Nekromanti Tips på "mellanspel"

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Hejsan. Här har jag enfråga som bättre vetande rollspelsnördar kan klia sig skalliga över.

Jag har en kampanj att starta upp (tekniskt sett är den redan startad, men vi är väldigt tidigt i utvecklingen och har fått in en ny spelare). Vi spelar Star Wars och använder oss för närvarande av fate core med vissa modifikationer och har strukturerat upp regler för rymdstrider, the force och annat som behövs för att få till rätt känsla. Ett äventyr är spelat.
Problemet?
SL (jag) satte upp spelet med fate i åtanke för att ge spelarna frihet i karaktärer, men också för att kunna göra t.ex. the force till ett mjukt magisystem och kunna hantera lightsabers på ett sätt som gör grundmaterialet rättvisa utan 56 sidor specialregler.
Spelare 1 älskar fate
Spelare 2 hatar hur öppet fate är, känner brist på struktur och föredrar kraftigt mer klassiska system såsom eon och DnD.
Spelare 3 (new guy) står på gränsen, har aldrig faktiskt spelat fate, men gillar mer klassiska system som S2.

Frågan och därmed diskussionen har kommit upp om varför vi använder fate, och diskussionen om hur vi skulle kunna göra för att föra systemet närmare de klassiska i utförande har öppnats, men stängts ner igen när vi insåg att det nog blir fruktansvärt att konvertera ett system som är speciellt designat för öppet, narrativt spel till ett siffertungt klassiskt sådant.
Som SL är jag öppen för att byta system, men är inte helt villig att ge upp de fördelar som fate ger. Frågan jag ställer till världen är då om det finns ett bra mellansystem? Något som ger mer struktur är fate, men som inte kräver rigida regler för allt som händer. Ett öppet magisystem, ett sätt att förklara hur lightsabers kan förstöra nästan allt och rimligt överskådliga rymdstrider är något jag definitivt vill ha.

Tips? Tankar?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Har ni funderat på Star Wars D6? (Översatt av Äventyrsspel som Stjärnornas krig-rollspelet.)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag kan upprepa rekommendationen av d6-systemet.

Jag är lite tveksam till att rekommendera något som jag inte spelat mycket själv, men den lilla inblick jag har i Savage Worlds tyder på att det också är ett medel-krunchigt och flexibelt system.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Vi brukade tala om neotrad på forumet förut och mitt neotraddiga Matiné har faktiskt en Star Wars-mod, skapat av ett fan. Gamla Matiné är något utdaterad så därför länkar jag till en vidarearbetning av systemet. Själva grundsystemet ligger på typ 10 sidor och sedan fyller rollpersonshäftet till Star Wars i resten.

Spelet är utformat för actionspel i stil med Star Wars och har väldigt mycket spelarinflytande i sig.

[edit] Vill du konvertera från Star Wars till Matiné räcker det med att multiplicera tärningarna med tre. 4D+2 blir (4*3+2=) 14.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Space Monks with Laser Swords till Stars Without Number revised! Och jag ääälskar rymdskepps/rymdstridsreglerna i SWN revised! Passar perfekt till både Millenium Falcon liknande skepp och till X-vingar.

Men vad är S2 för något? Edit: Hoppsan, betyder visst "Spelare 2"

D6 i all ära men det blev väldigt tungrott i 2e och i reup. Och även när det är som mest nedstrippat så är det så mycket aritmetik för att göra minsta lilla! Jag tänker att jag vill använda mina SW böcker för att konvertera rymdskepp och sånt ifrån!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Fantasy flights tre officiella Star Wars spel är en blandning mellan Fate och mer traditionella rollspel. Det låter perfekt för er.

Det är dock uppdelat i tre olika spela. Force and Destiny för Jediriddare, Edge of Empire för smugglare och prisjägare och Age of Rebellion för militären. Det är INTE uppmuntrat att blanda karaktärer från de tre. Man kan göra det, men det är ganska wonky... Men alla tre spelen är precis vad du beskriver att ni vill ha.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
God45;n335939 said:
Fantasy flights tre officiella Star Wars spel är en blandning mellan Fate och mer traditionella rollspel. Det låter perfekt för er.

