Tips om figurspel

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Även detta verkar bara vara fantasy i grunden. Stämmer det? Är det andra Warlord Games som gäller för historiska eror?
Det finns regler för till exempel musköter/arkebuser och kanoner, vilket inte är så konstigt med tanke på hur många som spelar Warhammer där sådant friskt förekommer, och det finns regler för kastspjut, slungor och mammutar. Så det är bara en fråga om att man anpassar utrustningen efter de epoker man vill spela i, vilket är busenkelt. Warlord Games historiska spel lutar väl mer åt mass battle än skirmish och är direkt gjorda för sina respektive eror, medan Warlords of Erehwon är enklare och öppnare, vilket borde passa bättre för nya spelare.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Någon som har koll på F28 av Karl Bergström? Hur är det?
Ypperligt, men det är Modernt/SF/40K, inte historiskt/fantasy.

Resten uppfylls. Det stöder tre spelformer, Skirmish (vad det låter som, oft kanske 10 figurer), Narrative (åt rollspelssidan med unika karaktärer - en spelledare och varje spelare har fyra modeller var, med XP och annat, som kunde fubnka väldigt bra omdu spelar med barnen), och Battle som är fullskaliga slag i stil med 40K. Och så en specialvariant av Skirmish där man kör fordon i en Mad Max-miljö.

Förutom kanske för Battle kan man också använda vilka modeller som helst, så man är inte beroende av ett visst märke.

Så en minimalistisk variant kunde vara att att skaffa några dussin modeller och regelboken, och sätta igång. Regelboken är väldigt teknisk skriven, men reglerna är enkla och snabba när man väl förstått dem.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Skulle det funka för napoleanskt/ACW/WW1/WW2?
WW2 skulle gå (om man strök en bunt vapen ur listan, men långt ifrån alla). Det blir färre och färre alternativ ju längre man går tillbaka.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Jag är på jakt efter ett regelsystem för figurspel, 25-28 mms figurer att spela med min son och hans kompisar, och har svårt att hitta något. Hjälp mig. Det ska:
  • Helst ha en regelbok som inte är en tegelsten, gärna under 100 sidor fast jag förstår att det kan bli svårt.
  • Ha skirmish-regler
  • Stödja spel i lite olika settings: lågfantasy, medeltid, renässans, tidigmodern osv vidare.
  • Inte kräva inköp av massa figurer (det är ok om det finns figurer till men jag vill kunna plocka av vad jag har).
Finns det spelet? Någon som har provat något åt det hållet?
Jag satt och undersökte lite figurspel häromdagen i fundering på om man skulle börja pula med sånt igen, fast gärna snabbt och streamline-at, för även om jag har en del nostalgi för 40k och necromunda, så pallar jag inte köra 6 timmar där hälften är navel-ludd. Jag landade på den här sidan som jag tror uppfyller alla dina krav genom sina huvudspel plus de i one-off kategorin: https://onepagerules.com det verkar ganska gediget, det lilla som jag har undersökt iaf.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Det är ju inte historiskt för fem öre, utan istället Age of Sigmars balls-to-the-walls fantasy, men GWs Warcry är riktigt kul. Snabbt, enkelt och strömlinjeformat, iaf för GW. Skirmish med möjlighet till kampanjspel. Även om figurerna till det är riktigt snygga så är det inga problem att proxya andra figurer, bara man hittar ett lag som passar regelmässigt.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Core-reglerna, plus de flesta warband-statsen är faktiskt gratis att ladda ner, otroligt för att vara Games Workshop.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Nej, inte helt rätt. Kanske i framtiden när det kommit ut - fast det känns mer som typ Imperial Assault, och det är ju mer av kvasirollspel (som vi haft kul med det också).
Nä, Zone Wars är totally skirmish. Men det är förstås sf/postap, inte fantasy/historiskt.
 

revault

Veteran
Joined
25 Feb 2014
Messages
41
Location
Skellefteå
Då jag är den som har "lurat" @luddwig att spela Frostgrave så kan jag också rekommendera det. Det stämmer in på 3 av dina fyra punkter.

  • Helst ha en regelbok som inte är en tegelsten, gärna under 100 sidor fast jag förstår att det kan bli svårt. 2nd ed reglerna är på 222 sidor men regelboken känns väldigt luftig och själva regeldelen av boken är på ca 100 sidor.
  • Ha skirmish-regler. Det är ett skirmish spel där varje warband består av 10-12 figurer.
  • Stödja spel i lite olika settings: lågfantasy, medeltid, renässans, tidigmodern osv vidare. Spelet är High fantasy. Det kretsar kring magiker som utforskar en ruin full av monster och magiska skatter (och andra warbands...).
  • Inte kräva inköp av massa figurer (det är ok om det finns figurer till men jag vill kunna plocka av vad jag har). Tanken med spelet är att man ska kunna använda diverse fantasy figurer som man har liggande.
Jag tycker själv att det är ett ganska trevligt spel. Ganska slumpartat och inte lika tävlingsinriktat som t.ex. GWs spel. Man kan spela scenarios utan tydliga vinst-villkor där var och en får känna efter om de tyckte att de "vann" eller inte. Ett lag kanske fick massor med soldater utslagna men efter striden så visade det sig att de flesta klarade sig, ett lag lyckades samla på sig flest skatter men ett annat lag hittade en riktigt värdefull skatt, osv.

Det passar bäst om man vill ha ett lite mer lättsamt spel med en hel del slump som även icke-skrivbordgeneraler kan gilla.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Det passar bäst om man vill ha ett lite mer lättsamt spel med en hel del slump som även icke-skrivbordgeneraler kan gilla.
Ja, det låter ju trevligt.

Just nu lutar det åt Age of Fantasy Skirmish, tack @Froste för påminnelsen, hade faktiskt det liggande. Kanske väl enkelt men på 17 sidor vilket känns det fullt lagom som start. Får se hur det funkar för oss.
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Vill bara snabbt inflika ett slag till för Frostgrave. Vill man inte ha ärkemagiker och dess lärling, så finns där även Frostgrave: Ghost Archipelago, med en "hjälte" (inga bevis på faktisk hjältedom krävs, men man får en massa balla superkrafter) och dess underlydande häxdoktor (betydligt sämre magiker än vad man har i Frostgrave), men i övrigt ungefär samma princip. Det bygger tyvärr på Frostgrave version 1, men är man lite flink med regelsnickrande, så kan man lätt köra det med version 2-reglerna.

Väldigt fantasy, men man kan med fördel köra med historiska figurer (jag håller för tillfället på att förbereda ett gäng conquistadorer till det, och började min Frostgrave-bana med vikingar).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Rangers of shadow deep är precis det du söker!
Ok, ska spana. Har läst Age of Fantasy nu och det verkar helt ok. Väldigt basic visserligen. (Det tycks finnas en inneboende motsättning mellan att vilja kunna göra skirmish/inte så många figurer och få lite regeldjup i det taktiska, vilket främst verkar rikta sig mot spel med fler modeller, där det förra mer går mot att man har specialförmågor knutna till figuren i sig).
 
Top