Nekromanti Tips på hur man kan lägga in krutvapen i OSR

Elk82

Veteran
Joined
22 Jul 2011
Messages
22
Location
Karlskrona
Tjena!

Sitter och knåpa lite på att få in lite mer sent 1500-tals känsla i min D&D Basic, expert kampanj. Känns som att krutvapen i form av luntlås musköter och hjullåspistoler känns ganska givet. Min fråga jag ställer mig själv efter att ha kollat på regler för krutvapen i AD&D 2 ed och D&D3 är:

Hur ska reglerna för krutvapen se ut för att spelet ska bli relativt balanserat. Hur ska man göra med krutvapen mot rustningar, skada och omladdningstid? Jag som DM vill ändå bibehålla spelbalansen lite samtidigt som krutvapen ska vara ett förmånligt alternativ till pilbågar och armborst.

Någon som har erfarenhet av krutvapen i något OSR spel eller har tips på läsning?
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,239
Location
Stockholm
Det uppenbara tipset är spelet Lamentations of the Flame Princess. Det har en tänkt setting som är ett alternativhistoriskt europeiskt 1600-tal-ish. Finns regler för krutvapen (luntlås, flintlås och allt vad du vill ha) i appendixet till grundreglerna, som finns gratis (utan bilder) till exempel här.

EDIT: kan ju berätta lite om hur vi använder dem också: I praktiken kan man avfyra sitt gevär/pistol en gång per strid (i princip kan man ladda om, men det tar uppåt tio rundor så man hinner sällan färdigt i praktiken). Räfflade pipor ger bättre räckvidd utan modifikationer. Kulor och krut behövs. De penetrerar rustning på det viset att man får -4 (om jag minns rätt) på rustnings-AC (dvs. inte på DEX-AC eller motsvarande, så du kan inte få lägre än grund-AC utan rustning).
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Hur snabbt laddar man om armborst? Full runda som i 3an? Jag tänker mig att krutvapen bör ha åtminstone 1 hel runda, om man kör med vanliga regler, samt ingen sorts quick reload som hjälper till utan har man rätt mängd krut i en förpreparerad lite sån där påse, då tar det ändå en full runda. en kula i och bokstavligt talat en one shot grej i stort sett, jag skulle kunna tänka mig att de gör mer skada i en 3rd edition värld, men det är väl tillräckligt dödligt ändå i expert va? Då är det bättre ha rejält med dödlighet men att det tar så lång tid att ladda om att man hellre har en annan som man byter till (eller 4st och dualwield :p) än att reloada i strid.. Eller t.ex. en pistol och sen drar man svärd, när man sänkt första fienden.

Är det grottröj å sånt kan jag tänka mig att ljudet lockar till sig mer fiender så man riskerar dessutom ett extra random encounter eller nåt sånt, eller typ nästa gång man slår så slås det 2 ggr och man tar det värre (så det är kanske större risk för ett ambush eftersom de hörde dig komma) osv... Eller rent allmänt, riskerar det konsekvenser.. Skjuter man någon i en gränd i en stad så lär ju stadsvakten komma springandes oavsett om de va långt borta eller inte, det hörs ju betydligt längre än t.ex. ett litet dödsskrik bara efter ett armborst.
 

Elk82

Veteran
Joined
22 Jul 2011
Messages
22
Location
Karlskrona
Tack för snabbt svar. Har själv Lofp hemma men i grindhouse edition står det inget om krutvapen även om spelet känns väldigt mycket 1600-tal.

När jag tittar på AD&D 2:ed reglerna så gör vapnena mellan 1t8-1t12 i skada beroende på vilket typ det är och sedan finns det en öppen skada där alla skadeslag på 8, 10 och 12 inebär att man slår en ny skadetärning och adderar den till det tidigare resultatet och så håller det på tills man inte slår fler 8, 10 eller 12. Alltså en musköt som gör 1t12 i skada har 25% chans att göra ännu mer i skada. Sen fanns det regler för missfire också.

Spontant tycker jag det känns som att skjutvapnen blir antingen värdelösa eller alldeles för bra. Öppen skada och missfire är roligt men kan också bli helt bannas! Omladningstid på 10 rundor känns lite overkligt. Varje runda är 1 minut i gamla D&D.

Är det rimligt att köra med en vapenskada på 1t8 med omslag på 8 och att alla rustningar ignoreras på kort och medelavstånd samt missfire på 1 or när man slår för att träffa. Missire bli slag på en rolig tabell där det kan hända lite av varje men det mest traumatiska är att vapnet exploderar!

Risken känns överhängande att både spelarna och monstren stryker med som flugor om skadorna är för brutala.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,239
Location
Stockholm
Elk82;n139997 said:
Tack för snabbt svar. Har själv Lofp hemma men i grindhouse edition står det inget om krutvapen även om spelet känns väldigt mycket 1600-tal.

