Tips för att bli en bättre spelare

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,729
Location
Göteborg
Så vi hade en tråd om tips för att bli en bättre spelledare. Eftersom de flesta roliga rollspel inte har någon spelledare så blir ju de tipsen sällan så användbara, men så gott som alla rollspel har spelare, så tänkte jag att det är rimligt med en tråd med tips till spelare! Här är mina sju:

  1. Tänk på dramaturgin! Det är inte spelledarens jobb att ta hand om berättelsen; det är ditt. Du bör inte agera på samma sätt om du är i session ett av en kampanj som i session tre, då kampanjen nästan är slut.
  2. Metaspela. Ta inte bara hänsyn till din rollpersons personlighet och information, utan även till allt du vet som spelare, samt dramaturgin enligt ovan. Det finns i alla situationer en mängd saker din rollperson skulle kunna göra som inte skulle kännas underligt. Människor är komplexa varelser. Så välj bland alla dessa alternativ det som ger bäst ståry.
  3. Eller välj något som inte alls är i linje med din rollpersons personlighet! Om du måste välja mellan att göra det som ger en ball berättelse och det som känns som att det är i linje med din rollperson, välj det som ger en ball berättelse. Men! Därefter måste du visa varför den här handlingen egentligen är precis vad rollpersonen skulle göra. Hitta på ny information som motiverar det. Spela ut hur rollpersonen själv är förvånad över sitt eget agerande. På detta sätt får du en intressant ståry och en komplexare och intressantare rollperson med en spännande karaktärsutveckling.
  4. I linje med ovanstående: Statiska rollpersoner suger. Se till att din rollperson och hens relationer med de andra förändras under spel.
  5. Spela djärvt och sårbart. Försök inte att nå framgång för din rollperson. Låt hen göra saker som du vet är en dålig idé. Sabotera för hen. Men överge hen inte, utan behåll hela tiden empatin och närvaron. Utsätt din rollperson för lidande, och dig själv för medlidande.
  6. Varje rollperson har (minst) ett dramaturgiskt tema. Se till att du vet vad dins är, och spela på det.
  7. Lyft fram de andra spelarnas rollpersoner och idéer. Plocka upp saker och reagera starkt på dem. Prata om de andra rollpersonerna, gräla med dem, förälska din rollperson i dem, se till att deras beslut får konsekvenser för både dem själva och för din rollperson.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Jag tror inte det går att ge allmänna tips som passar alla spel och spelstilar, kanske lättare att tipsa om sånt som är allmänt hyfs kring bordet.

Några saker som jag tänker på som kanske går att sammanfatta i:
Vi gör det här tillsammans.
- Oroa dig inte för att göra fel, vi löser det.
- Var ett fan av de andra rollpersonerna och världen vi spelar i (även om din rollperson har en antagonistisk personlighet så ska du som spelare inte ha det). Lyssna på dina medspelare.
- Engagera dig i reglerna: även om ingen behöver memorera alla regler så är det gött om vi kan hjälpas åt att hålla reda på saker.
- Visa uppskattning till värden/den som tagit med spelet/SL.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,729
Location
Göteborg
Jag tror inte det går att ge allmänna tips som passar alla spel och spelstilar
Gud, nej, och mina tips är såklart rakt av galna för många spelstilar. Tanken är inte att ge allmäna tips, utan dina egna, för din föredragna spelstil. Eller någon spelstil du gillar, antar jag.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Oj, @Genesis tog verkligen upp allt jag tänkt skriva! Så har inte så mycket mer att tillägga 🙂
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,842
Location
Off grid
Jag har vid något tillfälle föreslagit föjande:

1) Var inte rädd att prova att spela.
2) Fastnar du på nåt, fråga spelledaren hur man kan lösa det.
3) Efter spelet, fundera på vad som du tyckte var bäst, och vad du tror att du kan förbättra.
4) Efter spelet, fråga spelarna vad de tyckte var bäst, och vad de tycker att du ska förbättra.
5) Ta till dig lärdomarna från 3) och 4) och börja om från 1). Upprepa tills du blir fullärd.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook

Edit: Modifierad för fel tråd.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Lite tips utifrån mitt perspektiv som dinosaurie ... traditionell, menar jag ... rollspelare. Några tangerar andra tips som redan gjorts.

1. Säg direkt vad du vill uppnå om du försöker något. Gå inte som katten kring het gröt. Alltså säg "jag vill kasta fireball, är skurken inom räckhåll?" och inte "hur långt är det till skurken?". Det snabbar upp spelet eftersom SL redan från början får veta vad hen ska bedöma.

2. Köp spelledarens tolkning av regler under spelet. Protestera max en gång, och acceptera bedömningen sedan. Ta upp eventuella invändningar efter spelet.

3. Försök i så stor utsträckning som möjligt att INTE hitta på roliga namn på SLP. Det är jättesvårt, men det är också något som förtar för spelledaren när den försöker bygga stämningen.

