Nekromanti Tips på antingen eller-filmer

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag har läst en massa recensioner på filmen Borat som fått extremt låga eller höga betyg men inte så mycket mittemellan - från "fasansfullt" till "fantastiskt". Själv gillade jag Borat skarpt så nu vill jag ha tips på fler filmer som delar befolkningen i två läger!

(Tarantinos From Dusk Till Dawn har jag redan sett, likaså Kill Bill och Death Proof. Jag tyckte att de alla var toppen men flera av mina kollegor tyckte att jag borde lobotomeras.)

Tips?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Meet the Feebles, regisserad av Peter Jackson. Mupparna, med sex, droger, våld, våld och våld. Och humor.

Apocalypse Now. Också en älska eller hata-film.

Sergio Leones klassiska spagettiwesterns är också höjdare.

TV-serien Lexx. En charmig blandning av SF och humor, men många ogillar den för att den inte är "seriös nog".
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
(Tarantinos From Dusk Till Dawn har jag redan sett, likaså Kill Bill och Death Proof. Jag tyckte att de alla var toppen men flera av mina kollegor tyckte att jag borde lobotomeras.)

Tips?
Det går ju numera att käka piller som dämpar synapsernas banor mellan hjärnhalvorna.

:gremtongue:

I övrigt brukar väl alla bröderna Cohen-filmerna anses vara tråkiga eller genitala.

//erik. hehe
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Några till

Terry Gilliams underbara filmer Brazil och Fisher King är filmer som man antingen älskar eller inte fattare. Se bara till att du får originalversionen av Brazil, inte USA-versionen eller TV-versionen.

Dune, Lynchs original, inte omfilmningen. Visst, den följer inte boken perfekt, men jag gillar stämningen och stilen ändå.

Vilken som helst av komedierna av Abrahams, Zucker och Zucker, tex Titta vi flyger eller Top Secret. Fulla av små visuella skämt som man inte ser vid första genomtittningen.

Tremors 1-4. Underjordiska monster attackerar ökenstad, i klassisk B-filmsstuk. Underbart rollspelsmaterial.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Buffy, The Vampire Slayer. Antingen älskar man den för dess charmiga approach till skräckgenren, eller så hatar man den för att den är för... oseriös, eller nåt, antar jag.

Fight Club. Har nog aldrig mött någon som inte antingen hatar den eller gillar den.

Fear and Loathing in Las Vegas. Samma sak där.

Nu kommer såklart en massa besserwissrar här att påpeka att de minsann tycker "mnjaoae" om de ovanstående, men det skiiiiiiiter jag i.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Filmen "Sunshine" visar en liknande kurva vad gäller betygen på IMDb. Jag gillar stämningen i den men de som inte kan förlåta logiska brister avskyr den.

En reflektion: Finns det inte vissa filmer som "ska" dela åskådarlägren, dvs som används för att markera grupptillhörighet?

En annan reflektion: Jag tenderar att ogilla filmer som ikoniseras just därför att de ikoniseras, dvs när hela kulturetablisemanget redan har cementerat den rätta åsikten åt mig. Mitt enda sätt att uppskatta sådana verk är att hitta någon bakväg direkt till filmskaparen.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
En reflektion: Finns det inte vissa filmer som "ska" dela åskådarlägren, dvs som används för att markera grupptillhörighet?
Det finns det säkert och Borat verkar vara en sån film. Jag har aldrig sett så extrema åsikter om en film på imdb.

South Park Uncut är säkert också en sån film. Som jag också gillade.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Några till

Fisher King tyckte jag om, Brazil får jag kolla.

Och Lexx trodde jag att jag var ensam i universum att gilla...

Tremors 1 hyrde jag efter en lång diskussion med kompisar om vilken film vi skulle se. Vi enades om Tremors för att den troligen var den sämsta kompromissfilmen på hela videobutiken. Till vår förvåning var den bra! 2-4 skulle jag dock inte höja till skyarna...

Donnie darko tyckte jag också var en lysande (men helskum) film.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Big Lebowsky kan väl ändå ingen anklaga för att vara tråkig? Eller Fargo?

Jag gillade dem men blev lite besviken på Ladykillers som hade potential men aldrig tog sig riktigt.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Buffy är jättebra, inblandat i tonårscharmen finns några riktigt spännande avsnitt, t ex The Body. Jag kollar på Buffy när jag sportar, jag hoppas att hon ska hjälpa mig att uppnå en fysik liknande hennes egen...

