Nekromanti tips från rollspelssmedjan

G

Guest

Guest
Goda Råd om att Skriva Rollspel
Glöm'et!

Fortfarande kvar? I så fall får jag väl ge några goda råd i alla fall. Efter att ha skrivit delar av NeoGames rollspel NeoTech, Viking och Eon samt flera moduler till dessa har jag samlat på mig en hel del erfarenheter, och det är dessa jag ämnar dela med mig.

Det bästa sättet att få en liten förmögenhet från rollspel är att börja med en stor. Så om du planerar att tjäna pengar på rollspel gäller återigen rådet "glöm'et!" Under allt mitt skrivande för NeoGames har jag inte tjänat särskilt mycket pengar, och definitivt inte såpass mycket att jag kan leva på det. Om du däremot ämnar att skriva för hobbybruk hemma, så är det bara att fortsätta att läsa.



--------------------------------------------------------------------------------

Att kläcka en idé
"What do you want?"
- Morden, Babylon 5

Frågan är mycket mer relevant än man tror. Ställ dig frågan "vad är det jag vill uppnå med mitt rollspel?" Fundera även på varför du måste sätta dig ned och göra ett så mastodontarbete som det är att skriva ett helt rollspel. Frågan är särskilt berättigad om din idé är mycket lik ett redan existerande rollspel.

Kort sagt bör du fundera över innehållet: om det redan finns är det lika bra att köpa det tidigare än att plagiera det och bli anklagad för detta.

Försök brodera ut din idé så mycket som möjligt. Om du kan teckna, gör gärna små skisser på företeelser i ditt rollspel. Om inte, försök beskriva dem för personer som kan teckna. Gör små noveller. Beskriv platser och personer som figurerar i ditt rollspel.

Det här jobbet är aldrig onödigt. Tro inte att du kan komma undan det - tvärtom lär det straffa sig senare om du struntar i det här konceptualiserandet nu.

För tillfället ska du också undvika att tänka på regler. Det är ett senare problem - reglerna är trots allt endast en simulering av rollspelets verklighet. Först måste du definiera verkligheten innan du kan försöka simulera den.


--------------------------------------------------------------------------------

Vad som behövs
Du behöver inte särskilt mycket för att skriva ett rollspel. Penna och papper är väl i princip allt som man verkligen måste ha. Det är dock ingen dum idé att skaffa sig något annat skrivhjälpmedel. En skrivmaskin räcker långt - Carl-Johan Ström skrev sitt första rollspel, Tomtar och Troll, på en vanlig skrivmaskin och gjorde till och med layouten med skrivmaskinen, en kökssax och lite klister.

Eftersom du kan läsa det här kan vi dock anta att du har en dator. En dator är mycket användbar för att skriva större textmassor, och är över huvud taget ett mycket praktiskt verktyg. Du behöver inga avancerade program: texten i Lejonhjärta (se beskrivningen av Västmark tidigare) skrevs i CygnusEd, en texteditor som är mindre avancerad än WordPad. Avancerade ordbehandlingsprogram som Word 7.0 är i och för sig användbara, men det händer lätt att man blir distraherad av alla visuella finesser och glömmer bort det viktiga just nu: texten. Det är först när all text är klar som man behöver nästa verktyg, nämligen sättningsprogrammet. Med sättningsprogrammet ger man sin textmassa en tilltalande layout, komplett med bilder och allting. Om man skriver för hemmabruk är sättningsprogrammet inte särskilt viktigt - det räcker gott med de grafiska möjligheter som finns i Word. Om man skriver rollspel åt någon annan behövs inte heller något sättningsprogram - det har förlaget hand om istället. Om man däremot ämnar att själv ge ut rollspelet - vilket kostar multum - måste man dock ha ett sättningsprogram på en snabb dator med laserskrivare för att få ut minsta möjliga godtagbara kvalitet.

När jag skriver för NeoGames gör jag det i FinalWriter på min Amiga och exporterar allting som ren text till Calles Macintosh. Mina egna spel sätter jag i PageStream 3.0. Visserligen skulle det underlätta om jag hade en PC och tillgång till Word, Quark Xpress och lite andra användbara program, men nu har jag inte det, så jag får klara mig med det jag har. Och för tillfället klarar jag mig alldeles utmärkt.


