Nekromanti [Tips]Medieval Fantasy City Generator

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Riktigt häftig. Blir ju sugen på att spåna ihop en stad bara för att.

Är det förresten någon som har tips på supplement/siter som hjälper en att bygga/slumpa ihop en fantasystad. Fungerar Vornheim till det eller är den mer för lämpliga slumptabeller?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Den funkar bra till det. Finns många andra ex vis Midkemia osv.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag gillar också att slänga in lite randofisktankar ala Sine Nomine och så använda ACKS till att få reda på typ hur mycket vetet kostar och sånt
 

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Går in på sidan och det första exemplet som dyker upp är nästan exakt som jag föreställde mig en stad till ett av mina äventyr ???? Totalt genialt!

Tack för tipset!
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Paal;n241489 said:
Riktigt häftig. Blir ju sugen på att spåna ihop en stad bara för att.

Är det förresten någon som har tips på supplement/siter som hjälper en att bygga/slumpa ihop en fantasystad. Fungerar Vornheim till det eller är den mer för lämpliga slumptabeller?
?Jag länkade den här på forumet för ett kort tag sen, men kan ändå återigen tipsa om MythWeavers generators: https://www.myth-weavers.com/generate_town.php?
Nackdelen med denna är dock att man inte får fram en karta, men i kombination med watabou's (från trådstarten) blir de nog väldigt användbara, åtminstone för DnD.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Donjon och Chaotic Shiny är också evergreens?
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
2097 said:
Den funkar bra till det. Finns många andra ex vis Midkemia osv.
2097 said:
Jag gillar också att slänga in lite randofisktankar ala Sine Nomine och så använda ACKS till att få reda på typ hur mycket vetet kostar och sånt
2097 said:
Donjon och Chaotic Shiny är också evergreens?
?Har du lust att slänga in nån länk eller så? För mig bidrar inte name-dropping med särskilt mycket när man varken länkar till det som nämns eller motiverar vad som gör det värt att nämnas :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag har blivit noggrannare på att lägga in länkar. När jag är vid datorn.
Men det är så jobbigt på telefonen. Ibland gör jag det där också.
Jag skrev ju motivation. Vornheim, Midkemia, Donjon och Chaotic Shiny för inzoomad flavorful randomness.
Sine Nomine-spelen för färdiga random fisktankar.
ACKS för saker såsom "hur många 300GP-diamanter kan RP få tag på i denna stad per månad".
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Med V, M, D, CS menar jag saker som "Random NPC, Random gata med butiker" osv.
Vad jag ofta gör är att ta en situation från Red Tide eller annan Sine Nomine-bok, besätta den med NPC-er från donjon, kanske lägga till lite quirks från 5e DMG. Random gata med butiker brukar jag inte använda. Hellre då ekonomisystemet med market classes från ACKS.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Jouna;n241539 said:
Går in på sidan och det första exemplet som dyker upp är nästan exakt som jag föreställde mig en stad till ett av mina äventyr ???? Totalt genialt!

Tack för tipset!
Haha, samma här. Det nästan lite creepy hur nära kartan var mina lösa skisser. Det får en att undra lite över det här med kameraövervakning via webkamerar och hur insyltad Google egentligen är i allting.
 
Top