Nekromanti Tips på bra multiplayer-plattformer för rollspel

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
I den här tråden kan vi tipsa varandra om bra roliga rollspelscommunities i onlinevärlden, på samma vis som Neverwinter nights var en gång i tiden, t.ex. För närvarande spelar jag Guild wars 2 och rollspelar där. Det är mitt tips. Men jag har ingen vidare vettig översikt över hur många som rollspelar där, tyvärr.

En tanke med tråden är att hitta communities med många rollspelare. En annan tanke är att vi kanske kan starta nåt ihop, vi WRNU-rollspelare som gillar den här typen av modell för rollspel.

Jag tänkte inte begränsa den här tråden på så vis att man inte får välja att lista forumrollspel och så, eller mud för den delen. Allt är bra skit.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Jag hoppas på att hitta ett bra RP Community i Elder Scrolls Online, för det är det första MMO jag faktiskt vill rollspela i.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Givet att det tyvärr nästan bara finns fantasy-MMO's, och de icke-fantasy-MMO's knappast verkar funka så bra för RP, så... Nöjer jag mig nog med att gubbigt gnälla om hur mycket bättre det var förr när City of Heroes fanns. Där fanns det bra rollspelarställen =)

Skulle jag rollspela i ett MMO idag blev det nog Star Wars TOR eller The Secret World...
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Day Z är suveränt för rollspelande, men jag vet inte om man kan klassa ett spel med servrar för 30-50 pers för mmo. Funkar finfint i vilket fall. ESO verkar lovande med, enda problemet jag kan se är avsaknaden av dedikerade RP-servrar.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag känner personligen ett starkt ogillande gentemot spel där man måste betala månadskostnad för att få va med.
Recca said:
Så därför kommer jag inte köpa elder scrolls online.
Arntsen said:
I hear you! problemet med mmo:n är att de kräver ett ständigt inflöde av pengar för (bortsett företagets vinst) de kräver personal, så jag betalar hellre en månadsavgift och spelar på samma villkor som alla andra än ett pay to win spel (alla ftp mmo:n)

Där skiljer sig dock Day Z, som inte har någon avgift och inga dolda avgifter för att köpa nödvändig in game prylar, dock är det fortfarande i alpha, men trots att det är en hel del som saknas fortfarande är det fullt spelbart.
Recca said:
Guild wars 2 kostar att köpa men finns ingen pay 2 win i det och det kostar inte pengar varje månad heller.
Arntsen said:
Jaså, samma som första gw då alltså, i ärlighetens namn har jag inte ens kollat upp gw2 p.g.a. vad vag tyckte om föregångaren :p
Recca said:
Jag har ju inte spelat några andra mmo's så jag gillar't. För övrigt är det ju rollspelandet jag tycker bäst om och jag tycker att guild wars 2 är en ganska bra plattform för det. Kanske att man skulle haft lite fler val av kustomisering. Framförallt housing och sånt. Det hade varit trevligt, men det skulle de tagit betalt för de jävlarna.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Recca;n2111 said:
Jag känner personligen ett starkt ogillande gentemot spel där man måste betala månadskostnad för att få va med.
Det kommer floppa och snart bli gratis att spela. Så har det ju gått för de senaste stora MMO-satsningarna, jag tror inte ES blir annorlunda :)
Arntsen said:
Jag tror du kan ha fel, just ES är nog ett av de få som har potential att hänga kvar, med tanke på spelseriens löjligt stora fanbas. Å andra sidan borde det vart så med SWTOR, som för övrigt var ett riktigt schysst lir :/
chrull said:
Just med tanke på att till och med SWTOR kraschade så hårt tror jag inte alls på att ES kommer lyckas nå vidare bättre. Men de kanske lyckas sikta mer realistiskt och få det funka ändå. Men det tror jag först när jag ser det.
Luna Lovegood said:
Kan väl säga att även om grafiken är apsnygg, mekaniken är spännande och fanbasen är stor så känns det för mig som spelare redan som en flopp. Just saying.

/Luna Lovegood
Arntsen said:
Jag är fortsatt försiktigt optimistisk, nått måste ju ger WOW a run for the money, det är för övrigt ett spel som jag är förvånad över (och kanske lite ledsen) att det överlevt så länge.
chrull said:
Candy Crush är vad som utmanar WoW. Och Fifa/NHL/Madden när de börjar med säsongspass och regelbundna uppdateringar. Inget PC-spel som funkar som WoW och blir lika populärt kommer någonsin att dyka upp igen.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag håller på att försöka få ihop ett rp corp i Eve Online, det finns redan en del, men inte som har rätt inriktning för mig. Det sagt är det ganska svårt att rollspela i eve online på grund av avsaknaden av möjlighet att mötas personligen, så jag precis som alla rpare på eve väntar spännt på walk in stations som bara är några år försenat nu.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag är så jävla förälskad i vad jag sett av World of Darkness ännu. Synd att min dator inte kan hantera det...
Luna Lovegood said:
Jag med, men det är ju tidigast 2015, och de sa de innan de sparkade ännu fler av utveklingsteamet.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
WoW är free to play upp till level 20. Där finns det RP och RPPVP-servrar. Vet dock inte om de är någe bra.
Recca said:
Men måse man inte köpa typ 5000 expansioner för hur mycke pengar som helst, och sedan inte få levla över 20?
Kraetyz said:
Well, det finns något starterpack (som jag köpte) som kommer med de första 2 expansionerna (BC + WotLK) gratis och du BEHÖVER inte några expansioner för att spela spelet. Om du vill spela det över level 20 så kostar det väl lite mindre än en hundring i månaden.

Sedan är inte WoW särskilt lämpat för RP heller, tycker jag. Vet bara att det FINNS rollspelsservrar.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Ja, alltså. Efter neverwinter nights så kommer inget spel någonsin vara "lämpat" för rollspel längre, så man får ju inte förvänta sig för mycket. En grej jag tycker är bra med guild wars är att världen inte har så jäkla mycke lore man behöver kunna. WoW har annars en stor historia kring sig. Guild wars, där kan du göra vad du vill, fast folk brukar relativt ofta tycka att rollspelare som lirar traditionella vampyrer o varulvar i världen är rätt fåniga. Det finns ju inte i loren, men man skulle lika gärna kunna göra en vampyr om man ville o sen förklara det hela med de magiska eller teknologiska krafter som finns i spelet.
Recca said:
Med lite ödmjukhet går det mesta. :)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Om ni tyckte bilderna var kul så ska jag ta ett par bilder på mina andra karaktärer också. :)
 
Top