Nekromanti Tips för att få något gjort

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Jag skulle behöva lite rådgivning.

Det är så här att jag vill skriva ett rollspel(och då menar jag inte något stort projekt som trycks som bok, utan jag hade varit nöjd med små spel) men jag är väldigt dålig på att komma igång. Jag har länge funderat på olika egna regelsystem och spelvärldar. Men jag får aldrig något gjort.

En anledning kan vara att jag tröttnar rätt fort på saker. Ena dagen kanske jag får en jättebra idé sen andra dagen får jag en annan idé. Och tredje dagen vill jag skriva något helt annat.

jag har även höga krav på mig själv och det ställer nog till en del också.

Har ni några förslag på vad jag borde göra?
Kanske jobba parallellt med flera projekt?
Bara försöka bestämma mig att få något klart?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Jag vet inte om jag är någon auktoritet på ämnet, men två spel har jag iaf fått klart, så here goes:

- Flera mindre projekt hellre än ett stort. Fördel: Lättare att bli klar och gå på nästa idé.
- Parallella projekt. Fördel: De flesta av ens kreativa impulser kan tas tillvara inom något av ens pågående projekt.
- Våga bli klar. Försök inte jaga 100% perfektion.
- Gör listor med saker som behöver göras, och kryssa av när de blir gjorda. Sätt gärna deadlines. Dela upp saker så smått att varje grej på listan kan klaras av vid ett tillfälle.
- Acceptera att spelidéer ändras under arbetets gång.
- Skriv inte "färdig text" innan du har regler och spelvärld helt "färdiga". Att behöva skriva om en massa i efterhand är drygt. Samla istället textsnuttar och annat, så att du när du bestämmer dig för att "nu får det duga" ganska snabbt kan sätta ihop en färdig text att be om korr på.
- Ha många korrläsare, och lyssna på vad de skriver/säger.
- Acceptera att när texten går till tryck så är du inte nöjd med den längre. Tvinga dig själv att inte kolla för mycket bakåt; blicka framåt mot nya produkter istället.
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Tack för tipsen! Speciellt "Försök inte jaga 100% perfektion." Det är något jag behöver jobba på.

Jag har läst att det är bra att ha en tydlig idé innan man bestämmer sig för att skriva ett rollspel. Men där finns ett litet problem. jag vill skriva ett rollspel, men jag kommer inte på någon bra idé. Och om jag väl gör det så tröttnar jag rätt fort som jag skrev innan. Jag kanske helt enkelt borde låta det ta den tid det behöver att få en bra idé?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Tarr said:
Jag kanske helt enkelt borde låta det ta den tid det behöver att få en bra idé?
Absolut.

En bra grej kan vara att börja med en kampanj istället för ett rollspel. En kampanj du själv vill spelleda.

Eller ett äventyr, om man nu inte gillar kampanjer.

Mitt första spel skrev jag för att se om jag kunde. Idén/genren hade ramlat runt i skallen i 5-6 år. Plötsligt ramlade den sista pusselbiten ner, och jag insåg att jag skulle skriva det som ett indiespel, trots att jag inte spelar så många såna själv. Jag skrev, pratade, speltestade, skrev ihop, släppte.

Mitt andra spel dök upp som en blixt från klar himmel, i stort sett färdig, medan jag läste seriealbumen Global Frequency för andra gången. Jag hade gått och funderat på om traditionella spel kunde byggas om till att fungera utan långa förberedelser, och om man kunde bygga taktiskt rollspel utan att ha taktiska regler. och så var jag nyfiken på vilka verktyg man kunde ge SL för att förbereda saker.

Just nu skriver jag på >Human, som började som en superhjältekampanj baserad på ett regelsystem ett par kompisar snickrat på i över tio år. Där handlar det mest om att skriva ner sånt som redan finns.


Idéer finns överallt. Försök fundera på vad du är nyfiken på, vad du tycker saknas. Testa lite, prata med andra, utveckla idéerna. Vi tänker bättre tillsammans; när vi diskuterar varandras idéer skapas en helhet större än delarna.

//Krank, flummig
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Tålamod är vad jag behöver ha då :gremsmile:

Men då ska jag fortsätta utsätta min spelgrupp för alla de idéer jag har som behöver speltestas. Och förhoppningsvis inom en snar framtid kanske jag lyckas skriva något.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Jag har i mångt och mycket samma problem som du coh det enda som hjälper för mig är deadlines. Planera in datum när ni t.ex. skall spela (eller testspela).
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kanske boken "Få det gjort" av David Allen vore något? :gremwink: Det handlar främst om hur man hanterar alla ärenden och stress som surrar runt i huvudet, men även hur man arbetar med projekt.
Kombinera med fördel med "How to write a lot" av Paul Silvia och kranks tips:

Det viktigaste är att bryta ner i små, hanterbara konkreta åtgärder och börja göra dem på rutin.
 
Top