Nekromanti Tips på bra rollspel

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Hellu..

Finns det något riktigt bra rollspel därute?

Jag letar efter ett rollspel på svenska eller engelska i fantasy
kategorin. Det får gärna vara en aning avancerat (jag har spelat ett tag)
men framför allt välgjort och roligt...

tackar på förhand
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Finns riktigt bra rollspel det finns därute?
Klart att det finns... :gremgrin:
För att nämna några så kan jag t. ex rekomendera DoD6, där så har du ett rollspel med en synnerligen skön spelvärld !!!
DoD6 har även några trevliga moduler & äventyr.

/ Johan K, som tippsar lite..
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Vi är många som tycker att Dungeons & Dragons 3.5 uppfyller samtliga dina kriterier. :tekopp:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: det är det jag har spelat hittills (nt)

Jag förstår - gräset är alltid grönare på andra sidan... :gremsmirk:

Du kan inte ge oss något tips på vad du menar med "bra" så vi slipper gissa i blindo?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag letar efter ett rollspel på svenska eller engelska i fantasy kategorin. Det får gärna vara en aning avancerat (jag har spelat ett tag) men framför allt välgjort och roligt..."

Om det går bra med rymdfantasy också så kan jag göra skamlös reklam för mig själv: Skymningshem: Andra Imperiet
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Bra fantasyrollspel

Fantasy är ju ruskigt brett, och vad som menas med avancerat också. Ett spel som Nobilis kan ju klassas som fantasy om man vill det, och är hiskeligt avancerat; fast det egentligen är busenkelt. Men det är inte ett spel jag vill rekommendera till dig nu (ta dig en titt på det om du får chansen dock, det är verkligen bra!).

Nej, nu vill jag istället rekommendera:

Västmark:
Svenskt fantasyrollspel som rör sig lite i en något lågmäld riddarsagotradition, med historiska och hyfsat realistiska inslag. Reglerna är för all del mycket enkla, men spelet är ändå väldigt avancerat eftersom det kräver uppfinningsrikedom och improvisationsförmåga av både spelare och spelledare för att komma till sin rätt.

HARP (amerikanskt) är en enklare variant på klassikern Rolemaster (vars regler för all del är enkla, men väldigt utbyggda med massvis av tabeller). HARP verkar också vara rätt så lätt, fast med färre tabeller än ibland ohanterliga Rolemaster.

Stormbringer/ELRIC!:
Personlig favorit som fortfarande ligger nära Basic RolePlaying-rötterna (som är grunden för bland annat Drakar och Demoner, samt klassiker som RuneQuest). Inte särskilt avancerat, men väl fungerande, klassiskt och kul. Mörk spelvärld i Micheal Moorcocks Elric-universum.

HeroQuest/Hero Wars:
Hero Wars är den äldre varianten av detta superbra fantasyspel i en något bronsåldersinspirerad fantasyvärld (som tidigare använts i Runequest). Världen bryr jag mig inte sååå mycket om (det gör dock vissa andra, den ska tydligen vara väldigt häftig att äventyra i, jag har mest läst reglerna), men reglerna är toppklass. Nytänkande och superslimmade. Avancerat för att det är så enkelt och fritt, som Västmark, ungefär.

Och så ett sorgligt bortglömt spel som tyvärr nog är väldigt svårt att få tag på eftersom det inte gick så bra och är ur tryck sedan länge (de andra bör finnas i vilken välsorterad spelbutik som helst): Dragonlance 5th Age:
Spelvärlden är rätt så töntig, men reglerna är kalas! Skitbra högnivåfantasy, en kortlek istället för tärningar och ett finfint magisystem.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,109
Location
Tindalos
Warhammer FRP

Hav tålamod och köp nya versionen när den dyker upp.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
om jag inte missminner mig ska det finnas en ny upplaga av Ars Magica . jag har bara spelat gamla upplagor men haft mycket roligt. mitt nästa rollspelsinköp blir med största sannolikhet alltsà ars magica.

tag en titt! http://www.atlas-games.com/arm5/index.php

"Grogs are the peasants, commoners, and simple folk who keep the covenant running and the wizards alive."
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Ars magica

Hittade den fjärde versionen gratis på rpgnow.com....men n'är tom tillverkaren erkänner detta:

"The Ars Magica Fourth Edition combat rules were, it
must be admitted, broken. They had the consequence
that, the more armor you wore, the more damage you
took."

Är det värt att pröva fyran? Ska man försöka köpa någon annan version? Vilken version är bäst?
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Sorcerer

Men du kanske bör skaffa sorcerer & Sword också, som är en modul. Hjälper nog om man vill spela fantasy... finns ingen bestämd setting. Länk till tillverkarens hemsida Där beställer du spelet, finns inte på så många butiker i Sverige.

/Balderk
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Re: Gör en krille

Med andra ord; Mer skamlös reklam :gremgrin:

Här på wrnu finns faktiskt ett antal/flertal rollspel, till nada kostnad. Bra va?

Kan tipsa om mitt egenhändigt hemsnickrade MYTH, som är komplett (kind of). Och rent gratis! Rätt så klassisk fantasy, mycket magi, mycket drakar och ett gäng mysko varelser.
Hitta MYTH med sakor här
Ett tips här är att kolla in konvensscenariot "En enkel leverans" som kan ses lite som en introduktion till regelsystemet och världen...
MYTH har faktiskt också fått Krilles kvalitetstämpel...

Vilket även Zhoria fått, vilket är fantasy av det lite mörkare slaget. Finns någonstans här på wrnu.
Hitta Zhoria här

Woi... Sen har vi Saga också, vilket om jag förstått rätt är ett svenskt fantasyspel med lite mer medeltida prägel. Kanske kan vara värt att kolla upp...
Info om Sga


Ah... Jag rättfärdigade den skamlösa reklamen med lite mindre skamfull reklam... säger vi. :gremtongue:
 
Top