Tips på bra WW2-rollspel

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Hej!

Jag har via ett impulsköp råkat komma över ett exemplar av spelet Behind Enemy Lines och scenariot The Guns of Navarone. Jag älskade filmer och böcker som Kanonerna på Navarone, Hjältarna från Telemarken och Örnnästet som ung. Läste/såg dem säkert 100 gånger och i en nostalgitripp blev jag lite peppad på att spelleda scenariot The Guns of Navarone.

Jag är dock inte helt såld på att Behind Enemy Lines (baserat på 1st ed traveller) är rätt system. Det och GURPS WW2 är dock de enda spel i genren jag känner till. Jag vill ha ett system som inte är så krunchigt och som främjar intriger, spioneri och heroisk, cinematisk action.

Vad har ni som förslag på för system en kortare WW2-kampanj med fokus på infiltration, intriger och cinematisk action.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har inte spelat det själv men kanske detta

War Stories is a roleplaying game using the Year Zero Engine that is set during the Second World War. All the background, rules, and scenario ideas needed to run a game centered around the harrowing exploits and extraordinary adventures of the 101st Airborne paratroopers (or alternatively, the British 6th Airborne) will be included. Play as the valiant heroes who parachuted into Normandy during Operation Overlord in June of 1944. The campaign game will allow players to tell the tale of their intrepid soldier-characters (even non airborne such as resistance fighters or tankers) as they collectively liberate France and drive onward toward victory. Above all, players will be able to create moments of valor and courage, ultimately weaving their personal tales into the fabric of history, from D-Day and beyond. These will be their War Stories

 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Du har ju svenska spelet Operation: Fallen Reich. Tyvärr out of print, men går att få tatg i som pdf. Men helst vill du ju använda deras Lifeboard (ett slags brädspel) för att göra karaktärerna istället för den rätt trista point-buy som är i regelboken.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
Jag är väldigt förtjust i The Regiment av John Harper och Paul Riddle. Det är ett PbtA-spel som aldrig blev riktigt klart men det går utmärkt att spela med ”alpha”-versionen. Det finns nog fortfarande på Johns nedlagda blogg annars har jag pdf:en.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om du inte har nått emot the weird i namnet så har du pinnacle entertainments weird wars -weird war2

Om du gillar saker som Thule sällskapets blodsmagi , SS-varulvar och japanska demoner eller afrikanska demon hyenor osv så är det här spelet för dig .

 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Weird wars har jag spelat och jag vill minnas att det använder sig av savage world system.

Det är ww2 uppblandat med skräck .

Jag vill minnas att vi spelade ett ryskt kulsprutekompani som skulle försvara Stalingrad mot tyskarnas frammarsch och det slutade med att vi slogs mot varulvar och tyska zombies och en råttkung
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vill också minnas att äventyret hade nån fullkommligt idiotisk grej att man skulle över en flod och ta sig in i Stalingrad och om man vägrade eller simmade i en annan riktning så blev man skjuten av en commisar och man fick göra en ny karaktär eller så fick man gå ifrån spelbordet.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Många bra förslag. Googlar lite och en del verkar vid första ögonkastet vara rätt fokuserade på krigsbiten. Eller det kanske bara är hur de marknadsför sig. Själva kriget mellan stora armér är i lina ögon i te så intressant. Tanken är mer infiltration, sabotage och intriger bakom fiendens linjer.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Är verkligen ett fullständigt spel det du egentligen eftersöker? Settingen och allt sådant har du ju redan så handlar det egentligen inte mer om att hitta ett passande regelsystem som passar kampanjen, eller? I sådana fall finns det nog bra chanser att du redan har det du söker stående i spelhyllan fast under ett annat namn.

Vad är det för slags stämning du är ute efter? Är det Saving Private Ryan eller James Bond du försöker efterlikna?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
När du nämner sabotage osv hur med Grey ranks ?

In Grey Ranks, you will assume the role of a young Polish partisan before, during, and after the disastrous 1944 Uprising against the Germans. Together with your friends, you’ll create the story of a group of teens who fight to free their city, one of countless Grey Ranks “crews” that take up arms. Your characters – child soldiers – will have all the faults and enthusiasms of youth. Across sixty days of armed rebellion, they will grow up fast – or die.


 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Är verkligen ett fullständigt spel det du egentligen eftersöker? Settingen och allt sådant har du ju redan så handlar det egentligen inte mer om att hitta ett passande regelsystem som passar kampanjen, eller?
Det stämmer att settingen har jag. Det handlar mest om att hitta ett system som stödjer rätt typer av färdighter och situationer som karaktärerna kan stöta på samt sätter rätt stämning. Om det sen finns regler och annat som är relaterat till ww2 så är det såklart en bonus.

Vad är det för slags stämning du är ute efter? Är det Saving Private Ryan eller James Bond du försöker efterlikna?
Ingen av dem egentligen. Det genre jag vill emulera är äventyrskrigsfilmer som var populära på 60-talet. En liten grupp cinematiska hjältar som håller sig dolda bakom fiendens linjer och saboterar för nazisterna. Ofta förekommer troper som förrädare och personliga intriger mellan hjältarna. Det närmsta jag så här på kort varsel kan tänka mig i modern väg är Inglourious Basterds, fast med lite mer lättsamt.
 
Top