Nekromanti Tips inför skrivande av äventyr

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Jag skulle vara tacksam om jag kunde få lite tips och idéer på händelser/kryddor man kan slänga in i ett äventyr jag håller på och skriver.

Jag kan förklara lite kortfattat om upplägget av äventyret.

RP:arna kommer i min spelgrupp vara två riddare, en veteran, och ett par legosoldater. Alla specialiserade på sitt, (båge, kavalleri, osv osv)

Deras uppgift kommer att bli att eskortera en grupp om ca 150 nybyggare som ska bege sig från södra asharien till norra asharien. Där ska nybyggarna börja bygga upp en ny stad/by.

Under tiden kommer dessa givetvis att stöta ihop med en massa problem som t ex rövarband, sabotage, barbarer, odjur...

Deras uppgift kommer bli att vakta de här nybyggarna så att de kan få upp en palisad runt den tänkta "staden/byn" när den väl är uppe så är allt relativt lugnt.

De kommer att leda den grupp av nybyggarna som ska ha hand om fortifikationen, sätta upp palisaden och bygga upp försvaret i stort.

Jag har en känsla av att det här kommer att kunna bli ett stort äventyr så att därför behöver jag lite tips och idéer på mindre händelser jag kan slänga in, gärna någonting som gör att RP:arna måste lämna nybygget då palisaden är uppe, för en tid bara alltså.

Hjälp vore tacksamt.

// Creighan
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Re: Tips

Det skulle kunna bli lite av en deckargåta (som avbrott mot monsterslakten på vägen upp) där folk helt plötsligt börjar försvinna, en brand anläggs, mat förstörs m.m. Sen måste man ta reda på vem (och varför) som gjort detta, och antagligen straffa honom. Inte för att jag tänker på en rensrasig deckargåta med hårstrån och mystiska brev, men att det blir lite "klurigt".

/MovinGalt
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Re: Tips

Mm det låter vettigt, brand har jag lagt in, däremot det där med maten, den var fin! Riktigt sadistiskt! :gremlaugh: Me likey! :gremgrin:

Mer förslag!! ??

// Creigh
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Re: Tips 2

En till nybyggarby har skjutit upp inte långt från <er> by och enn viss konkurrens uppstår. Det blir bråk om mark, fiskedrag, skogsområden, och en otroligt illa grannsämja bryter ut. Man kan ju försöka irritera RP så pass mycket att de bara rider över och går bärsärkagång i den andra byn. Vilket kanske inte är det smartaste....

Låt andra bönder kasta hästskit på dem när de rider förbi, och om de talar med den andra byäldsten är han bara kaxig och hånfull, låt helt enkelt den andra byn vara riktigt svinig och gå RP på nerverna. Den egna byäldsten kanske också blir arg över att RP är så lamslagna, och ber dem lösa problemet...
Nu har de visst alla emot sig... :gremcrazy:

/MovinGalt - Mina spelare hade stått ut i 4 minuter
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Re: Tips 2

Jag hade något liknande på lur faktiskt, tack för de tipsen! De är självskrivna! :gremlaugh:

//Creigh
 

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Re: Tips 3

Det skulle kunna visa sig att marken som byn ska byggas på är en urgammal viloplats för en lisch eller demon eller nåt annat sat-tyg. Detta vet kanske en nekromantiker om som gärna vill besöka platsen och använda den för sitt eget syfte. Han kanske är utklädd till en vanlig präst och försöker få med sig nybyggarna i sin sekt för att sedan vända dem emot RP:na och se till att de fördrivs ifrån platsen...
 

Se Valine Anar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
79
Location
Stockholm
Re: Tips 3

hm, du har ett litet exempel vad som kan hända om det är alver i området på sid 76 om du läser i alvboken under vargtass

liknande kanske händer i norra asharien;)
 

Ulftryggve

Veteran
Joined
23 Feb 2004
Messages
43
Location
Arjeplog
dålig moral och diplomati

När nu allt håller på att hända blir moralen lite dålig hos nybyggarna, när deras närmaste försvinner spårlöst, de har nästan ingen mat och det vilar något hemskt monster i området. Då borde ju många skita i sin uppgift och vilja fara hem. Spelarna får då träna sin diplomatiska förmåga och se till att de stannar.

Kanske har de lagt till bredvid ett dimhöljt berg, när dimman lättar efter typ 3-4 veckor så ser de ett slott på sidan av berget som kanske är ur hugget u berget där lichen kanske vilar eller nått sånt... Jag vet inte... Jag tyckte det skulle vara coolt iaf! :gremlaugh:
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Re: dålig moral och diplomati

det skulle kunna leda till efter äventyr iaf=). men det var inte det jag ville igentligen! utan tänkte fråga om jag kunde skriva ett äventyr som e basserat på ditt typ? :gremtongue:
 
Top