Nekromanti Tips på korta indierollspel?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, jag har ju så lite tid nu sedan grabben föddes. Köpte nyss Andra Imperiet vilket det blir om ett tag, men jag ska ju ha tid att plugga på det osv. Så det dröjer väl ett tag innan det blir aktuellt med första rundan av det.

Ändå försöker jag få till iaf ett rollspelsmöte i månaden. Dock har jag så lite tid, och det har alltid varit jag som varit SL och som egentligen dragit hela lasset.

Eftersom jag nu har denna tidsbrist har jag försökt sikta på lite lättare projekt för ett tag framöver. Härnäst ska vi tillexempel spela första utkastet av det reviderade och uppyntade Variation. Fast ska man lira småspel tycker jag det är roligare att röra sig med flera sådana.

Har ni några tips?
Jag tänker främst på mycket lättsamma enkvällarsgigg utan värst mycket pluggande. Skojiga mindre rollspel, men som ändå har en viss charm och kvalitet. Ju kortare och mer lättsamma desto bättre.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Tja, nu vet du redan att det finns, men Evolutionens barn kan man enkelt komma igång med - det är bra om en person (spelledaren) läser in sig på regler och överblick, men sen finns det t.om färdiga rollpersoner och plots, så tar man bara de där femton-tjugo minuterna det krävs för att förklara dramareglerna så kan man hoppa rakt in sen. Eller så förklarar man reglerna allteftersom, det funkar också. Det finns dessutom en finfin guide till hur man tidsbestämmer spelmöten, eftersom det visat sig att det finns nåtslags mystiskt samband mellan antalet "kryss" man vill att ett "avsnitt" ska vara och hur lång tid det tar att spela avsnittet.

http://studio.omegarpg.net , klicka på "Evolutionens Barn".

//Krank, gör reklam
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Schysst Krank. Trodde faktiskt att EB var mycket fläskigare än så, att det skulle vara mycket pluggande. Kollade ju inte igenom allt förut, så jag hade förväntat mig mycket mer text än en halvtimmes läsande.
Ska kika på det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
solvebring said:
Schysst Krank. Trodde faktiskt att EB var mycket fläskigare än så, att det skulle vara mycket pluggande. Kollade ju inte igenom allt förut, så jag hade förväntat mig mycket mer text än en halvtimmes läsande.
Ska kika på det.
Själva inläsandet för SL kan ta längre tid än en halvtimme; poängen är att om bara en person läser in sig på reglerna så kan de sedan förklaras ganska snabbt av denne... Reglerna är lätta och snabba, men jag har drygat ut texten med exempel och försök att vara jättejättetydlig.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Okej, nåja. Det låter i alla fall inte så tungt när du säger att det är lätta regler. Det kan vara drygt ibland när man måste läsa om en del regelmoment ett par gånger för att haja allt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
solvebring said:
Okej, nåja. Det låter i alla fall inte så tungt när du säger att det är lätta regler. Det kan vara drygt ibland när man måste läsa om en del regelmoment ett par gånger för att haja allt.
Jag kan sammanfatta lite snabbt:

Karaktärsskapande
Kom på tre grejer som din karaktär gör bra, som den löser problem med. Dessa är karaktärens Aspekter. Spendera fem poäng på dem.
Kom på tre grejer som din karaktär tycker eller tror. "Staten är bäst", "frihet framför allt", såna grejer. Det är karaktärens Memplex. Spendera fem poäng på dem.
Kom på nånting du kan ha flashbacks till. Det är din Bakgrund. I längre kampanjer kanske man har två.

Yttre Konflikter
Såhär gör man för strid, diskussioner och alla andra konflikter:
1. bestäm hur lång konflikten ska vara. I tärningar. Tre är ofta en lagom siffra.
2. Turas om att lägga fram tärningar. Man lägger normalt sett fram en tärning i taget. När man lägger fram så säger man vad man gör. Man har ganska mycket narrativ kontroll, så man kan beskriva vad andra gör och vad som händer runtomkring och så.
3. När alla har slut på tärningar så rullar man.
4. Om man använde t6:or så är 4-6 lyckat. Flest lyckade vinner.
5. Den som vinner berättar hur konflikten avslutas.