--------------------------------------------------------------------------------

Världen
När du har dina grundläggande idéer, skisser, stödord och anteckningar är det dags att börja på arbetet att strukturera upp det. En god ide är att skriva upp en massa rubriker och stödord och därefter fylla ut mellanrummet med text.

Återigen, bry dig inte om reglerna än. Bygg åtminstone upp en grund för världen att stå på innan du börjar med reglerna. Du behöver veta vad reglerna ska ta upp innan du börjar skriva dem.

Det kan låta fruktansvärt trist, men det räcker inte med en simpel karta för att ha en värld som man kan spela i. Man behöver ta en titt på:

geografi
demografi
näringsliv
transporter
religioner
samhällsskick
politik
historia
vetenskap
teknologisk utveckling
militära resurser
...och mycket annat. Kort sagt, man måste tänka över "allt det som var tråkigt" i skolan. Man kommer under detta arbete att upptäcka att allt detta är mycket tätare knutet än man kan tro.


--------------------------------------------------------------------------------

Reglerna
Så ska vi slutligen börja fundera över vårt rollspels regler.

Det finns några saker som vi måste tänka på, och det är följande:

Reglerna får inte komma i vägen för berättandet. Syftet med ett rollspel är att berätta en historia. Reglerna får inte komma ivägen för detta. Således måste de vara enkla och konsekventa så att man enkelt kan improvisera ett regelförfarande istället för att slå upp det. Tro inte att du kommer ihåg alla regler du skriver - jag gör det inte, till exempel - så det är lika bra att bygga enkla regler från början.
Reglerna ska passa världen man spelar i. Till exempel är det dumt att skriva regler för automateld om världen är en fantasyvärld.
Reglerna får gärna ha lite personlighet. Det ska helt enkelt vara roligt att använda reglerna. Det har på senare tid kommit rollspel som inte använder tärningar, utan istället är baserade kring till exempel kort, kombinationer av kort och tärningar med flera.
Det är aldrig dumt att titta på andras regelsystem för att få inspiration. Några av mina favoritregelsystem är:

Västmark (förstås)
Cyberpunk
Ars Magica
GURPS
Masterbook-systemet (Shatterzone, TORG mfl)
Castle Falkenstein
Ett gott råd: skriv reglerna för någon annan än dig själv. Även om du bara skriver ditt rollspel för hemmabruk, skriv det som om det vore riktat till någon annan i alla fall. Det gör det lättare att förstå reglerna, och det gör också att dina kompisar kan ha glädje av spelet. Och det är väl aldrig tråkigt?


--------------------------------------------------------------------------------

Konsekvens
En viktig punkt är att få reglerna så enkla och konsekventa som möjligt. Enkla regler är enkla att komma ihåg och snabba att använda, och konsekventa regler, det vill säga regler som liknar varandra och har en genomtänkt och genomgående grundprincip, gör det ännu enklare att komma ihåg hur reglerna ska användas.

Så tänk igenom än en gång hur dina regler ska fungera. Konstruera en grundprincip och bygg upp alla reglerna enligt denna princip. Det underlättar en hel del i användandet av dem senare.


--------------------------------------------------------------------------------

Speltest
Speltesta dina regler och din värld. Varje gång du speltestar ditt spel kommer du minska risken att det finns kvar rena regelbuggar. Varje gång du spelar din värld hittar du svagheter i dess uppbyggnad, saker som saknas och allt det som du har glömt.

Låt gärna andra ta del av dina alster och kommentera dem. Även om du inte hittar ett fel kan det mycket väl hända att dina kompisar hittar felen som du inte hittar. Du får dessutom feedback och lär dig att skriva, inte bara korrekt utan även underhållande.


--------------------------------------------------------------------------------

Förläggar'n
Vi antar nu att du lyckats skriva ditt livsverk - rollspelet som ska revolutionera världen! Vad ska du göra med det?

Ska du försöka få det publicerat på riktigt, tänk på att chansen är liten att du lyckas. Det finns massor med folk i Sverige som konstruerar egna rollspel. Det finns för närvarande två förlag som ger ut rollspel: NeoGames och Target Games, och båda är för närvarande tämligen upptagna med sina egna spel.

