Tips inför föräldraledighet

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Snart (3v) går jag på föräldraledighet. Finns det några saker jag kan tänka på inför denna period, eller smarta tips ni som redan varit där vill delge?
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
89
Location
Stockholm
-Babysim tyckte jag var fantastiskt kul att gå på. Rekommenderas om du har möjlighet.
-Läs och sjung!
-Du hinner max göra en aktivitet/utflykt utanför hemmet per dag utan att bli stressad. Mycket som behöver ordnas och tas om hand mest hela tiden.
-Låt ditt barn testa alla möjliga smaker och konsistenser på mat.
-Vila med barnet när du känner för det. Mysigt och avslappnande.
-Om du har nära till parker och grönområden så är det bra att vara ute mycket. De flesta barn roar sig själva utomhus om de får chansen.
-Öppna förskolan kan vara schysst om en vill träffa lite annat folk.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Öppna förskolan var min räddning när jag var föräldraledig. Innan jag började gå dit kändes föräldraledigheten lite ensam men det blev roligare när jag fick träffa andra föräldrar.

Jag kan i efterhand känna att jag fastnade lite i närområdet. Vi gick ut nästan varje dag, men alltid i parker som fanns promenadavstånd från hemmet. I retrospekt hade jag nog velat göra längre utflykter.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
796
Öppna förskolan är bra - att skaffa lite nya kompisar genom den är ännu bättre. När man börjar föräldraledigheten är det lätt att tänka ”min kompis på andra sidan stan är ju också föräldraledig, så vi kan ses hur ofta som helst” vilket inte blev av så ofta.

Bra att känna några föräldralediga som bor på promenadavstånd så att man kan ses utan att behöva blanda in restid i den övriga mat och sovklocka-logistiken
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
+1 på öppna förskolan. Jag hade den andra halvan av min ledighet ett excel-schema för att täcka in alternativen 😄. Pratar vi en ettåring är ofta deras behov av umgänge med andra barn också ganska stort.

Även om det kan kännas segt ibland och man självklart inte ska stressa så tänk på att du och barnet är väldigt mobila. Allt som behövs kan du bära med dig och ni har för det mesta inga tider att passa. Det vill säga, dra dig inte för längre utflykter och aktiviteter av praktiska skäl. Kanske det @Franz är inne på. (Detta blir särskilt tydligt om man någon gång är föräldraledig med ett andra barn. Då finns det plötsligt en massa handfasta begränsningar som man faktiskt inte har med det första barnet.)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Du är måhända ”ledig” från jobbet men kommer troligtvis ha mindre tid är någonsin så ha inte en massa förhoppningar om att hinna med en massa egna saker.

Om bebben är runt 7-8-9 månader eller äldre så tycker jag öppna förskolan är även mitt främsta stalltips. Jag är själv där 4-6 gånger i veckan för tillfället :D. Man får träffa andra vuxna, och beben får leka med andra leksaker och lära sig umgås med andra barn.

Om bebisen sover på dagen så kanske du ska passa på att sova du med beroende på hur du sovit på natten.

Går du till parken kan du smussla med dig ett par hörlurar och lyssna på en podd dit och hem och när det ska gungas.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Angående öppna förskolor så finns det många såna, och hur trevligt det blir för barn och förälder påverkas mycket av besökare, personal och lokaler. Någon har bra fika, en annan har en fantastisk sångstund, osv. Mitt tips är att prova att besöka några olika för att hitta ett eller flera ställen där ni trivs.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
En av mina vänner blev pappa samtidigt som jag. Han hade en rymlig villa med trädgård så vi träffades där varje vecka när barnen var 6-12 månader gamla. Våra döttrar kröp runt tillsammans, medan vi satt bredvid, drack kaffe och pratade vuxensaker.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Jag håller med om att öppna förskolor är väldigt bra! Dels får barnet leka av sig och har man tur finns det trevliga föräldrar och personal att prata med.

Min upplevelse (såhär 2 månader in i min första föräldraledighet) är att man får känna in lite och hitta rutiner tillsamans med ditt barn. De första dagarna kan vara lite tunga men sen hittar man sitt mönster. Som exempel så sover min son en stund på förmiddagen och en stund på eftermiddagen ungefär samma tid. Detta gör att vi kan äta lunch och gå promenad mellan dessa sovtider. Och leka med honom den resterande tiden.

Trots namnet är det mycket arbete att bada hålla koll på sitt barn, så räkna inte med att hinna städa,diska, tvätta eller läsa mängder med böcker under denna tid.

När lillen sover hinner jag med lite telefon och youtube eller podd men tyvärr prasslar böckers sidor nog mycket för att han ska börja vakna så får skjuta på läsning.

Men framförallt, det är mysigt att spendera tid med sitt barn! Så njut av att ha den här tiden och passa på att gå ut mycket när vädret tillåter!
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Min unge kommer vara 4 månader gammal när föräldraledigheten börjar, så än så länge ligger hon mycket kvar på den plats man lämnar henne på. :)

Babysim har vi bokat in så bra att höra att det är en kul grej!

Ska be min partner introducera mig till ÖF någon gång i förväg.

