Nekromanti Tips på bärbar dator

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Hej!

Bara jag lyckas bena ut matte 3 innan sommaren så är det tänkt att jag ska sätta mig vid skolbänken igen till hösten och behöver då införskaffa mig ett stycke dator.
Jag har absolut noll koll på datorer och tar därför gärna emot tips.

Jag kommer ej spela spel på den och skiter väl egentligen i bildkvalitén de fåtal gånger jag kommer kolla på film.

Den ska vara billig, ha cd/dvd läsare, bra batteritid (?) typ. Plugget varar i två år så det vore bra om den håller ihop hela resan.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Om det inte vore för cd/dvd läsaren så skulle jag har kommenderat en padda tillsammans med ett bluetooth tangentbord. Billigt och rimligt framtidssäkert.
Hastfer said:
Jag känner mig mer trygg med en vanlig laptop men å andra sidan är inte jag den moderne mannen heller.
Tillägg: Utbildningen jag ämnar gå innehåller bla CAD, hur funkar det på en padda? eller brukar dessa kurser ske via typ lånedatorer?
Möller said:
CAD är inte något för en surfplatta. Det finns program för att visa CAD-filer så man kan ta med och styla inför kunder, men det räcker ju inte =) Men undervisningen klarar du nog, antagligen sker den i en datorsal. Kan ju vara trevligt att kunna ta med arbetsuppgifter hem istället för att göra dem på plats dock, men det är knappast nödvändigt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Är CD/DVD-spelare ett krav verkligen? Jag har bara använt min 2 ggr de senaste åren. Kan du tänka dig att ha en sån externt?
Hastfer said:
Krav och krav vet jag väl inte, men det är en stor fördel.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Vad är billigt?

Vad hade du tänkt dig för storlek och vikt? Jag antar att du inte vill ha någon jättekloss att släpa till skolan, men vet du inte vad du köper kan du bli besviken på skärm- och tangentbordsstorlek och prestanda (om du inte fläskar ut endel) av en 15''sdator.

Och varför, i hela fridens namn, ska du ha CD-läsare? Seriöst, alltså. Ingenting är väl på skiva längre. Och är det det, är det inte bättre att ha en lätt och trevlig laptop och lösa sina skiv-behov via en stationär dator eller på annat vis?

Som ett generellt tips: Asus gör bra grejer nästan alltid. Själv gillar jag HP också efter mycket goda erfarenheter av stationära datorer, men deras laptops verkar inte riktigt vara lika bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Möller;n7252 said:
Som ett generellt tips: Asus gör bra grejer nästan alltid
Tru dat. Jag har kört CAD-grejer och även hyfsat nya spel på min Asus U36SD och är mycket nöjd. Det enda jag vill byta ut är egentligen hårddisken, men snart sagt alla laptops på marknaden levereras ju med långsamma bajshårddiskar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ska du ha en billig pluggdator, varför inte en sån här?

http://www.webhallen.com/se-sv/dato...ransformer_book_t100_101-z3740-2gb-64gb-win_8

...eller mer traditionellt:

http://www.webhallen.com/se-sv/dato...-asus_x551ma-sx048h_156-n2910-4gb-500gb-win_8

...sen kan du köpa till en DVD-spelare. Som den här:

http://www.webhallen.com/se-sv/dato...re_sdrw-08d2s-u_lite_svart&atcl=search:result
Arfert said:
fast jag kör med en Chromebook till billigt datoranvändade (skriver på en nu) och Mac till jobbet.

Har en sån här:

http://www.google.se/intl/en/chrome/devices/hp-14-chromebook.html#hp-cb-14
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
jag instämmer i hyllningskören till Asus. jag har en Asus Eee 1000H, och med en strategisk ominstallation av operativsystemet + ett mäktigt nytt batteri har den hållit i många, många år, överlevt multipla resor till Kina och otroliga trecker genom öknar, djungler och berg, och den fungerar fortfarande felfritt, utöver att ena 'musknappen' blivit sjukt seg, och att RAM-minneskortet en gång failade katastrofalt och behövde bytas ut - men sedan det väl var gjort fortsatte den att gå som en klocka. I Kina behövde sladden bytas ut orimligt mycket och började en gång brinna, men detta skyller jag på Kinas befängda elnät snarare än själva datorn - och att byta ut sladden var groteskt lätt eftersom Asus-butiker finns överallt och sweatshops alltid har Asus-reservdelar liggande. Med det feta batteriet räcker burken fortfarande i minst 3-4 timmar, ursprungligen runt 7. Den har 3 USB-uttag, inbyggd mikrofon, och allt annat man kan tänkas behöva. Jag är dock inte 100% på att video-in fortfarande fungerar, använder det aldrig.

Men den har ingen CD/DVD-läsare. I Kina var detta faktiskt rätt drygt eftersom allt i Kina kommer på (piratkopierad) skiva. i Sverige är det ett fullkomligt icke-problem.

