Nekromanti Tips angående tv-serier...

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Så nu har jag tittat igenom Deadwood, The Sopranos, The Shield, Babylon 5, Farscape, Firefly (det lilla som gjordes) och Lexx för andra gången. Nu har jag inget att titta på och börjar känna hur abstinensen sakta med säkert kickar igång.

Med hjälp av de tv-serier jag redan räknat upp, extrapolera min ungefärliga smak och ge mig tips på nya serier som jag kan glo på.

Det var allt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Battlestar Galactica, Doctor Who (ANT)

Och jag menar de nya serierna som kom i år/förra året, inte de urgamla härk från FI (Före Internet).
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Shit, du har ju dragit alla hårdkokta serier och tuff SciFi! The Shield, är den bra alltså? Men ja, baserat på det du anger så skulle nog du gilla.. ehh.. fan. Baserat på det du angett så ska du se saker som Babylon 5 och Sopranos. Men det kan jag ju inte tipsa om eftersom du redan sett dem. Så jag skulle nog be dig ta en kort flukt på några West Wing-avsnitt för att se om du gillar rytmen, Kingdom Hospital (eller ännu bättre , Riket ifall du kan hitta den i orginal) och Hornblower. För det är bra serier.


Storuggla, hjälpsam andra dagar
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Re: Battlestar Galactica, Doctor Who (ANT)

Den nya Battlestar Galactica såg jag de första 13 avsnitten av. Jag fastande inte för det alls, tyvärr. Inte ens den stenhårda Edward James Olmos fick mig att engagera mig utöver de avsnitten jag redan hade.

Den nya Dr Who ska jag dock kolla in. Hmm, då jag inspekterade serien på IMDB så blev jag lite förvirrad, dock. Först såg jag att The Doctor spelades av Christopher Eccleston, vilket vore lysande, men det står också att The Doctor spelas av nån som heter David Tennant. Vilken av dem är det som gäller?
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Re: Lost, Nollor & Nördar [NT]

Lost tappade jag intresset för, och eh...Nollor & Nördar? Nej tack.

Tack för rekommendationerna, dock.
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Re: Tips angående tv-serier...(ANT)

Varför titta på TV när man kan sitta framför datorn.
Varför inte göra som jag och kombinera de båda? Tillgången till vettiga tv-serier är mycket bättre jämfört med de realityserie och dokusåpeinfesterade svenska kanalerna.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
De här kanske är för uppenbara:

Buffy, the Vampire Slayer
Angel
West Wing
NYPD Blue
Six Feet Under


Bra är de i alla fall.

/tobias
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Re: Tips angående tv-serier...(ANT)

Det gör jag ibland, men ett ekskåp står ivägen så jag får ställa mig upp eller gå några meter.
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Allt som har någon sorts koppling till Buffy-universumet och som inte involverar lesbiska kvinnor går fetbort.

West Wing...hmm, det är seriens om utspelar sig i vita huset, inte sant? Är det verkligen värt det? Blir man inte tvångsmatad av smärtsamt uppenbart amerikanskt flaggviftande där?

NYPD Blue är ju ett säkert kort, faktist. Jag kanske ska undersöka det närmare.

Six Feet Under är nog inte riktigt min grej, tror jag.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Allt som har någon sorts koppling till Buffy-universumet och som inte involverar lesbiska kvinnor går fetbort.
Buffy involverar lesbiska kvinnor! :gremwink:
Jag vet att Buffy inte faller alla på läppen, men tog med den eftersom den har samma upphovsman som Firefly.

West Wing...hmm, det är seriens om utspelar sig i vita huset, inte sant? Är det verkligen värt det? Blir man inte tvångsmatad av smärtsamt uppenbart amerikanskt flaggviftande där?
Ja, det är den serien, och nej, det tycker jag inte att man blir. Naturligtvis viftas det med flaggor, men man gör inga försök att framställa presidenten eller amerikanerna som alltigenom goda. Det är ofta man påminns om att amerikanerna inte är guds bästa barn.
Sedan är presidenten i serien oändligt mycket bättre än den i det verkliga Vita huset.

/tobias
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Att du inte gillar Nollor och Nördar och Six Feet Under får mig att tro att våra smaker är heeelt annorlunda, men vafan, någon del av dig måste ju gilla drama eftersom du listat Sopranos, så om du tycker det är okej så länge det utövas av hårda snubbar så bör du ju gå vidare med Oz. 4400 har du väl sett, förresten? Jag rekommenderar också Red Dwarf.

Annars... Vafan, gå ut i solen och värm upp TV-tittarmusklerna, och vänta på Rome precis som alla andra HBO-nördar.

Själv tittar jag nästan bara på L Word för tillfället.
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Jo, att jag inte gillar Nollor & Nördar och Six Feet Under betyder att jag bara gillar drama om det är med hårda snubbar. Utmärkt analys. (Här skulle jag vilja använda någon form av smilie som rullar med ögonen, men eftersom det bara finns en massa skitfula gremlins här så får jag väl den här meningen duga)
Men ska sanningen fram så har du rätt, jag gillar obehagliga, cyniska, hänsynslösa, bittra och elaka karaktärer mest av allt. Det finns undantag, men det är normen. Dramatik som involverar kärlek, familj (ni vet vad jag menar), etc får mig bara att gäspa.

4400 har jag sett och Oz likaså, bra serier men inte på toppen av listan. Rome ska jag inspektera också, då tillfället infinner sig.

The L Word tittar jag på ibland också, men tyvärr så är det ju inga hårda snubbar där heller, så det dramat går ju också bort.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Men ska sanningen fram så har du rätt, jag gillar obehagliga, cyniska, hänsynslösa, bittra och elaka karaktärer mest av allt.
Jag menade det inte som en förolämpning på något vis, och ber om ursäkt om det uppfattades så. Jag menade det mer som ett skämt, liksom såsom att porrfilmer med handling suger och att riktiga actionfilmsdialoger är som bäst när det enda ordet med fler än tre stavelser som sägs är "motherfucker". Jamenar; det är ju så - tycker jag iaf - och det kan jag både erkänna och skämta om utan att känna det minsta mindervärdeskomplex gentemot mer sofistikerade former av underhållning inom dessa områden.

Nå, synd att jag inte kunde vara till mer hjälp. Mitt sista tips blir... öh, the League of Gentlemen, bara för att det aldrig visats i Sverige. En mörk, skruvad och stundtals obehaglig brittisk skämtserie - fast jag tror inte att det var vad du var ute efter. Nä, gå över till anime eller något, du har ju redan sett det mesta.
 
Top