Nekromanti Tips på fällor!

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Har ni några bra tips på intressanta fällor ni kan tipsa om som går att använda till Eon?

Tre tips på fällor är följande:

1) RP ser en målning. Målningen föreställer det som RP fruktar allra mest. Alltså upplevs målningen annorlunda beroende på betraktare. De får slå ett PSY slag för att inte bli påverkad av målningen. Om de misslyckas så dras de in i målningen och måste möta den fara eller slåss mot det som de fruktar i den settingen som målningen föreställer. Det kan vara allt från att klättra upp ur en ormgrop till att slåss mot ett troll eller bli jagad av vargar. Det är en form av illusion, men om de dör "i målningen" så är de för alltid borta. Om det otäcka övervinns/besegras, så återvänder RP till spelvärldens verklighet. Såg något liknande fenomen/fälla i dataspelet Dragon Age för många år sedan. Men då handlade det istället om att bege sig in i en målning för att rädda konstnären som blivit fast i sin egen målning/illusion och inte kunde återvända till verkligheten utan att få hjälp.

2) Denna fälla påminner om ovanstående. Men här är det istället en bok. När en RP läser boken, så försvinner de från den fysiska världen och blir istället en del av bokens handling i den löpande texten. Bara genom att någon annan av RPna högt läser ur boken och lyckas hitta det avsnitt i boken som berör RP som just försvann i boken, så kan RP återvända till verkligheten. Denna "fälla" är kul om sällskapet blir överfallet och måste fly med boken under armen för att "få med sig" sin kamrat som är fast i boken. Tufft läge om boken blir uppeldad eller hamnar i vattnet.

3) En målning i golvet döljer en fallgrop. På andra sidan målningen står fienden och ropar provokation till RP samtidigt som de skickar iväg projektiler i hopp om att RP ska passera över målningen... och faller rakt ner i en fallgrop med hungriga råttor. Använde denna fälla idag under ett spelmöte. Den RP som var gruppens stora krigare, lyckades inte med sin plåtrustning klättra upp ur gropen förrens striden var över. Det var ett kul sätt att ge krigiska RP en utmaning. Två andra RP en dvärg och en alv, försökte hoppa över gropen för att anfalla fienden. Dvärgen missade hoppet och trillade ner i gropen. Varken krigare eller dvärgen lyckades klättra upp på egen hand utan alven fick hjälpa dem efter att striden avslutats. Det var ganska så komiskt och intressant. Visste dock inte hur jag speltekniskt hanterar en svärm av råttor så jag improviserade. Men egentligen. På vilket sätt kan svärmar av råttor eller svärmar av andra djur skada en RP? Finns inga speltekniska värden för sådana hot i regelböckerna. Någon som har tips?

4) En fälla jag använde en gång för några år sedan när en RP utforskade en grotta. I grottans gång hittade RP ett skellett med en sköld och ett svärd där det även framkom en varning. Girig så struntade RP i varningen och tog både svärdet och skölden, varpå en fälla utlöstes som fick en stenbumling att börja rulla nerför korridoren i rikning mot RP. RP började springa i korridoren som ledde i riktning mot en underjordisk sjö - där stenbumlingen slutligen hamnade, men först efter att RP snubblat, misslyckats undvika stenen och blivit krossad under den. Lite anti klimax död att bli krossad av en sten. Men det var en riktigt stor Indiana Jones sten a la "den försvunna skatten" (om ni sett filmen).

Har ni själva några intressanta fällor som är lite utöver de vanliga standardfällorna?

/Eagle
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Kolla in den här tråden, där är en hel del som du borde kunna använda :gremlaugh:

Länk

Här är smakprov:

En fallgrop som är 5 meter djup och med en madrass på botten. Men permanenta mörker och silence magier är kastade på gropen så den ser oändligt djup ut. Personen i gropen kommer sakta svälta ihjäl medan alla hans vänner lämnar honom.

En dörr med ett nyckelhål som en stråle av ljus kommer ut ur. Bryts strålen (av tex någon som tittar i hålet) kommer ett knivblad ut ur mekanismen och hugger spelaren i ögat.

En dörr är ihålig och fylld med fotogen. Handtaget till dörren leder egentligen till ett tändstål och inte en dörr mekanism. Om karaktärerna drar i handtage skapas gnistor innut i dörren vid fotogenet. Fotogenet exploderar och dödar karaktärerna.

En brunn 1,5 meter bred har guld på botten. Botten är en våg, om den märker att vikten från guldet blir lättare släpps magma in i brunnen och får vattnet att koka. Karaktären nere i brunnen kokas levande.

Ett rum innehålelr en sfinx staty. Om spelarna pratar med sfinxen säger den att den som klarar att svara på dens fråga kommer få enorma skatter. Svara man fel på frågan kommer man att dö. Svarar man inte innom 30 sekunder kommer man att dö. Bara en person kan vara i rummet när frågan ställs och ingen behöver acceptera utmaningen om de inte vill. Om en spelare väljer att anta utmaningen stängs dörrarna till rummet och sfinxen säger i ägaren till dungeonens röst: "Varför skulle jag ha ett säkerhetssystem som någon annan än jag kunde komma förbi?" Rummet fylls sedan med syra som sakta och smärtsamt dödar karaktären.
 
Top