Tillägg:
- varje Aspekt kan användas en gång per strid. När man använder en Aspekt lägger man förutom sin vanliga handlingstärning dessutom fram så många tärningar som man hade i Aspekten, och så berättar man nåt coolt om hur man använder aspekten.
- I varje strid kan man satsa tärningar från nåt av sina Memplex. De tärningarna rullas separat men räknas samman med de vanliga, i slutet av konflikten. Om man förlorade konflikten blir man av med så många poäng i Memplexet som antalet misslyckade Memplextärningar (det är därför de ska vara separata). Vinner man ökar memplexet med ett istället.
- man kan använda bakgrunder också, men bara tre gånger: Första gången nämner man nåt ur bakgrunden och får en extra tärning, andra gången berättar man en liten berättelse och får två, tredje gången har man en full flashbackscen som man spelar upp med övriga spelare, och sen får man tre extra tärningar. sen öär bakgrunden förbrukad.

Inre konflikter
Om man har två memplex och hamnar i en situation där de går emot varandra, så måste man välja vilket av dem man ska följa. Väljer man det högre ökar det med ett och det lägre minskar med ett. Väljer man det lägre minskar det högre till det värde det lägre hade, och sedan ökar det lägre med ett.

Ibland händer det grejer som inte passar med ens världsbild. Då säger SL till exempel "Snutar är för våldsamma, 3". Det är ett memplex som försöker komma in. Man kan försvara sig genom att blockera med ett av sina memplex, men det funakr som med rustningsfaktor i DoD; skadan som "kommer över" går in ändå. Då blir det ett undertryckt memplex, som ligger och gnager. Agerar man i enlighet med ett undertryckt memplex så blir det jobbigt.

Accepterar man det inkommande memplexet så får man helt enkelt ett nytt memplex. Det blir roligt om det motsäger nåt av de existerande, för då blir det lätt för SL och övriga spelare att få till en inre konflikt sen.

Dramaregler
Man bestämmer hur många avsnitt man ska ha, och hur många kryss de ska vara. det finns en dramaturgisk kurva, och man bestämmer innan hur många kryss som ska vara vilken del:

Inledning. Man tjänar kryss genom att introducera grejer, personer och konflikter.
Upptrappning. Man tjänar kryss genom att ställa till det, accelerera eller komplicera.
Avrundning. Man tjänar kryss genom att knyta ihop konflikter som inte är huvudkonflikten i avsnittet.

När man fyllt alla kryss kör man klimax, och spöar skurken eller vad det nu blir för lösning av avsnittets huvudproblem.

Sen har man avrundning/eftersnack, där man berättar vad som händer efter klimaxen.






Typ så, fast med utförliga exempel. Så mycket är det väl inte?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Glömde förresten säga det att gratis sådana spel är det jag främst letar efter. Vill bara kunna spara en PDF och köra sen. :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tackar! Var tvungen att ta en liten kik med en gång. Det här verkar ju hur tufft som helst. Världen är ju liten men awesome, och hela stuket är underbart.

Vill förresten minnas att det här varit uppe i någon annan tråd nyligen? Kollade lite kort då, fast bara på sidan utan att dra ned själva spelet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Tja, Det sjätte inseglet ligger på 16 sidor. Blir inte mycket lättare än så. Det är dock ganska intensivt, så "skojigt" stämmer kanske inte helt överens (även om det har sin beskärda del av zeppelinare och rapirdueller). En kväll, tre spelare.

Best Friends är en av mina favoriter. Väldigt regellätt, funkar utmärkt på en kväll. Samma sak med InSpectres. Zombie Cinema tycker jag själv inte så mycket om, men andra gillar det och det är extremt snabbt.

För gratisvarianter kan du kolla in Donjon och Dungeon Squad för grottkrälshumor, och kanske Geiger Counter, som är för enkvällsspel och simulerar filmer där de flesta dör innan slutet. Och Lady Blackbird, såklart, som DeBracy redan nämnt. Om du inte kan hitta något av ovanstående kan jag bidra med länkar, men Google bör kunna fixa det.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Det är andra gången idag som jag får leta reda på min gamla dogma-sida och rekommendera den. Här är den:

Länk

Kort? Ja!
Spelas på en kväll? Ja!
Indie? Ja!

/tobias
 
G

Guest

Guest
Coolt! Tack för länken. Blir sjukt inspirerad av dessa superkomprimerade små fina spel...
 
Top