Tips på god whisky

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,921
Den här är bra annars.
View attachment 17338



Lättdrucken och i diskret PET-flaska, om du har en budget på 900 kan du köpa tre flaskor och några 7,2:or till det!
Nu tycker jag i och för sig att det är rätt kul att hitta prisvärd whisky som ändå är god. Men måste erkänna att Kings Wish aldrig riktigt lockat mig 😊
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,035
Hm… inser att det var några år sedan jag köpte HP senast. Tråkigt att höra att den tappat i kvalitet – förr var den en av de bättre tyckte jag.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
Problemet jag har (och en del andra) med Mackmyra är just hur prisvärd den är. Egentligen är det inget fel med Whiskyn i sig, men den är lite för dyr. Vilket gör att man alltid jämför den med godare alternativ i samma prisklass.
Ja, exakt så.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,921
En tidigare diskussion här i tråden gjorde mig sugen på ryewhisky! Har någon testat Beaver's Dram Canadian Rye Whisky? Såg att den finns som nyhet på systemet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
Bulleit och Rittenhouse är de jag druckit (på rekommendation från folk som kan sådant här). De funkar bägge två.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
En tidigare diskussion här i tråden gjorde mig sugen på ryewhisky! Har någon testat Beaver's Dram Canadian Rye Whisky? Såg att den finns som nyhet på systemet.
Inte testat den, men skulle säga Rittenhouse är en bra goto rye i mitt tyckte. Annars, om du vill köra en privatimport och denna fortfarande finns, så måste jag säga att James E Pepper 1776 Rye Barrel Proof är det bästa jag sippat på, absolut godaste old fashioned jag druckit blandade jag med denna (lite sockerlag på råsocker, 4-5 stänk bitter, stor isbit + 8cl rye typ + ett maraschino körsbär med lite extra gegg på, citronskal!) och den var också fantastisk helt för sig själv. Typ 7-800 kr så inte jättemkt dyrare än Rittenhouse.

Bulleit är ok tycker jag, inte fantastisk. Lot 40, Rabbit Hole, och någon mer jag köpt systemet haft inne har inte varit i närheten av Rittenhouse, så håller mig till den nu och drömmer om 1776.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,921
Inte testat den, men skulle säga Rittenhouse är en bra goto rye i mitt tyckte. Annars, om du vill köra en privatimport och denna fortfarande finns, så måste jag säga att James E Pepper 1776 Rye Barrel Proof är det bästa jag sippat på, absolut godaste old fashioned jag druckit blandade jag med denna (lite sockerlag på råsocker, 4-5 stänk bitter, stor isbit + 8cl rye typ + ett maraschino körsbär med lite extra gegg på, citronskal!) och den var också fantastisk helt för sig själv. Typ 7-800 kr så inte jättemkt dyrare än Rittenhouse.

Bulleit är ok tycker jag, inte fantastisk. Lot 40, Rabbit Hole, och någon mer jag köpt systemet haft inne har inte varit i närheten av Rittenhouse, så håller mig till den nu och drömmer om 1776.
Har du testat Blind Seal, och hur står den sig mot Rittenhouse?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,921
Annars, om du vill köra en privatimport
Jag är väldigt orolig för dolda kostnader och orimliga leveranstider gällande att beställa på andra ställen än systemet. Om någon vet en säker sida att beställa från är jag dock idel öra
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Ska väl också slänga in att jag har noll kunskap här , jag bara tycker till om vad som är gott eller ej, så ta allt jag säger med en nypa salt, eller en en skvätt bitter! :) Det kanske stämmer eller så är jag personen som hyllar rödvinstetran man staplade i tältet på hultsfred som utsökt finkultur. Vem vet. :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,921
Ska väl också slänga in att jag har noll kunskap här , jag bara tycker till om vad som är gott eller ej, så ta allt jag säger med en nypa salt, eller en en skvätt bitter! :) Det kanske stämmer eller så är jag personen som hyllar rödvinstetran man staplade i tältet på hultsfred som utsökt finkultur. Vem vet. :)
Du lyckades övertyga mig i alla fall! Det blev till att beställa en 1776 rye 😊 Hojtar till när jag smakat den och berättar vad jag tyckte 😊
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Den här är bra annars.
View attachment 17338



Lättdrucken och i diskret PET-flaska, om du har en budget på 900 kan du köpa tre flaskor och några 7,2:or till det!
Här följer en HELT fiktiv konversation med en av personerna bakom lanseringen, jag har ABSOLUT ingen aning:
"Whisky i PET-flaska alltså, spännande. Vem köper det?"
"Äh du vet, vi lanserar den för jaktlag etc, men egenligen är den för folk som skåpsuper hårt. Man slipper klirret från påsarna i trappuppgången och när man fyllnat till är det ingen risk att man tappar flaskan så den går sönder."

Kan rekommendera den för övrigt! Ingen smaksensation men mkt prisvärd basic-whisky. Perfekt för fjällvandringen eller ensam hemma-fyllan.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Jag hatar whiskey och den enda jag kunnat dricka har varit Famous Grouse, men när följande video, med irländare som gör blinda smakprov, kommer upp på Youtube så blev jag sugen att köpa något inför helgen ... och antagligen något som räcker för fem år framåt.

Gjorde en lista av rekommendationerna som jag kunde hitta på Systembolaget. En del rekommendationer var rätt ospecifika.

Eftersom jag är en finsmakare så sorterade jag på det viktigaste:

 
Last edited:

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Jag hatar whiskey och den enda jag kunnat dricka har varit Famous Grouse, men när följande video, med irländare som gör blinda smakprov, kommer upp på Youtube så blev jag sugen att köpa något inför helgen ... och antagligen fem år framåt.

Gjorde en lista av rekommendationerna som jag kunde hitta på Systembolaget. En del rekommendationer var rätt ospecifika.

Eftersom jag är en finsmakare så sorterade jag på det viktigaste:


Nörd
 
Top