Tips på inspirerande föreläsare

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
En som är riktigt bra på att prata om kreativitet och lärande är Fredrik Härén. Jag tror att han satsade på en mer internationell karriär och kanske är lite svårbokad. Men han en av de bästa talarna som jag har hört och han förändrade min bild av vad kreativitet är/kan vara!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Ja, om det är en skola kan jag rekommendera Thomas Nygren.
Före detta lärare som nu forskar på undervisning. Mycket engagerande som föreläsare.

 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Tack så jättemycket! Ska absolut kolla in de som du nämner och prata med kollegorna om de tycker något av detta är spännande! Jag vet att förvånansvärt många elever sysslar med rollspel så det du säger om att du har koll på hur folk använder rollspel generellt i skolan låter intressant 🙂
För mer om rollspel i skolan så sök upp om du är nyfiken facebookgruppen Rollspel, lajv och soloäventyr i skolans värld, där delas det ibland tips och hålls digitala workshops på ämnet ;-)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Har pratat med eleverna nu och frågat vilken slags föreläsning som de vill att vi lärare ska gå på och lära oss av. De tyckte helt klart en föreläsning anknuten till rollspel 😁 Ska bara försöka få med mina kollegor på det tåget 👍
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Vi har haft Klas Hallberg och Marika Carlsson på två av våra kommun-konferenser (som jag anordnade av någon jävla anledning...). De var kanonbra och mycket uppskattade, samt tankeväckande. Klas snackade organisation och Marika inledde ett spår om jämställdhetsfrågor. Det är ju humor i fokus men båda skojar ju med samhällsfrågor så det bör kunna funka. Kostar ju en slant men det gick att pruta!
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Har pratat med eleverna nu och frågat vilken slags föreläsning som de vill att vi lärare ska gå på och lära oss av. De tyckte helt klart en föreläsning anknuten till rollspel 😁 Ska bara försöka få med mina kollegor på det tåget 👍
Lite så jag då känner hur jag löjligt entusiastiskt studsar upp och ned med handen uppe och ropar "pick me, pick me, pick me" ;-)
 
Top