Nekromanti Tips (och annat)

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Eftersom många har frågat efter skräcktips och bara fått svaren "Kasta inte in monster hur som helst", "Läs skräckböcker/se skräckfilmer för inspiration" och "låt skräcken komma krypande" (no offense, rising & seraphim), så kände jag för att komma med lite mer 'konkreta' tips. Notera att dessa inte är särskilt gångbara, och funkar bäst mot nybörjare. Here we go.

Låt rollpersonerna höra konstiga ljud och känna sig iaktagna, utan att det egentligen är något. Nybörjare tror ofta att man använder sådant för att förbereda dom för någon hemsk händelse. Har man sagt något sådant blir dom spända och stirriga ett tag framåt. När spänningen väl släpper kommer dom att tycka att det var profsigt gjort att skrämmas utan något monster (mycket bra för att få respekt).

Skicka gärna tips på hur man gör det här bättre, men helst ingen kritik typ "Det där funkar inte, du måste göra så här bla bla..." för jag vet att det funkar.

När jag ändå skriver, är det någon som har något bra tips på skräckböcker (gärna lättillgängliga, jag hatar när jag får tipset "skaffa den engelska versionen av en bok som knappt finns i sverige") med skräckkänsla som liknar den i rollspel. Call of Cthulhu, visst men dom var aldeles för förutsägbara. Clive Barker statsar ju knappt på att försöka skrämmas, han bara tar fram hemskheterna utan omsvep. Och Stephen Kings böcker orkar man ju inte plöja igenom. Ops, blev lite rörigt här men jag hoppas att någon fattar.

Det var väl allt. Nu ska jag gå och sköta om Spaghettihögen... (högt visslande i bakgrunden)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jovisst funkar det!

Låt rollpersonerna höra konstiga ljud och känna sig iaktagna, utan att det egentligen är något. Nybörjare tror ofta att man använder sådant för att förbereda dom för någon hemsk händelse.

Jupp, det här är ganska speciellt med skräck i rollspel. Till skillnad från huvudpersonerna i en skräckfilm så VET ju spelarna om att de deltar i en skräckhistoria. Det finns fler tips i tankebanan:

#1: Ett enda känselsinne
Att bara få ett enda sinnesintryck av monstret eller något annat läskigt är ofta läbbigare än att få allt på en gång. Att bara höra något som morrar i mörkret, texempel. Eller att bara se en skugga som rusar bort längs en kullerstensgata. Eller att bara känna en stark, frän lukt. Eller att bara känna något slingra sig mot ens lår när man vadar i något upp till midjan...

#2: Spela på metareferenser:
Rollspelare är ofta fåniga typer som försöker tänka "effektivt" när de spelar. De vill ligga ett steg före dig. Använd det mot dem. Låt dem höra vargtjut i fjärran, texempel. Spelar man systemlöst tror alla dumskallar att de spelar "chock" och laddar pickadolingarna med silverkulor... De blir nog bra spattiga när de konfronteras med något helt annat, och har usla silverkulor som enda ammunition...

#3: Inte klimax VARJE gång
Vanligt nybörjarfel. Man vill lixom att det ska bli "häftigt" med jämna mellanrum i ens äventyr, och så blir det bara fånigt istället. Till exempel: Om spelledaren säger "ni går och går i skogen, och plötsligt kommer ni fram till ett brett träsk som korsar er väg. I mitten av träsket flyter enorma näckrosblad, och det ser ut som att man kan gå över dem till andra sidan" -är det NÅGON som tror att det är säkert att promenera över? Nej, det där är det värsta jag vet.

Samma sak med båtresor. Antingen säger spelledaren "visst, färden är två dagar lång och inget intressant händer under tiden. Nu är ni framme i Calandra" eller så får man höra "Okej, på vägen till er hytt stöter ni ihop med tre tuffa typer med långa oljerockar. De grymtar något och döljer sina ansikten medan de går vidare. Ska ni sova nu?" - och kommer få åka på ett attentat under natten... Det är SÅ uppenbart! Alla nybörjare; (och en del erfarna typer med) varje häftigt tillfälle att kasta spelarna i bakhåll BEHÖVER inte användas på det viset. Och snabbspola inte igenom alla "ointressanta" passager. Det är först när spelarna inte vet vad de har att vänta sig som det blir läskigt.

#4: Luras
Slå några tärningar för dig själv. En del spelare tror att de håller på att bli förföljda och att du slår för att se hur monstrena lyckas med färdigheten "smyga". Fungerar finfint på regeltöntar. En annan klassiker är att säga "Nisse, du hör det här, och sedan ge honom en lapp på vilken det står "inte ett dugg, men titta mystiskt på den här lappen och skriv något på baksidan innan du ger tillbaka den" eller liknande. Det tipset har jag haft mycket kul med genom åren.

I övrigt tycker jag att både böcker och filmer är rätt dåliga som inspiration åt skräckrollspel. King är texempel bara bra när han skiter i monstrena. De gotiska skräckförfattarna är väl grymma och så, men jag blir inte riktigt rädd när jag läser dem, de använder jag bara till stämningsbeskrivningar och annan info. När det gäller skräckrollspel är det inte så lätt att hitta inspiration. Man får helt enkelt tänka sig vad man själv skulle bli rädd för...

/Rising
 

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Rättelse

Böckerna ville jag inte ha som inspiration, jag ville bara skrämma skiten ur mig själv. Annars var det skitbra tips, som käns lite mer "användbara" än generella tips.

Och ingen kritik?!?! Är det verkligen du Rising!?!?! (skoja bara)
 

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Re: Jovisst funkar det!

Ska bara lägga till en punkt.

#5: Hjärnans uppfattning
Om spelarna går i ett mörkt utrymme, och är rädda så kan man beskriva vardagliga saker så att det låter som monster/annat. T.ex: Spelarna är nere i en mörk källare. Plötsligt kommer en liten svart varelse med lysande ögon emot dem. Egentligen var det bara en katt, men eftersom spelarna var nere i en mörk källare hade dom dålig sikt, och var beredda på vad-som-helst. Dom förväntade sig ett monster, och såg ett.

Ska använda det här till mitt nästa äventyr tror jag...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Jovisst funkar det!

Och snabbspola inte igenom alla "ointressanta" passager

Nja, vet inte om jag håller med där. Att spela ointressanta passager, och såna förekommer ju, är ju oftast rejält tråkigt. Isåfall är det bättre att inte lägga in saker i de ointressanta passagerna överhuvudtaget.
 
Top