Tips om figurspel

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Jag är på jakt efter ett regelsystem för figurspel, 25-28 mms figurer att spela med min son och hans kompisar, och har svårt att hitta något. Hjälp mig. Det ska:
  • Helst ha en regelbok som inte är en tegelsten, gärna under 100 sidor fast jag förstår att det kan bli svårt.
  • Ha skirmish-regler
  • Stödja spel i lite olika settings: lågfantasy, medeltid, renässans, tidigmodern osv vidare.
  • Inte kräva inköp av massa figurer (det är ok om det finns figurer till men jag vill kunna plocka av vad jag har).
Finns det spelet? Någon som har provat något åt det hållet?
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Warlords of Erehwon låter som att det borde passa perfekt. Det är skrivet av Rick Priestley och bygger på samma system med order dice som Bolt Action. Varje spelare kontrollerar flera små enheter på upp till tio figurer styck som man turas om att aktivera genom att dra tärningar från en påse/hatt/burk. Systemet är enkelt att lära sig men har gott om utrymme för strategiskt tänkande och manövrerande allteftersom man sätter sig in i det. Dessutom är det gjort för att kunna användas med alla sorters figurer och förutom armélistorna som finns i regelboken och på Priestleys sida för spelet så har han även släppt ett dokument som visar exakt hur man räknar ut poängkostnaderna om man vill modifiera befintliga enheter eller skapa helt egna.
Du får allt du behöver i en enda regelbok med gott om gratis extramaterial på nätet och du kan själv anpassa eller skapa arméer efter eget tycke. Spelet är lika roligt oavsett om man kör små matcher med 20-30 figurer var eller 100 figurer var, och reglerna täcker även allt från stridskärror till kanoner och monster som jättar och drakar på ett smidigt och balanserat sätt som gör det kul att spela.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Song of Blades and Heroes uppfyller alla dina krav - förutom att grundspelet bara stödjer fantasy och man behöver köpa andra häften för andra genrer. Men de är rätt billiga.
Förr fick man upp en hel drös med varianter om man sökte på utgivaren (Ganesha Games) på Lulu, men när jag testade just nu var det relativt tunnsått, vet inte vad som hänt. :(

Edit: Aha, du måste söka på författaren (Andrea Sfiligoi) i stället.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
Min kompis som är inne på sånt har snackat en del om Hordes of the Things. Vet inte om det uppfyller alla dina krav men jag fick pdf:en och det är på ca 50 sidor och använder vilka figurer du vill. Det är tydligen en fantasy-variant på det historiska spelet De Bellis Antiquitatis, så det har regler för magi.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Min kompis som är inne på sånt har snackat en del om Hordes of the Things. Vet inte om det uppfyller alla dina krav men jag fick pdf:en och det är på ca 50 sidor och använder vilka figurer du vill. Det är tydligen en fantasy-variant på det historiska spelet De Bellis Antiquitatis, så det har regler för magi.
Fast DBA och HottT är inte skirmish-spel, de är väl till för stora block med trupper?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Jag är egentligen ingen figurspelare men har haft roligt med Frostgrave. Tolv figurer per lag. Skrivet för två spelare men går bra att spela med fler (vi har varit fem spelare). Hyfsat enkla regler. Finns många bra videos med tips och förtydliganden på YouTube. Jag gillar särskilt Bricks & Blocks Gaming som spelar med Lego. 🙂

 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Warlords of Erehwon låter som att det borde passa perfekt.
Även detta verkar bara vara fantasy i grunden. Stämmer det? Är det andra Warlord Games som gäller för historiska eror?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Stödja spel i lite olika settings: lågfantasy, medeltid, renässans, tidigmodern osv vidare.
Inser att jag inte läste instruktionerna så noga. Frostgrave är fantasy där magi spelar en central roll. Reglerna ger inget stöd för att spela i andra miljöer eller tidsepoker förutom science fiction med den version som heter Stargrave.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Inte de genrer du letar men Zone Wars (Mutant)?
Nej, inte helt rätt. Kanske i framtiden när det kommit ut - fast det känns mer som typ Imperial Assault, och det är ju mer av kvasirollspel (som vi haft kul med det också).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Någon som har koll på F28 av Karl Bergström? Hur är det?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag är på jakt efter ett regelsystem för figurspel, 25-28 mms figurer att spela med min son och hans kompisar, och har svårt att hitta något. Hjälp mig.
Hur gamla är de?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nu hann @Bolongo före men song of blade and heroes är vad jag vill minnas ett ganska rules light skirmish game och det kan spelas med dom minis du har hemma. Jag tror t.o.m att du kan spela med legogubbar om du så önskar enligt vad hen som visade mig spelet för massa år sen sa.
 
Top