Nekromanti Tips på hur man ska konvertera?

Kraniet

Veteran
Joined
18 Aug 2004
Messages
4
Jag gillar ju Forgotten Realms som attan men tycker att d20 systemet är för mycket hackn slash..
SÅ jag tänkte jag skulle köra drakar och demoner regler istället. Har dock ett problem med hur jag ska konvertera magisystemet från d20 till DoD..
Största problemet är att DnD har flera olika magikastare(Wizard, Sorc, Bard) medan DoD bara har trollkarl..

Det är alltså DoD-91 jag pratar om..
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Tips: Ska du verkligen _konvertera_?

Strängt taget är det väl så att sådant som att det finns olika magiklasser och sånt, är en del av regelsystemet, snarare än en del av spelet.
Jag har knappt någon koll alls på DnD och Forgotten Realms, men vore jag i dina kläder skulle jag nog använda DoD '91-reglerna rakt av, och helt enkelt låta alla de olika magikerna motsvaras av DoD:s trollkarl (eller annan lämplig klass).

Sedan finns det kanske spelvärldsmässiga skillnader i hur Wizards, Sorcerers och Bards fungerar i samhället och i förhållande till magin, men det mesta av det är väl rent rollspelsmässiga problem, och det som inte går att lösa med rollspelande går väl enkelt att överföra direkt till DoD-systemet?

Både DoD '91 och DnD:s magisystem bygger väl på att man väljer bland olika fördefinierade formler som man sedan vräker ur sig när man vill, och då kan du väl helt enkelt översätta själva besvärjelserna, men inte systemet för hur man använder dem, till det nya spelsystemet?

Du förklarade lite luddigt, åtminstone för mig som inte är invigd i DnD alls. Missade jag ditt problem, eller gav jag ett dumt svar?

Rasmo, börjar vara tillbaka på forumet nu
 

Kraniet

Veteran
Joined
18 Aug 2004
Messages
4
Re: Tips: Ska du verkligen _konvertera_?

nej nej så dumt är det väl inte men det är lite problem..
DnD är ett lvl baserat system medan DoD inte är det..
i DnD får man experience och när man har en viss mängd så går man upp i lvl. varje lvl får man fler besvärjelser att kasta.

Just den biten är väl inte så mycket problem att komma förbi. Problemet kommer regleringen av de olika klasserna..
En wizard är en person som studerat sig till magiker. Han har alltså lärt sig hur väven fungerar och kan via speciella gester etc få fram magiska effekter (besvärjelser).
En sorcerer är en person som har en infödd känsla för väven och kan forma väven till önskad effekt.
En wizard kan lära sig nya besvärjelser från böcker och andra wizards men en sorc måste hitta på sin besvärjelser själv.
Wizards kastar färre antal besvärjelser per dag men kan så många han har nedskrivna i sin magikerbok. En sorc å andra sidan kan bara ett fåtal besvärjelser men kan kasta dessa fler gånger per dag.

I DnD är det karaktärens lvl som bestämmer hur många besvärjelser man kan kasta medan i DoD så kostar en besvärjelse Psy poäng(något som inte finns i DnD). och man kan kasta så många som ens Psyke klarar av.

Hur man konverterar DnDs system för besvärjelser just när det gäller dessa regleringar av antal besvärjelser karaktären kan och kan kasta per dag.

Jag har haft tankar på att göra som du säger och reglera det hela bara med vilka färdigheter klasserna har. Det är också något som skiljer.. En wizard har inte gjort så mycket annat än gått i magikerskola hela sin uppväxt medan en sorc är mera av en vagabond som utvecklat sina magifärdigheter på egen hand och genom ständigt trial and error.. Således så kan sorc mer praktiska färdigheter medan en wizard mest har studerat kunskapsfärdigheter..
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Tips: Ska du verkligen _konvertera_?

Checka Magikerns handbok till DoD'91. Där finns ett knippe magikeryrken och deras olika egenheter beskrivna.

Annars håller jag med om att du bör ditcha idén att konvertera DnDs magiklasser. Använd i stället DoDs magi och fördela de roller DnDs magiklasser spelar i världen mellan de magikertyper som ryms inom DoD-systemet. Det måste ju inte ens vara särskilt stor spelteknisk skillnad mellan hur en plugghäst-elfenbenstorn-formelsamling-magiker och en jag-har-det-i-blodet-och-mediterar-fram-mina-besvärjelser-magiker fungerar. Man kan använda samma yrkesbeskrivning (mer eller mindre, obviously) och bara säga att det finns magiker som gör på de olika sätten.

S
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Re: Tips: Ska du verkligen _konvertera_?

Såvida du inte sätter något enormt värde på den spelsystemsmässiga distinktionen mellan Sorcerer och Wizard, skulle jag nog säga att det är bekvämast att strunta i regelbiten av skillnaden och istället rollspela den skillnad som finns (tja, och såklart också ge mer praktiska färdigheter och kanske lite färre besvärjelser) till en Sorcerer.

Zapmus
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Tips: Ska du verkligen _konvertera_?

en cool grej som någon beskrev om hur de gjorde med sina psi-förmågor (som då skulle kunna appliceras på sorcerer)

Man har några besvärjelser X som man känner till.
Man har en besvärjelse som ligger och puttrar i ens undermedvetna och bara väntar på att man tar fram den. Denna har man lågt fv i. Man vet inte vilken det är eller hur dålig man är på den (SL har valt den och man har kanske fv 1+2T4).

