Tips om 1800-tals poeter

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Den här tråden hade nog lika gärna kunnat ligga i hjälp mig med en sak eller tom rollspel men nu hamnade den här.

Av anledningar så skulle jag jättegärna ha tips på svenska eller norska poeter från 1800 eller kanske upp till första halvan av 1900. Dom måste dock vara hyfsat obskyra så att mina medspelare inte kan råka känna igen en dikt (så Ferlin, Fröding, Strindberg osv går bort) men inte heller så obskyra att det inte går att hitta åtminstone en diktsamling på ett bibliotek och får gärna ha varit lite galna alternativt kämpat med/mot religion eller skrivit erotiskt.

Finns däremot inget krav eller ens önskan om att dom ska ha varit bra.

Visst borde vi väl ha ett gäng bibliotekarier och litteraturvetare som kan hjälpa mig här?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,502
Viktor Rydberg är antagligen för känd… Men den killen gick fucking hårt med hädandet och hävdade att Jesus var övermänniskan och stuff.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,121
Location
Stockholm
Dom måste dock vara hyfsat obskyra så att mina medspelare inte kan råka känna igen en dikt (så Ferlin, Fröding, Strindberg
Du har vällästa spelare, jag tror de flesta idag inte har någon koll på Ferlin, Fröding, eller Strindbergs dikter.

Bortsett från de dikter som har tonsatta av ex. Mando Diao
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag vill slå ett slag för den ultralokale John "Jönn" Liedholm. Om dina spelare ska besöka Västergötland finns det inget bättre för att att hamra in dialekten och lokala språket i dem.

Sen är ju det vackraste poesiepos som skrivits på svenska språket från Finland - Fänrik Ståls Sägner av Runeberg.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,121
Location
Stockholm
Om man tar psalmer som dikter så finns ju flera psalmförfattare under 1800-talet. O med tanke på hur många som hänger här är ateister, o även de svenskar so e kristna är ju inte så bra på att lusläsa psalmböckerna, så där kan du nog hitta flertalet saker som spelarna inte känner igen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,750
Location
Göteborg
Oscar Levertin är väl typ snäppet under Fröding och Strindberg och så i fråga om hur känd han är, så han kanske kan vara något?
Jag kände då inte till honom. En snabb googling på Duck Duck Go gav mig nedanstående. Bra skit, ju!

 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
August Blanche är cool, en av 1800-talets stora svenska folktribuner. När riddarhuset röstade om represenationsreformen i december 1865 gjorde sig Blanche redo för att leda revolutionen om de skulle rösta nej. I det fallet kunde Blanche ha blivit republiken Sveriges första president, och det med en dikt för varje tillfälle.
 
Last edited:
Top