4. När gruppen är i strid, använd tiden mellan din rollpersons handlingar till att fundera på vad du ska göra härnäst. Tänk gärna på två olika varianter i tillfälle saker förändras mellan dina handlingar. Det tar mycket längre tid om alla ska följa med i vad alla andra gör INNAN de bestämmer sig för vad de själva ska göra, och spelet tappar tempo. Alternativt tänk ut olika strategier du kan falla tillbaks på om du inte har någon idé om vad din rollperson ska göra, så att inte alla väntar på dig när det är din tur. OBS! Denna "regel" har förstås töjmån, men tumregeln är att om spelet ofta stannar upp för att du sitter och funderar på vad din rollperson ska göra så bör du använda din tid mellan handlingarna effektivt.

5. Säg inte till andra spelare vad deras rollpersoner ska göra. Sucka inte om de väljer ett suboptimalt alternativ. Himla inte med ögonen om de säger något dumt.

6. Det är roligt att misslyckas. Acceptera att din rollperson kan misslyckas och att den kan förlora sådant den redan vunnit, t.ex. magiska föremål eller vänner eller guld eller något annat. Gör dina misslyckanden till höjdpunkter i din rollpersons berättelse.

7. Agera. Gör något. Det är alltid roligare att göra något än att inte göra något. Tänk inte "det är så liten chans att lyckas så jag gör hellre ingenting". Finns det en minimal chans att lyckas blir det så mycket mer episkt när du till sist lyckas!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Kom på en ny. Läs reglerna. Du behöver inte kunna allt utan och innan, men måste du fråga vilka tärningar du ska använda varje gång du ska göra ett färdighetsslag (har varit med om detta) så blir det lite tröttsamt tillslut och då måste ni reda ut vad som inte funkar.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Du behöver inte vara en skådespelare, men försök vara din roll i stunden. Men kom ihåg, du är inte din rollperson, den kan få göra saker du inte skulle gjort.

Du får ha ett utanifrånperspektiv och beskriva allt rollpersonen gör, säger, tänker som ”den gör si och säger så, går dit och tittar på det”. Du behöver inte förstå varför och du du måste inte vara, låtsas vara, eller äga rollen.

Du behöver inte spela för att vara hjälpsam att lösa, utföra, följa ett äventyr.

Bli inte besviken om du får mothugg för att du inte är hjälpsam att lösa, utföra och följa äventyr andra medspelare vill att du håller dig till.

Du behöver inte be om lov om att hitta på någonting.

Hittar du på något så är du ansvarig att det är där.

Ha skoj.

Skoj behöver inte betyda att du får som du vill.

(det var nåt mer också… kommer på det sen)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
- Spela för att vinna! Gör aldrig suboptimala val för att ”det är vad min gubbe skulle göra”, ”men gubbe har bara INT 7, hen gör korkade saker”, ”det blir bättre drama så”. Den som överlever med mest guld vinner!
- Interagera med miljön i spelet, både den fysiska och den sociala.
- Lös problemen, tänk utanför boxen.

Viktigast av allt är dock:
- Var en medspelare, inte en motspelare. Förstör inte de andras kul. Inklusive SLs.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Några tips håller jag inte med om men beror nog mer på hur man vill ha det runt bordet. Själv har jag aldrig kört utan spelledare t.ex. Så tar från hur jag vill ha spelare.

  1. Lyssna. Bara för du inte är aktiv i scenen så går det inte vara inaktiv. Kan komma upp viktiga saker.
  2. Var nyfiken. Det är ofta tacksamt att gräva lite djupare i dina medspelares personligheter och historier.
  3. Var en del av världen och hjälp till fylla ut den. Ger mer immersion när spelare bidrar till sina egna historier. Spelledaren ska inte behöva ta över och fylla ut en rollpersons bakgrund.
  4. Det är ok att misslyckas. Att misslyckas innebär att berättelsen blir ändrad och inte alltid att spelet är slut.
  5. Var trogen din karaktär. Är din karaktär för eller emot något. Var det även om det i situationen är suboptimalt.
  6. Säg gärna syftet med vad du vill uppnå och inte bara vad du gör. Enklare för alla
  7. Är det något du ogillar (eller gillar), säg till. Ingen är tankeläsare och lättare ändra spelet om alla vet vad som är bra/dåligt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,468
Location
Helsingborg
  1. Dra in de andra. Om du vill göra något, fundera kring hur du kan aktivera de andra i handlingen.
  2. Ha en karaktärsutveckling. Skapa ett slutmål som är en klar förändring och stolpa upp steg för att nå dit.
  3. Hantera mekaniken i förtid. Vänta inte tills det blir ditt initiativ, utan förbered dig så att allt är klart när det blir din tur.
  4. Hitta en uppgift i gruppen. Krönikör, regelassistent, porträttmakare, kartritare, penninghanterare, mötes-arrangör, chips-inhandlare, med mera. Ta dig an något som gör att du kan underlätta spelandet för gruppen.
  5. Beröm andra. Antingen verbalt eller genom att du bygger vidare på deras idéer.
  6. Var ett fan av de andra. Deras historia bör vara lika engagerande för dig som din rollperson.
  7. Tänk högt. Diskutera dina tankar med de andra. Då kan de bli lika engagerade i din roll som du.
  8. Var uppmärksam på trygghet. Se till så att ingen känner sig olustig.
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
1. Har rollpersonerna ont om pengar, poola och köp ett spjut. Det kan snabbt omvandlas till en dolk och en stav, eller en dolk och två klubbor om ni har det riktigt knapert.
2. Ställ godiset mitt på bordet så att de andra förstår att de också får äta av det.
 
Top