Nekromanti Tips önskas: Agentspel

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Hej!
Jag planerar att köra igång en agent/spionkampanj som är tänkt att spänna över hela registret från sanslös action och massor med cool teknologi (a la James Bond, Mission: Impossible och Alias) till mer jordnära agent-skitgöra och mycket filosoferande över lögner, dubbla identiteter, helgar ändamålet medlen etc (a la John Le Carré, Spooks, Queen & Country).

Nu är min fråga: jag har inte lirat agentspel sedan gamla James Bond och Top Secret, så jag har dålig koll på genren. Vilka spel och spelsystem finns det ute på marknaden nu? Vilka rekommenderar ni? Vilka rekommenderar ni inte? Varför?

Om ni vill hjälpa mej i min nöd så posta gärna en kort recension av ert favorit-agentspel (eller fördenskull agentspelet jag _absolut_ inte ska köpa).

Jag är gammal och lat och på jakt efter ett färdigt system. Svar av typen "Men gör ett eget då!" kommer jag artigt men bestämt att ignorera.

De allra bästa hälsningar
Örnie
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Spycraft fanns ute förr, men jag vet inte om det är indraget redan eller om man kan få tag i det på SFBok fortfarande. Annars så är det tunnsått på agentfronten av någon mystisk anledning. Och Spycraft har jag bara bläddrat i. Alas. :gremfrown:


Storuggla, wheelman of DOOM
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Varför skulle det behövas ett speciellt spel eller spelsystem för agentspel? Vi spelade nyligen en agentkampanj i Neotech (en lätt modifierad värld) och planerar en kampanj med vissa spioninslag i Mutant Chronicles. Det räcker med första bästa nutids- eller scifi-system om du frågar mig.

Personligen hade jag nog nöjt mig med något improviserat pseudo-spelsystem och en näve tärningar :gremsmile:

/RipperDoc - diggar agenter
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Adventure!

Låter lite som rätt typ av hjältar, funkar bra för settingen, fast du vill nog byta tidsålder (då det är satt i semi1920-40 tal eller nått). Pulprollspel i grunden, men mycket agenterserier har samma grunddrag...

Har regler för det mesta som du frågade efter och tyckte det var lättspelat. Tyckte också om deras kaptiel om hur att spelleda i sånna miljöer och lägga upp kampnajer.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Vad vill du ha ut av sett sådant spel? Vill du ha listor med teknologiska prylar och beskrivningar över hemliga organisationer? Det låter som om du har kampanjen klar för dig och isåfall räcker väl ett grundsystem för modern setting. CoC, D20-modern, Neotech, Storyteller, Gurps eller kanske Generica.

Och innan man börjar rekomendera något av dessa får du nog berätta lite vad du tycker om för slags spelsystem. Antagligen kan vi rekomendera en hel hög med spel som du inte kommer att gilla.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Spycraft

Spycraft ska snart komma i ny version som fristående spel (OGL, förut var det d20 och krävde alltså D&D 3E som grund). Det är i alla fall det senaste jag hört om saken.

Vad det gäller själva spelet har jag sett ännu mindre av det än Storuggla tyvärr. Marco har väl lirat en del dock så vi hoppas han svänger förbi och tjötar lite om varför han gillar det. :gremsmile:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Re: Spycraft

Självklart gör jag det.

SC är ett bra spel just för att det har rätt attityd. Det spänner över MI, OO7 till mer lågmälda scenarior på ett bra sätt. Så det är dess absoluta styrka och det gör spelet ett kanonjobb att förmedla.

Problemet med SC är IMO D20-kopplingen, vilket gör spelet väldigt komplext och svårt att improvisera i, då D20 är gjort för att vara balanserat till 100%. Det finns otaliga tilläggsböcker som både gör spelet bättre men som också ökar komplexiteten ytterligare - en hel del regelsystem är riktade till de spelledare som gillar att pula, räkna i Excel, och gotta sig åt väldigt speliga system. Jag själv föredrar enklare system där det är enkelt att höfta i en oväntad situation.

När vi avslutade SC-kampanjen där jag var SL så var konsensus att jag gärna fortsätter den, men med ett annat regelverk. Då var det Neotech V2 som låg bäst till (det skrevs för att vara generiskt och passa in i agent-genren), men nu lutar det mer åt att jag kanske bygger en agent-setting till Noir-motorn (men det är inget som sker på nolltid direkt).

Ergo - läs och inspireras av SC, men använd en annan regelmotor - om du inte tillhör den typen av SL som jag beskrev ovan.