Fear and Loathing in Las Vegas har jag inte sett men flera har rekommenderat den. Jag kanske måste kolla, särskilt som jag har varit i Las Vegas.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Fear and Loathing in Las Vegas har jag inte sett men flera har rekommenderat den. Jag kanske måste kolla, särskilt som jag har varit i Las Vegas.
Ja, du får nog sannerligen se en annorlunda bild av Las Vegas. :gremsmile:

Du hade sett ett gäng Tarantino-filmer, men du nämnde inte Pulp Fiction som (för mig åtminstone) är känd för att dela folk i två läger. Sedan är det antingen Braindead eller Bad Taste som folk brukar tycka är skit eller guld. Jag tror att det är den senare, för den orkar i alla fall inte jag kolla på. Har försökt två gånger och lyckades se fem minuter första gången och femton minuter nästa gång. En riddares historia brukar folk antingen hata eller gilla (de som tror att det är en seriös riddarfilm vs de som älskar anakronismerna i filmen).

Kul trådstart.

/Han som tycker det är synd att han inte kom på fler filmer
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
- Irreversible
Somliga står ut med den och älskar den, resten pallar inte titta.

- Ichi the Killer
Som Irreversible, typ, fast mindre pretto.

- A Clockwork Orange
Som Irreversible, fast anledningen att man inte orkar titta är att det är ens känsla för estetik som blir våldtagen snarare än Monica Belucci.

- The Blair Witch Project
Antingen tycker man det är den bästa skräckfilmen någonsin, eller så tål man den inte.

- Boondock Saints
Antingen tycker man den är pueril och fjantig, eller typ tidernas koolaste film.

- 300
De som inte tycker att den är skiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkool tycker att den är propagandistisk, manschauvinistisk smörja.

- Ryska mästerverk (Solaris, Gå och se, Den yttersta domen, Den ryska arken, Brända av solen, Storm över Ryssland, Storm över Asien)
Antingen tycker man att de är bland tidernas bästa filmer, eller helt enkelt outhärdligt, mördande långtråkiga.

- Begotten
Det krävs en viss, mycket specifik, sorts människa för att överhuvudtaget kunna tillgodogöra sig, än mer uppskatta, en så här störd film. Resten av oss kommer bara sitta sömniga och då och då fråga oss själva: 'Man...what?'

- Ymir, över och ut
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Några till

Och Lexx trodde jag att jag var ensam i universum att gilla...
What? Den är ju lysande! Stanley Tweedle är min idol!

Den har allt:

Den är det klassiska triangeldramat: Osexig tönt, sexig halvödla, döing och robothuvud.
Den har de häftigaste rymdskeppet någonsin.
Den har de skummaste toaletterna.
Den har den mest flippade handlingen.
Holland blir uppätet.
Svart humor.

Den är bara perfekt.

Jag känner förresten en som lunchat med skådespelarna som spelat Tweedle och Gigerota. Du kan få peta på mig vid tillfälle...

Tremors 1 hyrde jag efter en lång diskussion med kompisar om vilken film vi skulle se. Vi enades om Tremors för att den troligen var den sämsta kompromissfilmen på hela videobutiken. Till vår förvåning var den bra! 2-4 skulle jag dock inte höja till skyarna...
Jag tycker de är bra rollspelsmaterial. Typisk äventyrargrupp i survival horror-stuk.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Några till

Tremors finns som teveserie också. Det är lite monster-of-the-week (fast det verkar finnas etablerade klasser av monster) och de har en tam jordbökarorm som hjälper dem ibland.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Roy Anderssons "Sånger från andra våningen" är en film som, när jag såg den, fick halva publiken att gå i pausen och andra halvan att på stående fot utnämna den till en av de bästa de någonsin sett.

Dewil
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
- Irreversible
Somliga står ut med den och älskar den, resten pallar inte titta.
Den har jag sett och det var en av dem plågsammaste filmer att se. Men jag kan inte säga att det var en dålig film (alla filmer som får mitt hat mot våldtäktsmän att växa är enligt min bok en BRA film). Hursomhelst så bör man tänka efter en gång eller två innan man ser den om man är känslig. Och ja, man KAN fortfarande vara känslig trots att man har sett Saw-filmerna och Hostel utan att bli så påverkad.

Med det sagt så får jag väl lägga till en film till listan:

Cannibal Holocaust - våldsexploitation i sin renaste form. Också en film som blivit antingen älskad (om dock inte alla aspekter) eller ärke-hatad. Jag gillar den för dess liknelser med det "moderna" samhället i förhållande till primitiva människostammar. Sättet som detta framförs på är det som gör filmen till en "skräck-film" och inte enbart en exploitation-film. Just för att det finns en, enligt mig, skrämmande poäng som alla våldsamheter i filmen lägger fram.

Kan för övrigt säga att filmen innehåller dödsfall med djur, och att de inte är fråga om specialeffekter på den punkten. Det är väl den största anledningen till att filmen blivit så hatad, och det kan jag förstå. Visst är jag "specieist", men att döda djur för underhållnings skull är inget jag ställer mig bakom.

Samma varning över Cannibal Holocaust som över Irreversible, om ni frågar mig. Känsliga tittare varnas!
 
Top