Nekromanti Tips på bra superhjälterollspel

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,572
God45:s inlägg i Björn Wärmedals tråd om nästa kampanj gjorde mig sugen på att spela något med superhjältar. Dock har jag dålig koll på vad som finns i genren så: vilka superhjälterollspel är bra och varför?

Tipsen kan med fördel begränsas till spel med en klassisk spelledarfunktion samt en lagom nivå av crunch (grovt uppskattat där själva reglerna är mer än 5 men mindre än 50 sidor) för det är den typen av spel jag spelar. Svårt mangainfluerade prylar är inte heller av intresse.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,538
Mutants and Masterminds: Är bäst men är för crunch tungt för mig. Du kan bygga alla superhjältar, powerlevel systemet är amazing för du kan spela Batman och Stålmannen i samma grupp och det ät balanserat. Finns också i en DC comics version med alla de hjältarna och skurkarna färdiggjorda.

Marvel Faserip: Det supergammla från 80-talet. Karaktärsskapandet funkar inte men alla karaktärer någonsin från serierna finns färdiggjorda. Allting finns grattis på nätet. Det är obalanserat och ofinnessaktig men snabbt och kul. Det är vad jag brukar köra över Skype.

ICONS: Baserat på Fate så lite flum flum kanske, men ändå ganska traditionellt. Spelledaren rullar inga tärningar. Är snabbt och enkelt och dåligt balanserat.

Wild Talents: Det stora och generiska one-roll engine superhjältespelet. Är anmärkningsvärt i att det är dödligt och gritty som standard. Så funkar great för Wolverine, Punisher eller Zack Snyder mord Stålmannen men är sämre för klassiska superhjältar. Väldigt mycket sten, sax och påse i att olika krafter slår ut varandra så teamet är viktigt. Wolverine är fucked mot Magneto så där måste Cyclops fixa grejer men Cyclops är fucked mot Emma Frost så få måste Wolverine fixa grejer.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,726
Location
Eskilstuna
Jag har också haft lite sug på superhjälterollspel, men aldrig riktigt kommit till skott. Har läst på Mutants & Masterminds, men som God45 skriver är det väldigt crunchigt.

Har slängt ett snabbt öga på Worlds in Peril, som är Powered by the Apocalypse. Spontant tänker jag att det kan vara ett rätt bra system för att få fram superhjältedramatiken. Har dock för dålig koll på det för att säga något mer konkret om det. Och är det väldigt klassiskt du är ute efter är det väl inte helt rätt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Här är en liten hög ur min spelhylla:

Supergänget: Det är på svenska, det är en superhjälteserietidning, det är lättspelat, och det hanterar Wolverine asbra!

Marvel Heroic Roleplaying: Out of print. Smidigt och skitkul, med en Doom-pöl för spelledaren, och lyckas balansera Hawkeye och Hulk mot Galactus.

Smallville RPG: Ungefär samma system som Marvel Heroic (Cortex Plus Drama istället för Cortex Plus Heroic). Utspelar sig i tv-serien Smallvilles värld, och är mer byggt för relationer och drama än superhjälteaction.

Masks: The New Generation: Tokfärskt, vetefaen om det ens kommit i butik. Det bygger på AW, och playbooksen funkar riktigt bra ihop med de ikoniska rollerna i superhjältespel.

DC Universe: Mutants&Masterminds i DC-stil. På tok för crunchigt för min smak. Eventuellt out of print.

More than Human: Made by krank. På svenska. Jag har tyvärr inte spelat det, så jag kan inte uttala mig egentligen.

Silver Age Sentinels: Garanterat out of print. Supercrunchigt (pun intended) och bygger på Big Eyes Small Mouths system.

Wearing the Cape: Har inte kommit från tryckeriet än. Bygger på FATE, och pre-release-PDFen är mycket lovande. Bygger på en superhjältebokserie av Marion Harmon.

GURPS Supers: Ännu crunchigare än Silver Age Sentinels och fett obalanserat.

Av dessa är Marvel Heroic min favorit, men det är som sagt var fett out of print. Därefter kommer Supergänget. Smallville vill jag göra andra saker av än superhjältespel. Masks och Wearing the Cape ser lovande ut, men de har jag inte provat än.

FASERIP äger jag inte, men jag har provat och tyckte inte om det.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jag vet inte om det är bra... men jag vet att där är ett rollspel som heter "Champions". Det är en av de första superhjälte rollspelen tror jag (1981, fanns något/några annat/andra innan den dock), och är nu sedan 7 år tillbaka inne på sin sjätte edition.


Jag känner bara till det för att företaget som skapade City of Heroes/Villains (CoX "förkortat"... vilket var THE mmo för mig), Cryptic Studios, sålde CoX till NCsoft, och därefter så skaffade sig Cryptic en license för Champions... vilket de använde som basis för deras andra superhjälte mmo som de skapade, Champions Online.


Tyvärr så stänges CoX ner utav NCsoft för ett flertal år sedan... Champions Online går fortfarande spela dock, och jag spelade det under några månaders tid, och jag gillade det... men jag var bara en free to play spelare.

