[Utmaning] Scenariotävling ALIEN filmfranchise

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Då var det dags att skriva scenarion inspirerade av ALIENs filmfranchise.

Vinnaren får en PDF av grundreglerna till ALIEN rpg som pris, värd cirka 210 kronor.

Regler för scenariotävlingen:

- Tävlingen har ett tema som måste vara med i scenariot på något framträdande vis. Temat är RELIGION.
- Måste vara skrivet på Engelska.
- Får ej vara längre än 5 A4 sidor, och ja, man får självfallet skriva på bägge sidor.
- Måste innehålla något som är unikt för ALIEN franchisen som tex spår av en xenemorph, engineer eller dylikt. Titta på filmerna som exempel, och ja, alla sex är ok.
- Senaste inlämningsdag är 19:e Februari.
- Scenariot behöver ej innehålla några regler

Dela gärna era scenarion via gdrive eller på annat vis här i tråden.

När tävlingen är avslutad så kommer jag lägga upp en omröstning där vem som helst kan rösta, för att sedan kora en vinnare.
Om det skulle råka bli oavgjort så kommer jag låta min egen röst vara avgörande som tävlingens arrangör.

Alla scenarion åker efter tävligens slut upp på lämplig scenariobank.
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Tycker inte att reglerna uttryckligen säger något om detta, så om du vill skriva ett AvP-inspirerat scenario, varsågod ;)
Fördelen med att köra frikopplat från FL, de har inte licens för Predator (ojmr) men här i den vilda fandomen går det ju att shippa Aliens med vad som. :-D
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Fördelen med att köra frikopplat från FL, de har inte licens för Predator (ojmr) men här i den vilda fandomen går det ju att shippa Aliens med vad som. :-D
Ja, precis! Jag satt och funderade på om man skulle sätta det som en regel att äventyren måste vara canon, men det blir dels inte lika skoj, samt att om man inte äger ALIEN rpg så vet man inte vad spelat räknar som canon och inte.
Så jag valde att lämna det väldigt fritt på den fronten.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Coolt! Ska man lägga upp sitt scenario här i tråden eller skicka det någonstans?
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jag undrar hur man ska kunna skriva ett scenario till spelet om man inte har grundreglerna. Och om man redan har grundreglerna är priset då inte meningslöst?

Edit: hittade andra tråden med samma frågeställning. Jag tycker nog fortfarande att det är konstigt att säga att man skriver ett scenario till ett spel som man inte vet hur det fungerar regelmässigt.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Jag undrar hur man ska kunna skriva ett scenario till spelet om man inte har grundreglerna. Och om man redan har grundreglerna är priset då inte meningslöst?
Jag förstår din fundering och hoppades mina regler skulle vara tydliga nog.
Men jag ska försöka förklara min tankegång.

I mina ögon så behöver man inte tillgång till spelet då de flesta är väldigt välbekanta med ALIEN som filmfranchise och man kan basera ett äventyr på det man vet då man inte behöver följa någon specifik canon, ja utöver att ha med en xenomorph eller en engineer då. Annars är det fritt som tusan.
Jag försökte dessutom att utforma reglerna utefter detta faktum och därav att en av reglerna är " Scenariot behöver ej innehålla några regler".
Jag råkade sitta på en PDF extra efter att ha köpt den på rea våren 2020, och ville sedan ha den fysiska boken och då kom ytterligare en PDF med, så jag tänkte att det vore skoj att använda det som ett pris.

Om vinnaren redan skulle råka inneha spelet så kan denna då välja att skänka det till någon annan deltagare som inte äger spelet tex.

EDIT: Jag har nu skrivit om min ursprungliga post och hoppas att saker och ting är tydligare.
 
Last edited:

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Alien RPG är tänkt att utspela 2190, sig strax efter Alien³, men är det fritt fram att lägga detta scenario när man vill tidsmässigt i alien-universat?

Jag har lite vaga tankar på ett scenario som utspelar sig i Alien Resurrection-eran, vilket är ett par hundra år framåt i tiden.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Alien RPG är tänkt att utspela 2190, sig strax efter Alien³, men är det fritt fram att lägga detta scenario när man vill tidsmässigt i alien-universat?

Jag har lite vaga tankar på ett scenario som utspelar sig i Alien Resurrection-eran, vilket är ett par hundra år framåt i tiden.
Utmaningen rättar sig inte efter rollspelets canon eller regler, så förlägg scenariot när helst du önskar.
 
Last edited:

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Mitt första scenario blev kasserat. Tillbaka till konceptstadiet. Denna gång med ett mer tydligt religöst tema, påsk. Ägg, korsfästelse, återväckelse från de döda...
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Det kommer åtminstone ett scenario till. Jag är bara inte så snabb på att skriva. =)

Edit: Lyckades faktiskt skriva en hel del idag medan jag satt i ett inte så givande Teams-möte på jobbet. Nu är det bara i stort sett att göra en karta över rymdskeppet och sen är scenariot någorlunda klart.
 
Last edited:
Top