Du kan ladda hem en light-version av spelet här: http://www.spycraftrpg.com/rpg/resources.html
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Som jag hoppades framgick av min ursprungsfråga så vill jag inte "ha ut" något annat av det system jag frågar efter än att det ska kunna spänna över HELA agentgenren, d v s spelet får gärna innehålla långa vapen- och utrustningslistor jämte info om hur spionorganisationer i verkligheten arbetar.

Om ni rekommenderar ett spel jag inte råkar gilla ska jag inte bli arg, jag lovar.

Mitt inlägg bör läsas i följande kontext: "Person som varit borta från rollspelsvärlden ett tag vill veta vilka spel som i nuläget finns för att spela i agentmiljö, och vad de har för för- respektive nackdelar."

_Sedan_, när jag ö h t vet vad jag pratar om, kan jag kolla på spelen jag i nuläget inte ens vet om de existerar och bestämma mej för om jag gillar dem eller ej.

hälsar
Örnie
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Delta Green

Som jag hoppades framgick av min ursprungsfråga så vill jag inte "ha ut" något annat av det system jag frågar efter än att det ska kunna spänna över HELA agentgenren, d v s spelet får gärna innehålla långa vapen- och utrustningslistor jämte info om hur spionorganisationer i verkligheten arbetar.
Det du söker efter i sådana fall, förutom mitt system då såklart, är det som erbjuds i Delta Green. Delta Green är en moddad Call of Cthulhu med fokus på utomjordingar och hela Cthulhu-mytos bortplockat. Däremot går de igenom världens samtliga organisationer och myndigheter med vapen eller som arbetar ute på fält med att skydda sitt land. Därmed får du också massiva vapenlistor och detaljer över varje enskild organisation och deras undergrupper.

Om ni rekommenderar ett spel jag inte råkar gilla ska jag inte bli arg, jag lovar.
Lovar du? Om du ändå blir arg, måste du berätta det för mig :gremsmile:.

Mitt inlägg bör läsas i följande kontext: "Person som varit borta från rollspelsvärlden ett tag vill veta vilka spel som i nuläget finns för att spela i agentmiljö, och vad de har för för- respektive nackdelar."
Det finns två moderna spel, varav båda är på upphällningen och inte längre produceras tillbehör till. Det är som tidigare skrivits Spycraft som byggs på d20-mekaniken samt då Delta Green som är klassiskt BRP enligt Call of Cthulhu. Det senare är ditt bästa val. Det Spycraft har är tips om hur man bygger upp scenarion och kampanjer med skurkar, organisationer, utmaningar och annat. Väldigt mycket sådant så är det just den biten du vill ha skall du skaffa Spycraft. Är det mer utomjordliga konspirationer med detaljonani över organisationer, deras personals utbildnings och kunskapsnivåer samt detaljer över deras specifika vapenarsenal är det Delta Green du skall inskaffa. Vill du ha ännu mer detaljer skall du köpa supplementet Delta Green: Countdown som är _ännu_ maffigare än grundboken till Delta Green.

_Sedan_, när jag ö h t vet vad jag pratar om, kan jag kolla på spelen jag i nuläget inte ens vet om de existerar och bestämma mej för om jag gillar dem eller ej.
Hoppas du fått lite hjälp nu då. Bor du i närheten av Malmö hoppar jag gärna in som spelare också :gremsmile:. (Fast nu vet jag ju vart du bor, så det blir svårt. Men OM .. :gremsmile:.)

Du kan hitta lite mer information på Delta Greens hemsida om det verkar intressant.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Re: Spycraft

Det Spycraft har är tips om hur man bygger upp scenarion och kampanjer med skurkar, organisationer, utmaningar och annat. Väldigt mycket sådant så är det just den biten du vill ha skall du skaffa Spycraft. Är det mer utomjordliga konspirationer med detaljonani över organisationer, deras personals utbildnings och kunskapsnivåer samt detaljer över deras specifika vapenarsenal är det Delta Green du skall inskaffa.

Fast Spycraft lever fortfarande - nya moduler kommer ett par ggr per år. Speciellt nu som det finns ytterligare en kampanjvärld. Däremot är SC's första egna värld, Shadowforce Archer, nedlagd (men den var verkligen weird!). Med tilläggsböckerna så blir SC ungefär så komplett ett agentspel kan bli IMO. Reglerna i The Agency eller i Masterminds är asballa, eller för den skull - reglerna för hacking eller hjärntvätt likaså. =)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Re: Delta Green

Delta Green är en COC modul med Cthulhu Mythos. Tro inget annat...

