Nekromanti Tips om musik för sagan om ringen-kampanj?

Johan Berggren

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
35
Location
Umeå
Jag håller på att fila på en kampanj som utspelar sig i Tolkiens midgård under det gondorianska inbördeskriget som pågick under större delen av tredje ålderns 1430 och 40-tal. Rollpersonerna är gondorianska soldater som blir indragna i både det ena och det andra. Den musik jag hittils fastnat för är en del låtar från Lotr-filmen, lite arcana, en aning keltisk harpa mm.

Då det hela till stor del handlar om det gonorianska imperiets begynnande fall och högmod behöver jag imperiemusik stora pompösa stycken som kan illustrera enorma kolonner med vajande banner och liknande. Jag funderar på att använda musik från Gladiator men den är kanske lite för bekant även om jag inte alls har något emot att asociera Gondor med Romarriket, tvärt om.

Kort sagt. Jag behöver tips på pompös musik för amvändning i såväl stads som slagfältsmiljö. Det vore särskillt trevligt med en signaturlåt för ondingar, dvs ursupatorn Castamir och hans hantlangare.

Tack på förhand.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Om du verkligen vill ha något ondskefullt för ondingarna så rekommenderar jag Koph Nia.

Annars så borde väl en hel del vanlig klassisk musik funka. Menar Wagner (undvik Ride of the Valkyres) eller Bach, kanske lite Bethoven eller titta på de ryska kompositörerna. Eller vad sägs om Mozarts Requim.

Soundtracket från "Last of the Mohicans" innehåller en hel del pompösa saker med, fast på ett litet annat plan. Liksom musiken till Michael Flatleys "Lord of the Dance".

/Ulfgeir
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Vill du ha öl gå till en pub

Får man föreslå det uppenbara och peka på Soundtracken till Sagan om Ringen-filmerna?

/Naug, pekar på det uppenbara
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
NU ska vi se...

Här kommer några förslag bara ur huvudet från min alltjämt ökande samling:

- Rob Roy Carter Burwell. Stundtals mycket spännande musik med inslag både strid och lugna (folk)visor.
- Thin Red Line John Williams. Denna platta är utmärkt som bakgrundsmusik. Den är pampig på ett mycket lågmält sätt och gör inga tokinfall som är så vanligt i t e x Elioth Goldenthals musik.
- Snow Falling on Cedars James Newton Howard. Lite mer östasiatiska toner, men gosse om det finns några pampiga låtar på denna skiva (kiss i byxan broder).
- Braveheart James Horner. En klassiker.

//Erik - orkar inte komma på fler just nu
 

Johan Berggren

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
35
Location
Umeå
Re: Vill du ha öl gå till en pub

Jo, jag tänker självklart använda Howard Shores utmärkta filmmusik men det är lite som saknas. Den berättelse om den gondorianska ättefejden som jag tänker berätta rymmer mycket mer sorg och mänsklig ondska än den hittillsvarande trilogins musik (rätta mig gärna om ni tycker jag har fel).

LotR handlar om hobernas roll i den slutgiltiga kampen mellan ont och gott. En aning mänsklig svaghet (Boromir, Denethor) men på det stora hela handlar det om människors heroism.

Ättefejden handlar om hur det går om hur ett imperium börjar gnaga sönder sig själv på grund av människornas högmod och dårskap. Detta i en tid då Gondor inte har några egentliga militära fiender.

Därför ska jag förmodligen använda en del från Gladiator. Har stora förhoppningar på tredje filmens musik då den till stor del kommer att utspela sig i Gondor.
 

Johan Berggren

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
35
Location
Umeå
Re: NU ska vi se...

