Nekromanti Tips på hobbynära poddar

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Jag känner att jag behöver utöka min poddkatalog med nya verk. Efter att ha gått igenom gamla trådar på WRNU har jag fyllt på rätt bra med rollspelsrelaterat material. Men vad finns det för andra, närliggande poddar man borde lyssna på? Jag börjar med några egna favoriter.

Tolkienpodden - Antagligen favoritpodden just nu. Tre nördar pratar fokuserat om Tolkiens liv och världsbyggen. Fantastiskt. Någon som vet om det finns något liknande om andra nördhjältar?

Creepypodden - Otroligt ojämn, men när den är bra är den riktigt bra. Korta noveller med skräcktema funkar finfint. Jag har letat efter andra skräckpoddar, men har svårt att navigera i djungeln.

Historia Nu - Intervjupodd där programledaren pratar i c:a en timme med någon som släppt en historisk biografi, doktorerat i Gustav Vasas brevskrivning eller liknande. Riktigt bra.

K-podd - Riksantikvarieämbetets podd. Mer historienördigt än så här går inte att bli. Lyssna gärna på avsnittet om runstensvård, där de går igenom skillnaden på granit och gnejs, ur perspektivet vilken borste man ska ha när man tar bort lav.

Sedan finns det ett gäng dokumentärpoddar, främst från SR, men även Rättegångspodden, Spår, En Mörk Historia och några till. Finns det några sådana ni rekommenderar?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
K-podd är en guldgruva om man inte lyssnat till den.

Språket i P1 är annats en klassiker man borde lyssna på någon gång då och då.

Medeltidsmusikpodden har flera trevliga avsnitt även om den är ojämn.

Återskapat är ett måste att plöja igenom.

Sjöhistoriskpodd kan man plocka russinen ur.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,124
Ken and robin talks about stuff. Två rollspelsförfattare pratar rollspelskonstruktion, äventyrsdesign och världsbyggande men recenserar också böcker och film, samt lyfter fram intressanta saker ur historia, ockultism och matlagning (!).

Obiter Dictum. Svensk podcast om blandad populärkultur. Jag rekommenderar avsnittet om "incidenten vid djatlov-passet" och avsnittet om (ursprungliga) blade runner.

Hardcore history. Hobbyhistorikern Dan Carling pratar länge om historia, ofta ur ett militärhistoriskt perspektiv. Rekommenderar avsnittet om kärnvapen och dess geopolitiska konsekvenser ("the destroyer of worlds"), eller avsnitten om det mongoliska väldet (wrath of the khans), eller första världskriget (blueprint for Armageddon). Notera att det är långa (över en timme) och ofta många (4-5 avsnitt för de två sistnämnda ämnena).

Important if true. Svår att beskriva. Populärkultur, teknologi och trams. Låter det kul om tre nördar spånar fram hur ett MCU baserat på den isländska julsagan om Yule-lads skulle se ut? Vad är den underliggande konflikten mellan två trollkarlar som lett till att Google släpper ut genmodifierade myggor det och en enorm robotspindel klättrar på en kyrka i Köln. Om så - lyssna, varje avsnitt är guld (enligt mitt tycke då...)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Udda Ting
En podd om wierd fiction, pulp, genrefilm och annat fräckt. Fast det är en svensk podd är merparten på engelska efter som Henrik Möller är en jävel på att få folk att prata med honom. Mycket av det min bokhylla växt med de senaste åren är folk jag hört prata eller någon kunnig prata om här. En hel del snack om Ligotti, HPL, Clarc Ashton Smith, Richard Stanley och så vidare.

Stuff they dont want you to know.
Konspirationer, hemliga sällskap, mystiska platser, maffian - historien är full av sånt de inte vill att du ska veta! Nästan varje avsnitt går att göra ett äventyr av. Det går från gravallvarliga saker till långt ut i det riktigt konstiga.

Människan och Maskinen, Kunnskapens Träd och
Myter & Mysterier
Per Johansson och Erik Shüldt pratar om ockulta företeelser som Hermetisk magi, kabbala, kristendom som mysterielära och annat åt det hållet utan att vara för högtravande eller fulla av trams.

Läs Hårt
Johan Wanloo och Gorillotaur från forumet pratar om böcker de har läst.
 

acke

Kobold
Joined
31 Aug 2018
Messages
16
Här är några jag gillar:

Viskningar från kryptan
Initierade, inspirerande och ingående genomgångar och diskussioner om D&D/OSR på svenska.

