Tips på bra svensk scifi?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Jså jag fick frågan från en kollega vad det finns för bra svensk scifi… Det ska tydligen köpas som present, till en engelsk-modersmålstalare som lärt sig svenska hyfsat dugligt. Så ni kan tänka att mottagaren fixar språket men däremot antagliogen inte läst sånt som egentligen kan kännas självklart. Så alla förslag är välkomna.

Han har tydligen läst och gillat de här på engelska, om man kan ringa in smaken lite:

Vernor Vince
Greg Egan
Arkady Martine
William Gibson
Gene Wolf
Just när jag tillfrågades tänkte jag att "Men ja, det borde jag ju kunna hjälpa till med, jag tar en koll i hyllan hemma…" sen insåg jag att just när det gäller svenska författare av just scifi står det lite still i mitt huvud, och i hyllan står liksom mest Universums Öde och Måndag klockan tre, och de kan jag ju för all del rekommendera men de har ju ett par år på nacken.

Mitt intryck generellt är ju att… det inte finns så mycket svensk scifi. Att vi mest skriver socialrealism och kriminalare. Men lite måste det väl finnas. Och det känns som att jag borde läst mer än jag minns.

Hjälp?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Det finns lite blandad postapokalyps, till exempel PC Jersilds Efter floden. Och jag hade förvånansvärt roligt när jag läste novellsamlingen Svålhålet av Mikael Niemi.

Den precis nyss nämnda novellsamlingen av Lars Gustafsson är också ett väldigt bra tips.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Aniara av Harry Martinsson är också bra, inte bara för att den länge varit sf-litteraturens representant i finkulturens kanon.
Jag vet inte om det är en bra gåva till någon som just lärt sig okej svenska. Man vill inte skrämma bort hen! Men om man räknar Kallocain som SF så är svaret Kallocain. Det är ju en av den svenska litteraturens bästa romaner alla kategorier.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Jag vet inte om det är en bra gåva till någon som just lärt sig okej svenska. Man vill inte skrämma bort hen! Men om man räknar Kallocain som SF så är svaret Kallocain. Det är ju en av den svenska litteraturens bästa romaner alla kategorier.
Hur kunde jag glömma den boken?! Mina elever läste den ju nyss och jag satt och bedömde deras texter om boken tidigare idag 😄
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
"Enkel biljett till nattens ände" av Johan Frick (som jobbade i SF-Bokhandeln Gbg).

Novellsamling som utspelar sig i jazzig retro-framtid, typ Casablanca möter Blade Runner fast i fransk stil.
Har beskrivits som hopkok av fransk noir och rymdopera.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Denís Lindbohm var en av de stora inom svensk SF, men är svår att få tag på numera. Lundwall var också ett stort namn.

Kallocain har andra nämnt. Aniara är ju också en klassiker.

Not: Han heter Vernon Vinge, inte Vernor Vince, ifall någon skulle leta efter honom. Räknas som en av de stora, men jag finner honom rätt tröttsam.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Har inte läst den själv men har hört att Sagan om den stora datamaskinen av Hannes Alfvén ska vara intressant.

Har inte sett den men filmen Ensamma i rymden (2018) van Nordiska filmdagarna Lübecks barnjurys pris för Bästa Film, och var nominerad till Bästa Film på ukrainska Children KinoFest (Чілдрен Кінофест).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,462
Location
Helsingborg
För andra som också undrade om vad Kallocain var:

 
Top