spelgrupper har påbörjat planeringen av nästa JonCon, ett underbart upplägg där vi träffas över en helg för att spela spel och umgås. Vi är 7 personer (okej, medelålders män) med olika preferenser. Vissa vill bara spela rollspel, andra vill bara spela brädspel, medan ytterligare andra bara vill umgås, äta, dricka och sova. Evenemangen består därför av kompromisser för att hålla alla nöjda och dessa kompromisser behöver (enligt mig) planeras noga. Vissa av er kanske känner till min dragning till enkäter och denna blir även synlig i planeringen av JonCon. Vi röstar om i princip allt, som en uppladdning under veckorna (ibland månaderna) före evenemanget.

Hur som helst! Det ovan är egentligen bara en bakgrund till min egentliga fråga. Till sommarens JonCon skulle jag vilja ha tips på härliga one-shots, rollspelsscenarier att spela klart under en kväll. Som exempel, har vi tidigare JonCons uppskattat Upsala-sviten och Chariot of the Gods. Inför i sommar har @Lemur föreslagit Montsegur 1244, men har ni även annat att tipsa om? Genre spelar ingen roll. Vilka bra one-shots har du spelat och vad gjorde dem bra?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Lady Blackbird är fantastiskt bra. Man kan ge pappersbunten till någon som har lite rollspelsvana och den kan läsa in äventyret på samma tid som spelarna läser in sina rollpersoner (följer med äventyret). Dock det är för 5+1 personer, det går att spela med färre spelare men ni får inte med alla.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Om Montsegur 1244 är aktuellt så finns det ju en uppsjö alternativ i indiesvängen. Alla mina spel tenderar ju att spelas som enkvällare. Du kan hitta dem på simonpettersson.com. De är gratis!

Svart av kval är mer tungt drama, Utpost är mindre tungt men ändå drama, Drakar och bananer är taktiskt och kreativitetsutmanande skojspel. Kanske kan locka även brädspelare. Nerver av stål är stämningsfull noir-deckare.

Av andras spel: @GnomviD s Söndrade vi falla är ju briljant, men kanske lite långt (typ sex timmar). Lasers and Feelings är snabbt och enkelt. Lovecraftesque är en skitbra Lovecraft-simulator. Daughters of Verona är askul Shakespeare-komedi.

Alltså, jag kan fortsätta att ösa ur mig bra spel hur länge som helst, så det bästa vore ju om det fanns någon sorts kriterier. Vad för typ av genre? Hur lång speltid? Ska alla sju spela samtidigt? (Då ryker nog många ovan, men Daughters of Verona och Utpost funkar bra på många spelare!)
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Om Montsegur 1244 är aktuellt så finns det ju en uppsjö alternativ i indiesvängen. Alla mina spel tenderar ju att spelas som enkvällare. Du kan hitta dem på simonpettersson.com. De är gratis!

Svart av kval är mer tungt drama, Utpost är mindre tungt men ändå drama, Drakar och bananer är taktiskt och kreativitetsutmanande skojspel. Kanske kan locka även brädspelare. Nerver av stål är stämningsfull noir-deckare.

Av andras spel: @GnomviD s Söndrade vi falla är ju briljant, men kanske lite långt (typ sex timmar). Lasers and Feelings är snabbt och enkelt. Lovecraftesque är en skitbra Lovecraft-simulator. Daughters of Verona är askul Shakespeare-komedi.

Alltså, jag kan fortsätta att ösa ur mig bra spel hur länge som helst, så det bästa vore ju om det fanns någon sorts kriterier. Vad för typ av genre? Hur lång speltid? Ska alla sju spela samtidigt? (Då ryker nog många ovan, men Daughters of Verona och Utpost funkar bra på många spelare!)
Tack för tips! Utan att begränsa någon annan, kan du försöka hålla dig till följande kriterier:
- För 7 spelare
- Låg tröskel
- Inslag av humor
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Tack för tips! Utan att begränsa någon annan, kan du försöka håla dig till följande kriterier:
- För 7 spelare
- Låg tröskel
- Inslag av humor
Daughters of Verona vore ju perfa här, men jag insåg just att det kräver det fysiska spelet då det är kortbaserat. Vet inte ens om det fortfarande går att få tag på. @wilper?

Lasers & Feelings och dess otaliga hack är nog också riktigt bra. Kan nog funka på sex spelare plus SL.

Även indieklassikern InSpectres är ett hett tips. Det är typ Ghostbusters. Bra spel.

The Shab al-Hiri Roach är också ett kul lir. Professorer som blir besatta av telepatiska kackerlackor. Det är svårt att hinna med ett läsår på en kväll, speciellt med sju spelare, men efter två eller tre event har man oftast bränt ner universitetet och doppat rektorn i syra, så det gör inte så mycket. Ah, men kräver kort. Fan. Nå, jag rederar inte det jag skrivit.

Utpost kan jag nog fortfarande stå för som rekommendation. Jag har spelat det på nio spelare och det gick rätt bra. Och det kan bli en del humor om man är på det humöret.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Drakar och bananer är för övrigt också något jag tror skulle passa, men jag har aldrig spelat det på så många spelare. Det borde skala hyfsat. Du kan ju kolla på det och se om det känns vettigt.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
The Stygian Library
- låg prepp men du behöver läsa igenom
- rolig, innovativ och du som SL vet själv inte vad som kommer hända
- med 7 spelare hade jag höjt upp hotnivån.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Du vill såklart spela mina one-shots!

Dessa två - en cyberpunkheist och en splatsticksåpa. Kommer lägga upp fler i den tråden tids nog, men att renskriva saker har visat sig ta en halv evighet.

Gustav måste dö - adelsintriger runt Gustav III:s hov i slutet av 1700-talet.

Fyra StuG och en Scho-Ka-Kola - lättja och glädje följd av ångest och ond bråd död. Antagligen mer av en minikampanj än en one-shot.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Daughters of Verona vore ju perfa här, men jag insåg just att det kräver det fysiska spelet då det är kortbaserat. Vet inte ens om det fortfarande går att få tag på. @wilper?
Ja! TDoV finns att få tag på, det är roligt och funkar även om någon spelare hellre sitter lite bredvid och dricker öl och gör glada tillrop (finns tom regler för det). Spelet finns på Lulu och DriveThruRPG. På det senare stället finns även färdiga kortlekar numera.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Jag älskar one-shots och spelar dem så ofta jag får chansen.

Den bästa gratiskällan för att hitta enkvällsscenarion är enligt mig https://alexandria.dk/sv/. Alexandria är en samling av gamla konventsscenarios och det är bara att söka sig fram till det man vill spela. Kvalitén är blandad på scenariona men det finns en hel del diamanter bland dem.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Många bra förslag. Några till:
- Något till Mörk borg. Ta tex ett ettbladsscenario till Fantasy! för något som garanterat kan avverkas på 3-4 timmar.
- Hårda bud till Mutant 2089
- CoC har ju massor. Spanade in The fall without end, där man ska spela tävlande lag i en bergsbestigningtävling. Aldrig funkat för oss just för att man ska vara ganska många spelare så kanske är det något?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
7 spelare, låg tröskel och inslag av humor får mig osökt att tänka på Snakes on a plane. Svårigheten där är att få tag på reglerna, men fördelen är att det tar relativt kort tid och är kul underhållning.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Tydligen, men jag har bara stött på reglerna i redan utskrivet format med noll koll på varifrån det kommer. ^^
 
Top