Damn it... jag saknar CoX... spelade det spelet nästan dagligen under ca 3 års tid (2005-2008... spelade inget annat mmo så länge, inte ens i närheten... de flesta andra som jag spelade fick allt mellan 1 vecka till 3 månader som mest för mig med några undantag som fick lite mer), och började sen trappa av allt mer och mer under det följande året. Det var runt den tiden som jag allt mer tappade intressen för mmo's också... har nog inte spelat ett mmo sen 2012 kanske, var nog i sammanband med att jag spenderade lite tid i CoX efter jag fick höra att det skulle läggas ner, men kan även ha varit att jag spelade Champions Online för andra gången efter CoX lades ner.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Krille;n247405 said:
More than Human: Made by krank. På svenska. Jag har tyvärr inte spelat det, så jag kan inte uttala mig egentligen.
More than Humans huvudsakliga claim to fame är att det inte är ett superhjälterollspel egentligen - det är ett spel om människor med superkrafter. Man kan spela det som ett superhjältespel, men regelsystemet är skrivet för en relativt "realistisk", simulationistisk känsla snarare än fyrfärgs-superhjältande. Inget om man vill åt silver age-grejer med andra ord. Min inspiration när jag skrev det var snarare serier som Watchmen, Zenith och modernare widescreenserier som The Authority som inspirerade det, mer än klassiska X-men eller Stålmannen.

>Human har ett modulärt och ganska pilligt regelsystem för att konstruera sina egna krafter, inte helt olikt hur magi hanteras i t.ex. Mage, Ars Magica eller svenska Gemini. Man bygger sina krafter av "komponenter", t.ex. blir komponenterna Skada och Avstånd alla krafter som... gör skada på avstånd. VIll man inte pilla så mycket finns det någorlunda färdiga "paket" också.

Så, sammantaget - More than Human är spelet om du vill spela med en förhållandevis "realistisk" grundkänsla och om du gillar tanken på att snickra ihop egna superkrafter relativt fritt. Regelsystemet är balanserat och väldigt traditionellt; regelmotorn Volt brukar jag beskriva som att det gör ganska precis de saker BRP gör, fast bättre.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,572
krank;n247416 said:
More than Human har ett modulärt och ganska pilligt regelsystem för att konstruera sina egna krafter...

...regelmotorn Volt brukar jag beskriva som att det gör ganska precis de saker BRP gör, fast bättre.
Det låter som ett ovanligt crunchigt spel för att komma från dig Krank. Watchmen och Zenith är f.ö. mycket bra influenser.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
luddwig;n247417 said:
Det låter som ett ovanligt crunchigt spel för att komma från dig Krank.
Regelmotorn är skriven av ett par kamrater till mig, och det är kul att samarbeta =)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
More than human handlar mer om hur man hanterar att man har superkrafter än att man använder dem.
Det blir mer personliga dileman.

Vill man köra serie eller film superhjälte föredrar jag nog M&M
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Lightshy;n247421 said:
Krank: Vi väntar fortfarande på 2.0 ????

Jag väntar fortfarande på att få tid =)

Är man nyfiken på senaste inkarnationen av Volt, som ju kommer att ligga till grunden för >Human 2.0, så kan man hålla ögonen öppna för mitt kommande fantasyrollspel Ödesväktarna...
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,282
Jag skulle rekommendera SUPER!, ett ännu inte påtänkt spel från SagaGames.

Arfert, make it happen. :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,111
Location
Göteborg
Rhodryn;n247415 said:
Jag vet inte om det är bra... men jag vet att där är ett rollspel som heter "Champions". Det är en av de första superhjälte rollspelen tror jag (1981, fanns något/några annat/andra innan den dock), och är nu sedan 7 år tillbaka inne på sin sjätte edition.
Champions var det första spelet att använda det som senare döptes till Hero System. Det var det allra första helt modulära bygg-precis-vad-du-vill-utifrån-en-poängsumma spelet. Före GURPS, till och med.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Jag är inte så förtjust i superhjältespel egentligen, men via writeups.com blev jag lite nyfiken på gamla DC Heroes. Writeups.com har som idé att ta fram spelvärden för alla möjliga fiktiva personer (många superhjältar, men även tex. Tintin och Linda & Valentin), ofta väldigt detaljerade.

DC Heroes kom 1985 (tredje och sista upplagan kom 1993 och verkar vara mest poppis). Regelsystemet kallas MEGS och den stora grejen verkar vara logaritmiska Attribute Points som mäter allt - "weight, distance, time, volume, money, and information" - så att de går att ställa mot varandra.

Har någon testat spelet? Det kanske är för crunchigt för dig Luddwig?

Citat från Wikipedia:
"Reviewing the second edition of DC Heroes in Dragon magazine, Allen Varney praised the games' rules, stating DC Heroes "combines broad combat options with speed of play. It quantifies noncombat interaction, such as interrogation, better than any game I know. Its AP system shows true ingenuity and, in the second edition, improved realism." However, Varney criticized the game's rules for building gadgets, saying that the second edition was "Mayfair's third try at gadgets, and the rules still don't work." Varney concluded his review with "if you find other superhero RPGs too slow or complex for your taste -- and if you don't mind one-table systems -- use the DC HEROES rules as a fast-paced superheroic combat system for your own campaign world."
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,572
clarence redd;n247433 said:
Det kanske är för crunchigt för dig Luddwig?
Inte läst eller testat spelet så jag kan inte säga. Vill minnas att det blev rätt ordentligt sågat i något sammanhang men det hindrar inte att jag tar en närmare titt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Jag vill egentligen förespråka Vampire och Werewolf i sammanhanget, tillsammans med övriga World of Darkness. Helt klart "supherjältespel" i formen av att man spelar i vår pseudovardag och har superkrafter. Men kanske heller inte exakt vad du är ute efter. :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,111
Location
Göteborg
entomophobiac;n247462 said:
Jag vill egentligen förespråka Vampire och Werewolf i sammanhanget, tillsammans med övriga World of Darkness. Helt klart "supherjältespel" i formen av att man spelar i vår pseudovardag och har superkrafter. Men kanske heller inte exakt vad du är ute efter. :)
Nä, men Aberrant fanns ju ett tag.
 
Top