Nekromanti Tips på julöl?

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Jag har fått ansvaret för införskaffande av öl till min sambos föräldrars julfirande. Detta är ett hedersuppdrag som jag ämnar ta på största allvar. I förmiddags var jag därför förbi Systembolaget och införskaffade följande ölsorter:
Anchor Cristmas Ale (Anchor Steam Brewery)
God Jul (Det Kompromisslöse Bryggeri)
Kalasjulöl (Nils Oscar)
Mysingen Midvinterbrygd (Nynäshamn)
Sam Adams Winter Lager

Jag tänker också se till att införskaffa ett antal flaskor av Oppigårds Winter Ale, men den fanns inte på det Systembolag jag besökte idag.

Dock är jag inte någon julölsexpert och tar därför tacksamt emot förslag på andra ölsorter att köpa in. Så om någon har en julölsfavorit som jag inte har med ovan vill jag gärna få tips. Om det är någon av dem jag räknat upp som smakar extra bra eller skit (själv har jag bara druckit Sam Adams Winter Lager tidigare) vill jag också gärna får veta det - ett skitöl kan ju t.ex. funka som ingrediens i mummablandning.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
testa även Samuel Adams Holiday Porter

"Knäckig, aningen bränd smak med tydlig karaktär av humle och pumpernickel, inslag av kaffe och malt." enligt systembolaget.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Jag tog faktiskt en sväng förbi det lokala ölhaket inför gårdagens rollspelskväll och testade just Anchors julöl och Nils Oscars kalasjulöl (dock på fat, så det kan ju vara skillnad på flaska). Blev faktiskt lite besviken på Nils Oscar - deras vanliga Kalasöl är nog den godaste svenska lagern, men julvarianten nådde inte upp till samma höjder. Däremot tyckte jag att Anchor var riktigt god. Men smaken är ju som röven...

God jul på dig också!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Då skulel jag vilja att du införskaffade Tuborg Julebryg. Där har du en sannslöst god julöl !!

/ Johan Km som är en sådndär ölälskare !
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
The Famous Grouse!

Fast det är förstås Whiskey, men det duger till alla tillfällen. Lets face it, INGEN gillar öl egentligen de bara låtsas :gremgrin:
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Re: The Famous Grouse!

Ingen gillar Famous Grouse heller, inte på riktigt. När jag under en middag igår påpekade att den faktiskt är en single malt så var det många ögonbrynpar som höjdes. Fast det säger väl mer om våra whisky-fördomar än om Grousen i sig, möjligen...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,513
Location
En mälarö
Re: The Famous Grouse!

Ehh... FG är väl för 17 en blended? Eller är det jag som är helt påtänd? :gremconfused:

/Anders
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: The Famous Grouse!

Finns både som malt och blended. Blended är, enligt min erfarenhet, klart vanligast. Inte direkt det godaste Skottland kan frambringa... Bland budgetwhiskys dricker jag betydligt hellre Bowmore.
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Re: The Famous Grouse!

Ja, det trodde jag också, men samma dag hade jag varit på systemet och där på singlemalthyllan så stod grousen och hånstirrade mig rakt i ansiktet. Jag forskade inte närmare i frågan, men antog att personalen inte var helt inkompetent. Nu när jag wikiar på grousen så står det att den är blended. Det kan väl hända att systempersonalen hade sorterat den fel. Jag vet inte och jag är ärligt talat inte tillräckligt intresserad för att ta reda på hur det egentligen ligger till. Det kan kanske vara som Hunk säger - att jag råkade titta på den ovanliga singel-grousen.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: The Famous Grouse!

Ja, det trodde jag också, men samma dag hade jag varit på systemet och där på singlemalthyllan så stod grousen och hånstirrade mig rakt i ansiktet
Om du tittar riktigt noga på den hånstirrande fågeln, samt lite snett från höger och vrider på huvudet en bit så kan du se undertecknads nylle i fågelns ögonglimt som tok hånstirrar tillbaka! :gremgrin:

För övrigt är det en blended whiskey, inte single malt (har två flaskor jag tittar på just nu för referens).

//Coffe_Kanon - som EGENTLIGEN tycker om Famous, sådan morfar sådan dotterson.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: The Famous Grouse!

Att ta en whiskey efter maten är icke illa, men då föredrar jag nog en Talisker ELLER en Oban före Famous Grouse.
Dock så är öl alltid rätt, såvida man inte dricker pripps blå, Budwieser eller Sol...

/ Johan K, som är en öldrickare före allt annat... :gremtongue:
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: The Famous Grouse!

Hey!

Pripps har en stolt tradition och är en öl av rang!







/Marcus som väl ändå får erkänna att han endast dricker pripps på grund av dess traditionella status som Chalmersöhl.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: The Famous Grouse!

Well, traditioner är ju viktiga, det får jag hålla ned dig om. Men, men smaken är son baken...

/ Johan K, som sitter & avnjuter en finöl, Guinness närmare bestämmt.. :gremlaugh:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Re: The Famous Grouse!

Hey!

Pripps har en stolt tradition och är en öl av rang!
Jag gissar att den öl jag dricker kring jul, precis som alltid annars, kommer att vara antingen Falcon, Pripps eller Norrlandsguld.

Eventuellt kanske jag sticker iväg till Lidl och köper riktigt billigt öl...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Fullers old winter ale

Rekommenderas inte. Blaskigt, nästan lite sötsliskigt, lite för beskt, inga övriga spännande smaker.
 
Top