Vid vissa tillfällen finns en chans att den kommer fram och då får man slå för den som vanligt. Misslyckas man så händer inget mer än att man kanske känner magin sjuder i ens medvetande. Lyckas man med den blir man asförvånad över effekten (kunde jag det där). När man lyckats så får man skriva upp besvärjelsen och försöka bli bättre på den. När man lärt sig den till en viss nivå X så får man en ny hemlig besvärjelse.

Man får beskriva sin rollperson noggrant eftersom det är det som spelledaren har att gå efter när han väljer hemliga besvärjelser.
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Du kan kolla in ett magi-system som jag har skrivit till Basic Roleplaying. Eftersom DoD faktiskt är en "fork" på BRP så borde det inte vara så svårt att använda - tycker jag som aldrig spelat DoD (men mycket BRP och RQ). :gremsmile:
Systemet är döpt till "Wizardry" och är tänkt att användas med trollformler som "porterats" från AD&D, D&D och Ars Magica.
 

Kraniet

Veteran
Joined
18 Aug 2004
Messages
4
Re: Tips: Ska du verkligen _konvertera_?

men titta.. här finns ju något som heter improviserad magi..(magikerns handbok) vilket är precis vad en sorcerer egentligen gör.. "ett kreativt och fritt sinneslag krävs.." vilket egentligen är exakt den beskrivning som görs av sorcerers i DnD..

Då är det enda som är kvar att fundera över hur man ska konvertera lvlarna på alla spells så dom går att använda i DoD.
Jag vill ju kunna använda de spells som finns i DnD för att kunna använda spelvärlden mer smidigt (istället för att hitta motsvarande besvärjelser i DoD för varje spell)
Man kan ju om man har otroligt lite för sig bestämma ett skolvärde för alla spells..
eller skulle man kunna tänka sig nån slags multipel? typ 4 gånger spell lvl är skolvärdet? då får man att en lvl 1 spell har skolvärde 4 och en lvl 9 har skolvärde 36..
en Eld i DoD har skolvärde 6. Motsvarande spell i DnD är Fireball som är lvl 3..
Men då kommer nästa problem.. Summon Monster tex som är uppdelad i flera spells Summon Monster 1, 2, 3 etc.. där man frammanar olika starka monster beroende på spell lvl.. det motsvaras ju av en spell i DoD men där man lagt fler effektgrader..
Fan blir krångligt det här.. =) Kanske bara ska ge upp och köra drakar och demoner regler.. de besvärjelser man inte tycker finns kan man ju konvertera efter behov..
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Tips: Ska du verkligen _konvertera_?

Fan blir krångligt det här.. =) Kanske bara ska ge upp och köra drakar och demoner regler.. de besvärjelser man inte tycker finns kan man ju konvertera efter behov..

Så skulle jag göra i ditt ställe. Om man kör med ett i sig komplett och sammanhängande magisystem så är det inte så stor sak att slänga in en eller annan (eller till och med ganska många) nya besvärjelser anpassade till det systemet. Det är en helt annan sak att köra med en hybrid av två system, så att man liksom tänker i två system samtidigt.
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Mitt tips är att trots allt köra D&D i Forgotten Realms. Den världen är ju oerhört anpassad till dessa regler. Gudar, clerics, alignments, extremt mäktiga personer osv verkar jobbiga att konvertera. Att köra med Drakars regler skulle ge en helt annan värld. Kanske läge att göra en egen värld? FR är ju egentligen bara ett himla hopkok av kulturer från vår värld med D&Ds regelsystem pålagt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Fast å andra sidan...

Mitt tips är att trots allt köra D&D i Forgotten Realms. Den världen är ju oerhört anpassad till dessa regler. Gudar, clerics, alignments, extremt mäktiga personer osv verkar jobbiga att konvertera. Att köra med Drakars regler skulle ge en helt annan värld. Kanske läge att göra en egen värld? FR är ju egentligen bara ett himla hopkok av kulturer från vår värld med D&Ds regelsystem pålagt.
Jag fick en känsla av att det han ville komma från med D&D var just H&S-känslan. Mot den bakgrunden tror jag inte att det gör så mycket om man inte kan göra en 1:1-konvertering och om lite av spelvärlden ursprungliga känsla går förlorad.

Jag tycker att det bästa är att köra DoD-systemet rakt av och använda FR-världen utan att försöka göra en perfekt 1:1-konvertering. So what om man inte kan översätta Drizzt exakt? Man gör en mäktig DoD-karaktär i stället som behåller KONCEPTET Drizzt i stället för DETALJERNA Drizzt.

Har man som mål att göra en perfekt konvertering så kommer man alltid att stå med en fot i vardera båten. Man måste hela tiden tänka ett steg extra (DoD -> D&D -> FR -> D&D -> DoD). Ta vara på koncepten, men kör DoD helhjärtat (DoD -> FR -> DoD) så kommer det att funka hur smidigt och bra som helst. Ha inte hela tiden D&D som facit för vad som är "rätt" utan tillåt att det ibland får skilja lite. Spela DoD i FR, inte D&D genom DoD i FR.
 
Top