Nekromanti Tips på äventyr

Tengil

Veteran
Jag blev intrigerad av Paizos alster som hette "Rise of the Runelords" när det begav sig (finns numera i ett fint snyggt nytryck).
Aldrig “riktigt” lärt mig AD&D så mitt mål var att hitta ett system som förenklade tärningsrullandet och beräkningarna genom att simplifiera strid. Något som gav tid och utrymme till rollspel. Min plan var att köra det med D&D4E regler, vilket jag också gjorde. Regelbiten verkade simplistisk nog.

Blev inte riktigt fallet...

Tänker inte gå vidare in på mina lärdomar att skapa D&D4E encounters (framförallt konverterande från 3.5) men upptäckte att jag lade massa tid på att balansera “encounters” vilket för mig var skittråkigt.

Lite raskt övertalade jag gruppen att köra Fantasy! som system istället.

Konverteringen av monster gick rasslande snabbt och jag lyckades behålla spelledarglädjen. Improvisationen var tillbaka, och spelarna börjar sakta släppa tänket “i lådan” och sluta kolla på sitt karaktärsblad. Istället fokuserar de på vad de vill göra, inte alltid på vad de kan göra inom regelramen.

Nog om det.

Paizo som släppt en version av D&D OGL gick förra året om D&D från Wizards i popularitet (vad jag hört).
Deras styrka är att de beskriver sin värld och sitt spel i just äventyr eller kampanjer, inte i ändlösa regelmoduler. (IMO)

De är mycket lätta att konvertera till Fantasy! De har gjort mycket alster men här är mina tips på äventyr att spela.
Till skillnad från i Sverige där E-böcker och PDF försäljning inte är en hit så fungerar det “over there”. Samtliga publikationer kan köpas online om du inte hittar en pappersförsäljare i sverige vill säga. Vissa äventyr är dessutom gratis.

Här är tips på några äventyr:
Hangmans Noose - Ett interagerande (om du vill) scenario med dungeon bash känsla.
Hollows last hope - Gratis. Finns fler påbyggnadsäventyr.
The carnival of tears - Kul händelsebaserat scenario IMO.
Rise of the Runelords - del 1-3 kan jag rekommendera, de andra är lite svagare i min åsikt.
Crimson throne - del 1-3+5+6, men gör din egen åsikt.
Shattered star of sin 1-4, men gör din egen åsikt om de övriga.

Den lärde vet att de flesta utspelar sig i Varisia i Paizos värld.

MVH

Tengil

Tomatalven

Hero
Är det lätt att lägga (några av) de här äventyr i andra settings än original utan en massa jobb?

Tengil

Veteran
Massa jobb är såklart individuellt. Ibland kan jag känna att det är enklare att spelleda egengjorda äventyr eftersom du slipper läsa in dig och vara förbered som på publicerat material. Du har helt enkelt en intuitiv känsla för vad som komma skall.

Paizos scenarion är scenbaserade och rätt detaljrikt beskrivna. De har givetvis en backdrop, men det är egentligen inte så viktigt var den är. Om du är ute efter att kasta in scenariona i just Fjärran Dalar bakgrunden behöver du jobba mer, så du får själva platsen och Metaploten korrekt. Jag vill påstå att det är väldigt lätt att kasta in det var som.

Jag gjorde konvertering på monster och SLP på 2 A4 typ, för Rise of the Runelords 1. Jag har allt mitt material i Googledocs, så hojta om ni är intresserade.
Som ett sidospår så skapar jag mina förenklade SLPs med försvarstärningar, det blir enklare vid egentligt spel, framförallt om du inte vill lägga tid på hur de lägger sina stridstärningar när du spelar.

Avslutningsvis så utspelar sig min kampanj i just Varisia (ett landområde i den värld Paizo kallar Golarion) inte i Fjärran dalar. Min värld har kopplingar till Eberron. Vilket gör att teknomagi (som jag kallar det) är vanligare. Om inte min kampanj startat i just Varisia (kände inte till Fantasy! då) så hade inte jag sett några problem med att lägga det i Fjärran dalar.

/Tengil