Pennan & Svärdet
Svensk militärhistoria, men även en del om dagens slagfält.

Appendix N Book Club
Appendix N: Inspirational and Educational Reading finns i slutet av Advanced Dungeons & Dragons: Dungeon Master’s Guide och tipsar om författare och böcker. Denna pod läser och diskuterar alla dessa.

+1 på Tolkienpodden och Udda Ting.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Myths and Legends
Kanadensisk litteraturvetare går igenom blandade folksagor, myter och mytologier på ett underhållande och analyserande sätt.

Historiepodden
Två svenska gymnasielärare pratar om alla möjliga historiska händelser lättsamt men folkbildande.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Paal;n311380 said:
Myths and Legends
Kanadensisk litteraturvetare går igenom blandade folksagor, myter och mytologier på ett underhållande och analyserande sätt.
Jag lyssnade en hel del på M&L förr, men tröttnade långsamt på hans eklektiska musikval. Dessutom hade han konstant många fel i de historier jag kunde, och jag tänker att han nog har en hel del fel i de jag inte har koll på också. Men en liknande podd skulle vara guld värd.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Khan;n311388 said:
Jag lyssnade en hel del på M&L förr, men tröttnade långsamt på hans eklektiska musikval. Dessutom hade han konstant många fel i de historier jag kunde, och jag tänker att han nog har en hel del fel i de jag inte har koll på också. Men en liknande podd skulle vara guld värd.
Jag har tagit en paus, tyckte det blev lite mycket av samma, men i lagom doser tycker jag den är riktigt underhållande. Sen är det ju ofta förenklade eller omtolkade versioner han gör. Tycker dock att han rättat en del misstag i efterhand, var det något speciellt du tänkte på?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Paal;n311389 said:
Jag har tagit en paus, tyckte det blev lite mycket av samma, men i lagom doser tycker jag den är riktigt underhållande. Sen är det ju ofta förenklade eller omtolkade versioner han gör. Tycker dock att han rättat en del misstag i efterhand, var det något speciellt du tänkte på?
Ja, det känns som om han gick en kort skrivarkurs och återanvänder de få grepp han lärde sig där om och om igen. De är effektiva, så det är inget fel om de inte kommer i stora doser som sagt.

Det som fick mig att genuint ragequitta podden var en del detaljer i avsnittet om Tor vs Hrungner. Där såg jag flera slarvfel i hur han läst originalet rakt av, värst av allt att han påstår att det var Tor som var så rädd att han pinkade på sig, inte Mökkurkalfe. Hmpf sade jag och stängde av prenumerationen.

Men det finns en bra som heter Myths and History of Greece and Rome i vilken Paul Vincent börjar med den grekiska skapelsemyten och sedan jobbar sig framåt genom historien. Han är runt år 1150 nu tror jag. Men produktionskvaliteten är rätt... amatörmässig. Men han kan sina grejer när han pratar myter och historia, vad jag märkt, även om greker inte är mitt expertområde.
 

Lilla Melmoth

Veteran
Joined
6 Jan 2019
Messages
4
+1 på Udda Ting. Har inte lyssnat mig igenom hela backloggen men som någon som har litteratur som sitt främsta intresse/passion är det guld. Exempelvis avsnittet om den mycket säregne författaren Arthur Machen, som var en viktig influens på Lovecraft, är superintressant och får väl betraktas som hobbynära.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Khan;n311290 said:
Tolkienpodden - Antagligen favoritpodden just nu. Tre nördar pratar fokuserat om Tolkiens liv och världsbyggen. Fantastiskt. Någon som vet om det finns något liknande om andra nördhjältar?
Jay & Miles X-Plain the X-Men handlar om X-Men och relaterade verk (New Mutants, X-Factor, Excalibur, X-Force, diverse miniserier, osv), och diskuterar dessa i väldigt ingående detalj. Podden har hållt på i fem år, och har hunnit fram till 1993. Förra veckans avsnitt, 243, var en tillbakablick på de fem år som gått, så det kan vara ett bra ställe att få en överblick. Eller så kan man hoppa rakt in med avsnitt 1 och hänga med på en helsickes tur. I en del av avsnitten (typ 1-2 om året) så spelar värdarna Marvel-rollspel med lite olika gäster, så det finns en rollspelskoppling också :)
 
Top