Men om du ändå vill försöka, skriv en kort sammanfattning av ditt rollspel. Den ska inte vara särskilt lång. Sammanfattningens syfte är att presentera dels hur bra du skriver och dels rollspelet. Om förläggaren tycker att rollspelet är intressant kommer han att kontakta dig och be om resten. Skicka aldrig det färdiga rollspelet!

Det kan vara värt att skicka in en sammanfattning - även om ditt rollspel inte blir antaget kan det mycket väl hända att förläggaren blir intresserad av att anställa dig på frilans.

Var artig men envis. Man får ingenting gratis, man lyckas sällan på första försöket och man lyckas aldrig om man ger med sig hela tiden.

Vill du trycka och förlägga ditt rollspel själv, kom ihåg mitt visdomsord ovan: "det bästa sättet att få en liten förmögenhet från rollspel är att börja med en stor". Om du inte är riktigt snorrik, nöj dig med att kopiera och limma ihop små upplagor. Sälj dem till kompisar och på konvent. Att nå ut till leksaksbutikerna är nästan omöjligt - det krävs en distributionsfirma för att lyckas med detta konststycke, och svenska distributörer är inte direkt vanliga.

Ett alternativ kan vara att placera dina rollspel som arkiv på något elektroniskt nätverk, till exempel Internet. Då når man ut till spelare och gör sig ett namn, vilket kan vara oväderligt om man tänker bli "riktig" frilansare.

Fundera i så fall över begreppet "shareware", det vill säga att man inte släpper hela rollspelet, utan bara så mycket att det står för sig själv och fungerar. Vill man ha hela rollspelet får man kontakta dig, betala en mindre summa pengar och därefter få den fullständiga texten hemskickad. Intressanta varianter av shareware-konceptet är "beerware" (bjud författaren på en öl), "happyware" (tala bara om hur glad du blir av att använda författarens produkt), "cardware" (skicka ett vykort till författaren), "schnitzelware" (bjud författaren på en schnitzel och en öl) med flera underliga varianter.

Och slutligen, ge inte upp!

Lycka till!



/jenz
 

archor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
35
Om de skulle be en att skicka in sitt rollspel, ungefär hur mycket av det ska man skicka in?

"En eldkastare som används av en halvcyborg i svart stålrustning och du kallar chronopia dåligt?"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Om de skulle be en att skicka in sitt rollspel, ungefär hur mycket av det ska man skicka in?"

Inte ett jota förrän de har skickat ett avtal till dig som säger att de inte ska använda ditt material utan ditt uttryckliga medgivande. Därefter kan du skicka så mycket du vill och så mycket de ber om.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Inte ett jota förrän de har skickat ett avtal till dig som säger att de inte ska använda ditt material utan ditt uttryckliga medgivande.

Det täcks väl i.o.f.s redan av existerande lag... man behöver strikt sett inga extra avtal för att uppnå detta, även om det naturligtvis är trevligt att ha extra torrt på fötterna :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det täcks väl i.o.f.s redan av existerande lag... man behöver strikt sett inga extra avtal för att uppnå detta, även om det naturligtvis är trevligt att ha extra torrt på fötterna :)"

Det finns ju alltid det finstilta, typ det "allt inskickat material tillhör AB Bluff&Båg om ingenting annat sägs" som står i finstilt text längst ner i högra hörnet på kontaktsidans baksida. Även om det kanske inte är juridiskt bindande så är det tillräckligt avskräckande för att hindra unga och dumma skribenter från att dra igång en jobbig process.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det finns ju alltid det finstilta, typ det "allt inskickat material tillhör AB Bluff&Båg om ingenting annat sägs" som står i finstilt text längst ner i högra hörnet på kontaktsidans baksida. Även om det kanske inte är juridiskt bindande så är det tillräckligt avskräckande för att hindra unga och dumma skribenter från att dra igång en jobbig process.

Som du säger, det är inte juridiskt bindande... men visst, alltid lurar det väl någon... /images/icons/smile.gif
 
Top