När jag tittar på AD&D 2:ed reglerna så gör vapnena mellan 1t8-1t12 i skada beroende på vilket typ det är och sedan finns det en öppen skada där alla skadeslag på 8, 10 och 12 inebär att man slår en ny skadetärning och adderar den till det tidigare resultatet och så håller det på tills man inte slår fler 8, 10 eller 12. Alltså en musköt som gör 1t12 i skada har 25% chans att göra ännu mer i skada. Sen fanns det regler för missfire också.

Spontant tycker jag det känns som att skjutvapnen blir antingen värdelösa eller alldeles för bra. Öppen skada och missfire är roligt men kan också bli helt bannas! Omladningstid på 10 rundor känns lite overkligt. Varje runda är 1 minut i gamla D&D.

Är det rimligt att köra med en vapenskada på 1t8 med omslag på 8 och att alla rustningar ignoreras på kort och medelavstånd samt missfire på 1 or när man slår för att träffa. Missire bli slag på en rolig tabell där det kan hända lite av varje men det mest traumatiska är att vapnet exploderar!

Risken känns överhängande att både spelarna och monstren stryker med som flugor om skadorna är för brutala.
Skjutvapensreglerna kom först med den regelversionen som kallas Rules & Magic, så det stämmer att det inte finns i Grindhouse-versionen.

Och du har rätt i att längden på en runda spelar roll, i LotFP är det sexsekundersrundor så det går ju som du påpekar inte att översätta rakt av till AD&D. Då är det väl vettigare med en rundas omladdning, dock gör ju detta skjutvapen mycket mäktigare relativt andra vapen jämfört med hur balansen ser ut i LotFP. Då blir väl skjutvapen i praktiken inte speciellt annorlunda från armborst eller bågar, bortsett från eventuellt olika skaderegler.

Annars är det ju såklart givet med ett slag på wandering monster-tabellen efter att någon avfyrat ett skjutvapen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,664
Krutvapen kan bara avfyras 1 gång per strid (pga omladdningstid), ignorerar helt rustningar, gör 1d20 skada, är svin dyra och exploderar för 1d10 skada per vapen om en eld attack eller liknande träffar bäraren.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Reglerna i LotFP tar hänsyn till saker som vilken sorts krutvapen det är (flintlås, hjullås eller luntlås), om krutet är blött eller inte, att vapnet kan misfirea, att krutvapen är skrämmande för folk som inte har dem, att det kan vara farligt att bli eldbollad med en massa krut hängandes runt halsen, att hjullåset är ömtåligt och kan gå sönder om man använder vapnet som klubba...
Reglerna är alltså väl utvecklade och om man spelar med 10 eller 6-sekunders rundor funkar de mycket bra.

Om de inte passar så är det lite upp till dig. Vill du att pistolerna ska vara skitfarliga, men riskabla - se till att de gör mycket skada men riskerar att klicka ofta, eller låt omladdningen vara något slags tärningsslag varje gång man är i strid, missar du slaget klarade du inte av att ladda om under stressen och får inte skjuta rundan efter. Eller så är det bara svårt att komma över krut.

Vill du att pistolerna ska vara ytterligare ett annat vapen man kan använda sig av som alla andra så låt dem fungera precis som andra vapen. Kanske precis som armborst (lätt=pistol, tungt=gevär?) men med kortare räckvidd och kan tvinga fram moralslag för ointelligenta varelser/djur?

Eller så gör de en tärning större i skada än armborst men att använda dem betyder slag för random encounters med +1.

I BECMI och framförallt Immortals (IM1) så finns det regler för krutvapen, tydligen, här är någons husregel baserad på dem: http://www.pandius.com/flintmst.html


Vad är det för spelbalans du är rädd att sabba med vapnen?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Som sagt finns ju LotFP Rules & Magic för gratis nedladdning. Den stora skillnaden jämfört med Grindhouse är firearms-apendixet. Har man Grindhouse så är det bara ladda ner pdf:en och skriva ut eldvapenreglerna separat.

När det gäller att ladda om med LotFP-regler så tar det tio stridsrundor av relativ ostördhet - oavsett om en runda är 6 sekunder eller 1 minut - det är så spelet är balanserat.

