Nekromanti Tips på bra poddar

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag letar efter tips på bra poddar. Varje avsnitt får gärna vara kring en timme och det är bra om de är på svenska eller engelska och handlar om politik, historia, statsvetenskap eller dylikt. Är det extremt bra poddar spelar dock ämnet en mindre roll.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Historiepodden
Obiter Dictum
This American Life
Radiolab
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Den Blå Hästen - en mycket trevlig podcast om europas historia.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Offside
Pengar & Politik
Konflikt
This american life
99% invisible
Radiolab
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
Hatpastorn kör nu pod som komplement till sin blogg.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Dan Carlin's Hardcore History. Utan tvekan den bästa historiepodcasten jag hört och möjligen den bästa i allmänhet. Initierad, kunnig och med en passion för ämnet gränsandes till besatthet.Hans 20+ timmar, uppdelat på fem delar, långa serie om första världskriget kan vara det bästa jag hört/läst/sett i ämnet. Han har även gjort en lika ambitiös djupdykning i ämnet Djingis Khan som är nästan lika bra. Jag rekommenderar den helhjärtat.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Organ;n128545 said:
Dan Carlin's Hardcore History. Utan tvekan den bästa historiepodcasten jag hört och möjligen den bästa i allmänhet. Initierad, kunnig och med en passion för ämnet gränsandes till besatthet.Hans 20+ timmar, uppdelat på fem delar, långa serie om första världskriget kan vara det bästa jag hört/läst/sett i ämnet. Han har även gjort en lika ambitiös djupdykning i ämnet Djingis Khan som är nästan lika bra. Jag rekommenderar den helhjärtat.
HH gränsar vid det här laget nästan till ljudböcker. Hans serier om Rom och Östfronten är minst lika bra som de om Djingis Khan och Första Världskriget, jag tror jag håller serien om Östfronten som den bästa längre serien, de vedervärdiga händelserna och sättet han skildrar dem i synnerhet i sista avsnittet fick det nästan att svarta för ögonen på mig stundtals. De kostar dock pengar nu tror jag. Av de enskilda avsnitten som inte ingår i längre serier är nog belägringen av Münster min favorit.

---

Podcasts i allmähet:

Spår - Svensk kriminalpodcast som gör djupdykningar i gamla fall, med riktig journalistik och bra produktion.
Common Sense - Dan Carlins andra podcast, mer om aktuella händelser med tonvikt på amerikansk politik.
Edumacation - Filmskaparen Kevin Smith och hans polare Andy kör idiotvinkel på fantastiska fakta. Lärorikt och dumt.
Medieval Death Trip - Uppläsningar från och lite diskussion runt medeltida texter, ofta av det på något vis absurda slaget.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,265
The History of Rome. Den handlar (konstigt nog) om Romarrikets historia, från Romulus och Remus hela vägen fram till Västroms fall. Ambitiös, lång, då och då riktigt rolig, men framförallt något så gruvligt intressant. Jag har fått enorma mängder uppslag till rollspelsäventyr härifrån.

http://thehistoryofrome.typepad.com/

Han har också gjort en uppföljarpodd om historiska revolutioner som tyvärr inte är lika bra.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
Björn den gode;n128658 said:
Ni som lyssnar på mycket podar vad använder ni för program/app för att göra det?
iTunes och sen har jag en ipod från tiden innan mammutarna dog som bara är podmaskin. Att ge upp att lyssna i mobilen är det bästa jag någonsin har gjort.
 

Yrvi

Veteran
Joined
27 Jan 2010
Messages
54
Björn den gode;n128658 said:
Ni som lyssnar på mycket podar vad använder ni för program/app för att göra det?
Podkicker Pro till Android. Lysande app.
 
Top