Så; summa summarum: Det är en fantastisk burk, och nya modeller är presumably ännu bättre, men om du tänker släpa den genom öknar och undermåliga elnät i tredje världen kan det behövas viss maintenance emellanåt. Men får den sin maintenance är den som en kalashnikov och i princip oförstörbar och odödlig.


Köper jag nånsin en ny knätopp har jag ett primärkrav: Asus!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
krank;n7253 said:
Tru dat. Jag har kört CAD-grejer och även hyfsat nya spel på min Asus U36SD och är mycket nöjd. Det enda jag vill byta ut är egentligen hårddisken, men snart sagt alla laptops på marknaden levereras ju med långsamma bajshårddiskar.
Om du gillar Asus så rekommenderar jag UX301LA - den har SSD-Raid från start och är snabbare än min stationära monsterburk.
Arfert said:
Men är inte den dyr? Om jag tänker på samma modell som du. Kostar mer än en Macbook Pro.
Big Marco said:
Det var en kommentar kring kranks "bajshårddiskar" för att visa på att alternativ finns.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Big Marco;n7309 said:
Om du gillar Asus så rekommenderar jag UX301LA - den har SSD-Raid från start och är snabbare än min stationära monsterburk.
Att köpa en laptop för 20 papp finns överhuvudtaget inte på kartan för min del, ska jag säga. Kanske om jag hade anledning att kombinera de allra senaste spelen eller tunga 3D-grejer med att resa mmycket? Som det är nu funkar U36SD'n (som jag köpte för ett par år sen för mindre än en femtedel av det priset) väldigt bra för mina syften (ett par år gamla spel med lätt nedsänkt grafik, surfa, programmera, eventuellt lätt 3D/layout/etc).

Dessutom inte speciellt svårt att lägga nån dryg tusenlapp på en SSD och stoppa in. Blir väl mindre än den jag har nu, men å andra sidan utnyttjar jag inte utrymmet...
krank said:
Okej, såg att det fanns en för "bara" 13 papp nu. Fortfarande mycket mer än jag kan tänka mig lägga typ nånsin =)
Arfert said:
Oj, var hittade du den? Det billigaste jag sett var på 17.000:-.
krank said:
OK, i ärlighetens namn var den billigaste som fanns i lager på 17.000:-.

Annars var det den här jag såg: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2519072
Arfert said:
Ok, tänkte väl det. Det där är ju en dator som är i samma nisch som Apples high-end-bärbara. En dyr dator för mer krävande saker, som film, ljud och grafik.

Men knappast en pluggdator om man inte har en rik farsa eller illegala bi-inkomster. ;)
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Tack för tipsen. I dagsläget har vi en billig asus (F501A om jag fattat klistermärket rätt) hemma som vi gör räkningar med osv, lösningen kanske blir att införskaffa en surfplatta till hemmet så åker datorn med när jag ligger borta på plugg.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Om man bara har typ de kraven: billig och CD/DVD-läsare och duglig batteritid så tror jag som inte är superduktig på hårdvara, men som själv fått oerhört fin hjälp gällande datorer via Rollspel.nu, att det mer eller mindre bara är att plocka vilken dator som helst i prisklassen man har råd. Undvik de billiga märkena som är kända som skräp och gå på mer säkra maskiner som ofta sitter på bra betyg. Själv gillar jag Asus och är inne på min andra, en prima K-modell från Elgreens. http://www.elgreen.se/sv/ Den kostade mig 5-6k och är enligt mig väldigt bra all-around-vardags-dator på vilken jag surfar, skriver, spelar enstaka spel, tecknar (dock kopplad mot annan skärm) osv. JAg gör med andra ord just allt på den eftersom jag inte spelar nåpgra feta spel, renderar film osv. Då behövs ju klart mer nischade och kraftigare maskiner.

Här finns en grov guide kring de olika seriernas främsta skillnader/egenskaper: http://asus-laptop-comparison.blogspot.se/

Jämte Asus skulle jag personligen välja HP eftersom HP brukar innebära kvalitet. Inte för inte som de flesta skolor kör med HP. Skolan jag jobbar på nu kör på billigare Probooks till eleverna och jag måste säga att det är pigga och långvariga rackare med dåliga och bra batterier och så.

Och måste man nu inte ha en bärbar dator bör man imho köpa stationär, eftersom man då får ruskigt mycket mer dator för pengarna. Speciellt om man köper den i delar och plockar ihop den på egen hand.
 

soulsailor

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
48
Location
Skellefteå
Kolla även här, köpte mig en Lenovo R400 där, beg. Och den har en batteritid på ca 3-4 timmar (sitter nåt slags större batteri på den) Samt billig, ca 400-500:-

http://returbutiken.com/category/dator/

Rekommenderar dock att byta ut windows vista fort då det suger balle...

Använder min mycket på bussen då jag pendlar mellan umeå-skellefteå dagligen.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag har tre-fyra bärbara som du kan få byta till dig mot lite av Hastfers lilla röda.
Alla har fungerat bra för mig och jag gör ju inget annat än caddar och wurrar på dom. Batteritiden kanske är något skral dock.
 
Top