Jag ska erkänna att jag har någon slags fantasi om att hinna öva på mer avancerad matlagning under ledigheten, och kanske skriva på rollspel : pjäser… vi får väl se hur det går med det! 🫣
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
89
Location
Stockholm
Min unge kommer vara 4 månader gammal när föräldraledigheten börjar, så än så länge ligger hon mycket kvar på den plats man lämnar henne på. :)

Babysim har vi bokat in så bra att höra att det är en kul grej!

Ska be min partner introducera mig till ÖF någon gång i förväg.

Jag ska erkänna att jag har någon slags fantasi om att hinna öva på mer avancerad matlagning under ledigheten, och kanske skriva på rollspel : pjäser… vi får väl se hur det går med det! 🫣
Jag hade sådana drömmar även inför min andra föräldraledighet, och hade alltså inte lärt mig av den första... Men det är klart, om du är duktig på att mikroarbeta pö om pö, så kan du kanske få en del gjort. Räkna dock med att du kommer vara lite tröttare än du tror.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Jag tyckte den första föräldraledighet den "lättaste". Då kunde man styra upp rutiner med handling, lekplatser mm. Barnet sov samma tider varje dag så kunde även få tid till matlagning och städning. Jag gillade de rutinerna, dagarna blev strukturerade.
Med barn nr 2 blev det helt annorlunda få man redan hade ett barn som inte sov och ville ha aktiviteter jämt. Fanns inte alls samma tid för annat då utan det var barn 100% av tiden och svårt att hinna något annat i hemmet.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Min unge kommer vara 4 månader gammal när föräldraledigheten börjar, så än så länge ligger hon mycket kvar på den plats man lämnar henne på. :)

Babysim har vi bokat in så bra att höra att det är en kul grej!

Ska be min partner introducera mig till ÖF någon gång i förväg.

Jag ska erkänna att jag har någon slags fantasi om att hinna öva på mer avancerad matlagning under ledigheten, och kanske skriva på rollspel : pjäser… vi får väl se hur det går med det! 🫣
Är hon 4 månader som kommer det förmodligen sovas en massa under dagen. Jag gick mycket långpromenader då vilket väl var nyttigt och gjorde att babyn sov bättre samt att jag kunde lyssna på en massa poddar.

Ett annat knep kan vara att köpa en såndär vagnskakare så kan du ligga och läsa i soffan medans vagnen står och gungar sig själv. En babybjörn gungstol kan underhålla en 4-månaders ganska bra också.

Låna pekböcker från biblioteket är ett annat tips. Gärna såna i kartong som det går att bita och slita i utan att det för sönder. I Stockholm verkar man kunna låna hur många böcker som helst och man kan beställa dem för avhämtning på sitt närmaste bibliotek. Nåt man kan göra är att låna på lite olika språk också, kan vara ett ypperligt tillfälle att damma av skolfranskan te.x.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Ska be min partner introducera mig till ÖF någon gång i förväg.
Ah, men det kan nog vänta också i så fall, beroende på hur länge du ska vara hemma. Kanske först när barnet börjar bli 8-9 månader som det fyller en tydlig funktion.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
-Babysim tyckte jag var fantastiskt kul att gå på. Rekommenderas om du har möjlighet.
För att vara lite tråkig så tänkte jag berätta att min yngsta dotter hade ett andningsuppehåll efter babysim, men vi fick lyckligtvis igång henne ganska snabbt.

Behandlande de läkare frågade direkt om vi hade varit på babysim och misstänkte ett samband mellan det och plötslig spädbarnsdöd. Det fanns då (14 år sen) inget vetenskapligt stöd för att sambandet verkligen finns. Numer finns det däremot en massa info och diskussioner kring det på nätet.

Mitt tips är att om ni går på babysim, var extra noga med att barnet inte blir för varmt och att det sover på rygg och allt det andra man bör göra för att undvika PSD. Och framförallt att ni är extra uppmärksamma på barnets andning och färg tiden direkt efter simmet!

Lycka till!
//EvilSpook
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Om några på ditt arbete nyligen kommit tillbaka från en längre ledighet, fråga vad som strulade för dem när de kom tillbaka och se om du kan förebygga det.

Utgågna lösenord är en återkommande grej (om det är lätt att fixa är det inget att oroa sig för, men för dem var det rätt bökigt att få det återställt). En anställd fick till och med sitt konto raderat för nån fick för sig att de skulle "städa systemet" och ta bort alla inaktiva konton.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
För att vara lite tråkig så tänkte jag berätta att min yngsta dotter hade ett andningsuppehåll efter babysim, men vi fick lyckligtvis igång henne ganska snabbt.

Behandlande de läkare frågade direkt om vi hade varit på babysim och misstänkte ett samband mellan det och plötslig spädbarnsdöd. Det fanns då (14 år sen) inget vetenskapligt stöd för att sambandet verkligen finns. Numer finns det däremot en massa info och diskussioner kring det på nätet.

Mitt tips är att om ni går på babysim, var extra noga med att barnet inte blir för varmt och att det sover på rygg och allt det andra man bör göra för att undvika PSD. Och framförallt att ni är extra uppmärksamma på barnets andning och färg tiden direkt efter simmet!

Lycka till!
//EvilSpook
Skönt att höra att det gick bra. Väldigt läskigt.

Har länge varit skeptisk till babysim, mest för att jag inte har nerverna eller orken att gå på sånt (speciellt inte själv) och för att jag inte riktigt förstått poängen med det.
 
Top