Det är dock uppdelat i tre olika spela. Force and Destiny för Jediriddare, Edge of Empire för smugglare och prisjägare och Age of Rebellion för militären. Det är INTE uppmuntrat att blanda karaktärer från de tre. Man kan göra det, men det är ganska wonky... Men alla tre spelen är precis vad du beskriver att ni vill ha.
Jag gillade faktiskt Force and Destiny, trots att jag helst inte spelar tyngre grejer än apocalypse world!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ett tips om ni kör FFG SW (som är bra men också ett av världens dyraste rollspel, om man ramlar in i splat&kort-träsket) är att rulla först och beskriva handlingen sen, istället för tvärt om.

Dvs först säg vad du vill uppnå, sen slå tärningarna, sen beskriv hur du försökte.

Jag tycker egentligen bättre om system där man först säger precis hur man gör och sen, allra allra sist, rullar och får veta hur det gick. ("Fortune at the end").

Jag tror att FFG SW kanske är en ganska bra match för er fyra? Känns konstigt att jag inte kom på det, tack God45 och Rasmus. Men jag har som sagt mina invändningar mot spelet T_T
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Hmm, men precis samma invändning finns ju mot Fate! Det är en likhet mellan FFG SW och Fate, inte en skillnad!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Vill ni bara spela ondingar kan ni också titta på Crush the Rebellion: https://www.drivethrurpg.com/m/product/172445

Ddt började som ett hack till Force and Destiny men blev sedan sitt eget spel med en powered by the Apocalypse motor. Sedan när de säljer det har de skrubbat bort Star Wars namnen (men man fattar vad allt är :p ).

Man spelar agenter under Kejsaren i stil med Vader, Mara Jade, Tarkin, Thrawn och han Crime Bossen som är grön vars namn jag aldrig minns. Alla har sina egna agendor och alla vill bli nästa Kejsare men måste sammarbeta för att inte Kejsaren ska döda allihopa. Det är väldigt kul.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Hmm... Borde inte Coriolis kunna funka? Eller rent utav Aliens? (båda från Fria Ligan). Deras spel ligger nästan alltid "mellan"
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag har från flera håll hört talas om grupper som kört Star Wars med Whitehack, och jag tror faktiskt det skulle kunna vara ett bra alternativ i din situation. Det har en del mjuka delar men samtidigt en hel del crunch. 64 sidor långt. Jag kan inte komma på något i SW som Whitehack inte kan hantera. Det finns till och med regler för fordon och korruption (by the Dark Side). Och n.d.g. the Force, olika faktioner, mängden arter o.s.v. tror jag definitivt att Whitehack skulle glänsa. Det är visserligen ett fantasyspel, men man brukar ju säga att Star Wars är fantasy i rymden :).

Ta en titt och avgör själv:

https://whitehackrpg.wordpress.com/

Hälsar

Christian
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
2097;n335944 said:
Ett tips om ni kör FFG SW (som är bra men också ett av världens dyraste rollspel, om man ramlar in i splat&kort-träsket) är att rulla först och beskriva handlingen sen, istället för tvärt om.

Dvs först säg vad du vill uppnå, sen slå tärningarna, sen beskriv hur du försökte.

Jag tycker egentligen bättre om system där man först säger precis hur man gör och sen, allra allra sist, rullar och får veta hur det gick. ("Fortune at the end").

Jag tror att FFG SW kanske är en ganska bra match för er fyra? Känns konstigt att jag inte kom på det, tack God45 och Rasmus. Men jag har som sagt mina invändningar mot spelet T_T

Håller verkligen med om prislappen, dyrt spel med specialtärningar och allt, jämfört med andra rollspel (jag försökte rättfärdiga det för mig själv med att jämföra med andra hobbys, rollspel är ju alltjämt ganska billigt).

Vi spelade precis så med beskrivningar på slutet och det funkade fint, men hade nog varit knepigt med fortune at the end ja, mycket i slaget som påverkar hur handlingen logiskt utförs i fiktionen.

Sen är jag som sagt inte så superförtjust i mer komplexa regelsystem men blev trots det förtjust i skill-tree grejen och hur krafter låses upp och blir mer komplexa ju mer XP en samlar, gav en bra inlärningskurva.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Rickard;n335936 said:
[edit] Vill du konvertera från Star Wars till Matiné räcker det med att multiplicera tärningarna med tre. 4D+2 blir (4*3+2=) 14.
Shit vad smart!

Go Rickard!

Hälsar

Christian
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Fiktionslek;n335961 said:
Shit vad smart!

Go Rickard!

Hälsar

Christian
Ingen kred till mig. Jag läste någon konverteringsmall från okänt system till Star Wars d6 någon gång (eller så var det Gondica, men troligtvis en konverteringsmall).
 
Top