Mmm, Rob Roy var ett gott tips. Särskillt hårdheten är bra. Passar ihop med Shore också. Ska kolla de andra. Tack!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Jag funderar på att använda musik från Gladiator men den är kanske lite för bekant även om jag inte alls har något emot att asociera Gondor med Romarriket, tvärt om.
Om du gillade musiken till Gladiator så kan du ju prova något annat med Lisa Gerrard (som var den som sänkte sig till att göra musiken till den pissiga filmen) eller Dead Can Dance (som hon är hälften av).

Annars kan jag rekommendera Macbeth med Laibach. Lite mörkare, men storslagen och tillräckligt lång och varierande för att loopas utan att det känns enformigt. Dessutom lagom diskret som bakgrundsmusik.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: 3v1l Musique?

Coph Nia. Äh, bara en massa dark ambient och lite tortyrskrik. Nej...då är Brighter Death Now ondare, med sitt ångestladdade industribuller, oartikulerade radiobrus och epagotiska sadoporr-samplingar. 'Female Blood'...yeah.

...och Abruptums 'In Umbra Malitiae Ambulabo, In Aeternum In Triumpho Tenebrarum' är ondast av allt. Såklart. En überlång nonsenslåttitel på grammatiskt inkorrekt latin...kan det bli mer 3v1l än så?

Jag nödgas länka hit för vidare information.

- Ymir, vars black-metal-alias (Ymir) skulle givit honom ett stående medlemsskap i Immortal. Tyvärr.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: 3v1l Musique?

*grin* Får väl ta och lyssna på dessa band då. Även om de kanske inte riktigt tillhör den musik jag lyssnar på normalt.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Kom på en till...

Joan of Arc Eric Serrá. Skippa de tio första låtarna som är typiskt Serré-synthiga. Resten fungerar mycket bättre, med några riktiga höjdare på slutet (en fyraminuters långsam episk låt och en låt som är värsta Carmina Burana-kopian).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vivaldi & sådant

Kan du inte ta & fixa några låtar från Vivaldi, Beethoven & sådant ! De har ju en del vakra melodier som är mer än väl pompösa !!
Senså är soundtracket till SoR-filmerna bra & Bravheart åxå helt ok.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Tillägg

- Snow Falling on Cedars James Newton Howard. Lite mer östasiatiska toner, men gosse om det finns några pampiga låtar på denna skiva (kiss i byxan broder).
För er som undrar hur en av de pampiga låtarna låter råder jag er att lyssna in den nya matrix-trailern här. Låten i andra halvan av trailern är från detta soundtrack.

//Erik - tycker om att samla på filmmusik
 

Johan Berggren

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
35
Location
Umeå
Gothic power?

I den första LotR-tailern kördes ett väldigt Carmina Burana -inspirerat stycke som heter Gothic Power och som komponerades av Christopher Field. Finns den att tillgå på CD?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
fundering om LotR-soundtracket

Jag lyssnade igenom det men jag har svårt att finna en användning för det. Visst är det stämningsfullt här och där men låtarna är så ojämna. En låt som börjar med tre minuter mjuk olyckbådande musik kan sen ha en minut episk strid för att därefter brista ut i sorgset gnyende.

Om man inte följer idén att låta musikens stil avgöra hur det går i spelet är det stört omöjligt att få in en sådan låt så att den passar :gremsmirk:
 

Johan Berggren

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
35
Location
Umeå
Re: fundering om LotR-soundtracket

Tja, det jag närmast hade funderat på är att använda en del av låtarna vid speciellt planerade episka händelser i kampanjen, om RP har hyfs att komma i tid. En del låtar går att använda som mer rullande bakgrund men de flesta är mycket riktigt svåra att använda.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: RMRDB

  • Om jag vore ensam redaktör så skulle den ändå bara innehålla filmmusik.
  • Om jag inte vore ensam redaktör, och släppte in andra recensenter (vilket skulle vara ett krav för att få in annan musik än filmmusik) så skulle det bara komma in en massa Hammerfall och Blind Guardian och annan "typisk" fantasymusik.
  • Det är ont nog som det är med filmmusik.
 
Top