Tycker man inte om reglerna i LotFP (de är definitivt de mest avancerade reglerna i hela boken) så finns ett enklare alternativ: d20Modern/d20Past.
d20 Modern finns som SRD på nätet och har regler för eldvapen som är kompatibla med DnD3. d20 Past är ett supplement och går igenom tiden från direkt efter medeltiden (c:a 1400) till direkt före andra världskriget (1940).
Det finns alltså regler för matchlock, wheel lock, flintlock och percussion cap.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,025
Location
Ludvika
Om du vill att krutvapen skall vara normen, så att säga, så skulle jag låta dem fungera exakt som pilbågar och armborst gör nu (kanske framför allt armborst, eftersom de ofta har omladdningstider), och sen skulle försämra pilbågar och armborst. Sålunda har du egentligen bara "lagt till" _sämra_ vapen, och borde sålunda inte ha ändrat spelbalansen nämnvärt samtidigt som man hellre använder krutvapnen.
 

Elk82

Veteran
Joined
22 Jul 2011
Messages
22
Location
Karlskrona
Jag antar att jag får läsa på lite och skriva ner några trevliga husregler som jag testar mig fram med. Ska spela ett kortare scenario med en grupp 7-8 ungar på 11-12 bast om en vecka så det ordnar nog sig. Det viktigaste är kanske att det är enkla regler som är lättförståeliga sen är det alltid ett plus om reglerna är spelbara också.

Kom på att det inte finns någon direkt spelbalans att prata om i D&D basic:wink: Allt och alla är livsfarliga för vilken låglevelkaraktär som helst.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
OSR för 8 ungar! Låter lite sadistiskt ;) jag tycker att byta ut not armborst var en bra idé, allt är ju som farligt ändå så då är ju inte "balansen" mixtrad med heller. Eller tror du armborst och liknande kommer vara aktuellt?
 

Elk82

Veteran
Joined
22 Jul 2011
Messages
22
Location
Karlskrona
Ska jag vara ärlig så tror jag att krutet kommer vara mer till spelarnas fördel eftersom de kommer från en mer civiliserad värld och är på äventyr i de ociviliserade utkanterna av den kända världen. Sen bör man komma ihåg att de flesta av monstren antingen är vandöda eller demoner utan tumgrepp som ändå inte är intresserade av krutvapen.

En grej jag märkt med att spela just med barn är att de får betydligt mer respekt för spelet om det är lite mer dödligt och hänsynslöst än ett BRP. Under de gånger jag spelat med ungarna har ungefär 5 rollpersoner plockat ner skylten och alla spelare har i princip alltid haft ett leende på läpparna när de skrivit RIP med stora bokstäver över rollformuläret:wink:.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
En grej du kan fundera på är vad som händer med sikten om man avfyrar krutvapen i ett trångt utrymme. Om du inte gillar omladdning kan du till exempel laborera med att AC ökar med 1 för alla avståndsvapen varje gång nån skjuter med krutvapen pga röken.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Elk82;n140093 said:
En grej jag märkt med att spela just med barn är att de får betydligt mer respekt för spelet om det är lite mer dödligt och hänsynslöst än ett BRP. Under de gånger jag spelat med ungarna har ungefär 5 rollpersoner plockat ner skylten och alla spelare har i princip alltid haft ett leende på läpparna när de skrivit RIP med stora bokstäver över rollformuläret:wink:.
Underbart!

Tre solar;n140262 said:
En grej du kan fundera på är vad som händer med sikten om man avfyrar krutvapen i ett trångt utrymme. Om du inte gillar omladdning kan du till exempel laborera med att AC ökar med 1 för alla avståndsvapen varje gång nån skjuter med krutvapen pga röken.
Nejnejnej! Gör inte såhär. Om AC för alla ökar med 3-8 på en runda så kommer ingen träffa alls sen. Och då blir snart snabba OSR-strider lika sega som den värsta sortens BRP-pingpong.
Vill man ta hänsyn till krutröken så skulle jag istället sänka ljuskällors räckvidd något istället.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
chrull;n140267 said:
Nejnejnej! Gör inte såhär. Om AC för alla ökar med 3-8 på en runda så kommer ingen träffa alls sen. Och då blir snart snabba OSR-strider lika sega som den värsta sortens BRP-pingpong.
Bara om ingen använder närstridsvapen. Om alla istället har båda kommer nyttan av avståndsvapen minska och den av närstridsvapen öka med varje avlossat skott.

Det troligaste utfallet är att runda två är det lika svårt att träffa med skjutvapen som i närstrid, och runda tre övergår alla utom clintan till att slåss i närstrid.

Det är en "mjuk" motsvarighet till "du får bara skjuta x gånger", och är i sig varken mer eller mindre ping-pong än stridssystemet i övrigt.

(sen har jag ingen aning om hur spelarnas beteende skulle påverkas. Kanske skulle möjligheten att avfyra flera skott göra att alla satsade på det och vägrade överge den taktiken, även om oddsen ständigt försämrades för dem. Så för en oflexibel grupp skulle du kunna ha rätt)
 
Top