Nekromanti Tips på första playset till Fiasco?

Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Hej!

Tänkte kanske testa Fiasco i helgen med brorsan + fru, och funderar på vilket playset man ska ta. De fyra i grundboken är coola, men känns alla väldigt amerikanska (vilda västern, stad i södern, förortsliv), och den sista (nån slags polarbas) känns lite för udda.

Skulle vilja ha nåt i Fargo-stil. Eller nåt svenskt. Nån som har tips?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Tomas (Harold) said:
Hej!

Tänkte kanske testa Fiasco i helgen med brorsan + fru, och funderar på vilket playset man ska ta. De fyra i grundboken är coola, men känns alla väldigt amerikanska (vilda västern, stad i södern, förortsliv), och den sista (nån slags polarbas) känns lite för udda.

Skulle vilja ha nåt i Fargo-stil. Eller nåt svenskt. Nån som har tips?
Tjena!

Här listas nästan alla playsets som finns i omlopp, och om man tittar på den så märker man fort att det är mycket som är väldigt amerikanskt (utan att lägga någon värdering i det!).

Spontant tror jag nästan Tales from Suburbia ur boken kan vara det som är närmast Fargo, men jag har inte tittat närmare på det. Kanske Flyover kan vara något också?

Det viktigaste är väl att alla känner sig lite taggade, oavsett vad det kan tänkas bli för playset.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Hört folk snacka om det här spelet ett tag nu. Tyvärr verkar makarnas hemsida vara nere eller så. Kort sagt, kan någon upplysa mig lite kort gällande Fiasco?
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Red Front kan jag rekommendera helhjärtat! Ja hade riktigt kul med den. Annars är nog min favvo hittils Gangster London, men då är ju jag rätt anglofil också. Vill ni ha en svensk känsla borde det inte vara så svårt att sätta Town and Gown på en liten folkhögskola nånstans i inlandet.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
solvebring said:
Hört folk snacka om det här spelet ett tag nu. Tyvärr verkar makarnas hemsida vara nere eller så. Kort sagt, kan någon upplysa mig lite kort gällande Fiasco?
Jag kom in på deras hemsida, iaf: [ clicky ]

Nå, i korthet är Fiasco ett spel om desperata människor som gör hemska saker och får ta skiten för det. Spelledarlöst för 3-5 spelare, där man turas om att sätta scener. Det är väldigt regellätt (structured freeform, brukar jänkarna kalla det) och byggt för enkvällsspel (~4 timmar, från början till slut, i min erfarenhet).

Spelet i sig är bara ett regelsystem, men det första man gör är att tillsammans generera en setting, utifrån ett playset (vilket alltså är vad Tomas ber om). Sen spelar man akt 1 (bygga dumma planer*) och akt 2 (försök lösa och minska skadan av de dumma planerna*) och sen blir det Aftermath, när alla RP får vad de förtjänar. Har man spelat rätt så har det blitt ett fjasko av det hela.

Formen och spelproceduren påminner väldigt mycket om Medan världen går under (som jag vill minnas att du är bekant med). Den väsentliga skillnaden är att Fiasco är en komedi. Det är riktigt, riktigt roligt och ibland samtidigt även tragiskt. Personligen tycker jag Fiasco är ett schyst spel, men att det inte lever upp till hajpen. Rekommenderas om du vill ha ett lättsamt, komiskt impro-spel att plocka fram då och då.

* I min erfarenhet brukar akterna bli så.
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Tomas (Harold) said:
Hej!

Tänkte kanske testa Fiasco i helgen med brorsan + fru, och funderar på vilket playset man ska ta. De fyra i grundboken är coola, men känns alla väldigt amerikanska (vilda västern, stad i södern, förortsliv), och den sista (nån slags polarbas) känns lite för udda.

Skulle vilja ha nåt i Fargo-stil. Eller nåt svenskt. Nån som har tips?
Svenskt blir svårt, till och med europeiskt om det skall vara i modern tid. Men det borde inte vara något problem att använda Suburbia eller Southern Town från boken och bara "försvenska" de olika elementen (objects, locations etc) vid behov. Detta skulle i så fall inte behöva göras i förväg utan i stundens hetta i set-up fasen.

Annars så har väl svenskar i gemen rätt bra koll på USA, i synnerhet den bild av USA man får genom populärkultur? Jag har aldrig haft några problem med de kulturella referenserna i något playset i alla fall, och jag har spelat Fiasco mycket och med många olika personer, även icke-gamers.

Jag skulle ta med boken, printa ut ytterligare ett gäng playsets (Playsets of the Month finns här) och sen bestämma där och då vilket ni spelar, beroende på vad folk är sugna på.

Ett tips är att när ni luskar på ett playset läsa upp de filmer som alltid refereras. Ofta har flera runt bordet sett dem och förstår vilken stämning det handlar om och kan inspireras.

Ett annat tips är att göra några kopior av varje playset så att set-upen går snabbare.

Svarar gärna på andra frågor om det kommer upp!
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Grymt, tackar!

Nejrå, jag har inget emot det amerikanska, tvärtom - men flera av spelarna är Berlinboende icke-gamers så jag tänkte spana efter något lite mer... europeiskt. Tror att Red Front blir klockrent!
 
Top