Delta Green är mycket X-files. Fast innan X-files fanns.

Spycraft känns mer som James Bond och Mission Impossible.

Ett hyfsat agentlir kan du krama ur Neotech 2. Skala bort allt med cybernetik och annat du inte tycker hör hemma i vardagen. Köp äventyret Avalanche och du får en bra start på kampanjen.

I slutändan är spelen trots allt vad man gör dem till.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Delta Green

Ojsan hoppsan då, hoppas inte jag trampade på ömma tår :).

Jag klipper in vad det skrivs på dess officiella sida då istället.
Delta Green brings the Cthulhu Mythos, and the men and women who encounter it, squarely into the modern day. Delta Green postulates a secret group dedicated to investigating alien and supernatural horrors, using the resources of the U.S. government to do so. Originally a unit of the Office of Strategic Services (the forerunner of the Central Intelligence Agency), Delta Green is now officially disbanded, its activities patently illegal; but its members carry on no matter what the cost, desperately facing the horrors that threaten mankind.

Jag kan bara säga att när jag läst igenom böckerna och även spelat scenario till spelet, har jag inte kommit i närheten av det Cthulhu-mytos som genomsyrar hela Call of Cthulhu. Det är mycket mer Arkiv X stämpel över det hela, men om du vill ha ett spel med bra ramverk som du skapar dina egna berättelser i så är Delta Green suveränt. Reglerna, utrustningslistorna och informationen kring alla olika sorters väpnade styrkor tolkade jag var det viktiga för dig.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Delta Green

Grundboken har info om de ameikanska myndigheterna. Vill man lira ryss, fransman eeller något annat får man vackert köpa Countdown (där sverige representeras av Säpo och Kustjägarna (exemeplkaraktären är en kustjägare vid namn Sten Hård).


Storuggla, väljer filmer år djävulen
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Som jag skrev längre ner i en av trådarna så kan du faktiskt få ett bra agentspel ur Neotech 2 men det kräver kanske lite omarbetning. Främst vad gäller skapandet av rollpersoner.

Gamla Top Secret och James Bond har jag aldrig själv spelat. Jag antar att systemen kanske är lite "gamla" och något tunna i dagsläget.

Är du bekant med D20 så gå på Spycraft. Marco verkar ju gilla spelet förutom regelversionen. Själv gillar jag själva känslan i spelet. Det är verkligen genomsyrat av JB och MI. Dessutom förutsätter ju reglerna att du är någon form av agent.

När det gäller Delta Green så är det helt klart väldigt likt X-files och liknande konspirationer. Själva grundboken ger en hel del info om olika statliga organisationer inom USA. Man inser därmed också vilka problem det kan finnas att få en sammordning mellan dem. Förutom detta så ges en bild av "den stora hemligheten" och hur SL kan skruva på olika teman för att skapa en bra kampanj. Hur mycket CoC man blandar in är ju upp till SL. Dock kan jag väl påstå att Delta Green kanske inte lämpar sig för äventyr i Mission Impossible stuk. Det saknas en hel del regler och utrustning för den varianten.

Millenniums End är ett annat lite äldre spel som gick under. De hade bland annat träffmallar och fasta skador för vapen som modifierades på något sätt. Kommer inte ihåg riktigt då jag inte är ägare till regelboken.

Du måste även besöka följande sida naturligtvis - Modus Operandi - där du finner en hel del bra material att använda dig av framöver.

Slutligen kan jag säga att denna tråd väckt ett nytt projekt hos mig.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
James Bond har faktiskt ett imponerande fräscht regelsystem (frånsett en halvjobbig tabell för resolution) för att vara ett spel från tidigt 80-tal. Det är fortfarande coolt och har nydanande saker med som satsning, hjältepoäng, smidiga och konsekventa regler och ett schysst duplextryck.

Och sedan var äventyrsmodulerna de mest välutvecklade jag har sett, med färdiga handouts i fyrfärg.

Millennium's End var intressant och rätt coolt - men komplext och buggigt. Speciellt gjorde kroppsvikten att det var en enorm skillnad att väga 60kg och 80kg när man fick skada.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
OK. Då kanske JB skulle vara något att läsa igenom trots allt inför ett eventuellt nytt projekt?

Det där med vikten kommer jag ihåg nu när du mämner det. Vet att vi använde oss av träfftabellen i ME till vår egen Sci-Fi kampanj för många år sen.
 
Top