Nekromanti Tips på lagom enkelt fantasyrollspel?

Lasse

Veteran
Joined
31 Aug 2015
Messages
28
Hej! Jag spelade en hel del rollspel när jag var barn/ung. Nu är jag gubbe (41), men har nyligen tagit upp intresset igen med min son och hans kompisar. Jag köpte Fantasy! av en slump i Visby i somras och det var en hit! Min grabb älskade det och hans kompisar med. Själv tycker jag dock inget vidare om regelsystemen i Fantasy! Tycker att stridssystemet är onödigt krångligt och inte särskilt intuitivt, och att det finns alldeles för få grundegenskaper bl a. Därför har jag tittat på en del andra spel. Eon tyckte jag också verkade för krångligt. Däremot verkar Symbaroum ha det mesta jag söker - rikligt med grundegenskaper och ett smart och enkelt strids- och färdighetssystem. Dessutom verkar kampanjen bra, och atmosfären som illustrationerna skapar är väldigt lockande. Å andra sidan gamla hederliga Drakar och demoner billigare, och har en del plus som Symbaroum saknar. Tänker främst på att det är möjligt att slå för kroppsdel vid träff i strid, och att kampanjerna Mittland och Trudvang inkluderar mer än den i Symbaroum - t ex färder till havs. Jag lutar trots allt åt Symbaroum, men skulle vilja ha lite åsikter innan jag bestämmer mig. Detta är ju en VIKTIG och ödesdiger fråga! :)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Välkommen till forumet.
Varför inte köpa båda? Att samla rollspel är en respekterad hobby. :)
Allvarlig talat. Det är mycket mera liv i Symbaroum. Snubbarna är kända för att göra bra kampanjer och det är hyfsat mycket diskussioner här. Det beror såklart mycket på vad du är ute efter.

Men innan dess, ladda ner mitt Oriak. Ett enkelt regelsystem med samma rötter som Drakar och Demoner (brp) fast omgjort. Slå under färdighet med T100.

Nerladdning av reglerna är gratis. Det kommer snart en tryckt version med fler bilder som inte blir gratis (men billig). Sen finns det en hel del extramaterial. Ett antal äventyr och lite artkiklar.

http://spelet-oriak.blogspot.com/

Screenshot från reglerna nedan (siffrorna är fel eftersom det är en gammal version, men utseendet är samma):

 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Om det står mellan Drakar och Demoner Trudvang och Symbaroum så skulle jag satsa på Symbaroum. Regelmässigt tror jag mer på Symbaroum än DoD:T (oavsett vilken av alla fem-sex regeliterationer av Riotminds DoD vi talar om) och framförallt så kommer det vara svårt att få tag i böckerna till Trudvang. Några av äventyren i den stora officiella kampanjen om den Svarta Solen (Vildhjarta-Snösaga-Eldsjäl-Likstorm) går för väldigt höga priser på andrahandsmarknaden (till exempel såldes ett ex av det lilla äventyret Vildhjarta för över 2500 kronor på Tradera nyligen) och det är lite av en djungel att reda ut vilken av alla regelvarianter man vill ha. (Notera för övrigt att Mittland som du nämner inte är något äventyr utan en världsbok.) En stor fördel med Symbaroum är att det är en produktlinje som är levande och att äventyren och kampanjen (första delen än så länge) finns att köpa i butik.

Alla äldre versioner av Drakar och Demoner fram till och med Chronopia finns tillgängligt gratis som pdf:er på Riotminds hemsida vilket annars kanske är av intresse. Där finns även alla de klassiska äventyren och kampanjerna.

Ett annat tips är att titta på den mängd av så kallade "OSR-kloner" som finns tillgängliga, ofta gratis. De är spel som bygger på tidiga Dungeons & Dragons från 70-talet. De har snabba och enkla stridssystem som är enkla att husregla (det borde inte vara något större problem om än kanske inte trivialt att till exempel lägga till en träfftabell). Det kräver dock att det är okej med ett engelskspråkigt spel (fotnot: en svensk variant vid namn Svärd och Svartkonst är på gång men finns inte i tryck ännu). Ett tips där är till exempel varianten Labyrinth Lord.
 

Massher

Keyboard Warrior
Joined
25 Apr 2014
Messages
42
Symbaroum är kul och stämningsfullt och dessutom väldigt lätthanterat i strider för mig som spelledare (SL slår inga tärningsslag), jag rekommenderar det starkt.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jag har bara spelat DoD, men tror att Symbaroum är ett bättre köp. Nytt, intressant och mera material på väg.
 

Lasse

Veteran
Joined
31 Aug 2015
Messages
28
Tack för alla tips! Tack även för tipsen om gratisversioner! Eftersom det är grabbens födelsedag (9 år) om två veckor kostar jag nog Symbaroum. Heltaggad!
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Jag tänkte bara tipsa om Saga när vi ändå talar fantasyspel.
 

sodcactus

Veteran
Joined
8 Aug 2014
Messages
10
Om du gillar BRP-baserat spel så kanske ta en flukt på "Järn"? Finns ett underforum för det här på rollspel.nu (under Helmgast)
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Köp ett spel till dig och ett annat till grabben. Då kan man alltid byta om det blir knepigt, och win-win för dig!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag skulle säga Järn eller Saga när det gäller spel som finns att köpa i höst.
 
Top