Nekromanti Tipps till SL?

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Halloj alla tomtar!
Fast nu börjar det bli vår så nu är det väll mest vättar och annat knytt i farten.
Jag undrar bara lite raskt om ni som läser detta har lite tipps till en "klumpig" SL? När jag och mitt gäng spelar med mej som SL så brukar minna äventyr bli en gnutta hackiga, typ beskriver staden och karaktärerna dom möter i den tämligen utförligt. Likväl hyggliga beskrivningar om nästa stad, men det är vägarna däri mellan som jag har problem med. Det brukar mäst bli: skog äng skog skog väg rövare "slafs" väg väg svartsvin "hjälp" spring spring spring, och så var dom äntligen framme. Hur brukar ni beskriva vägen\händelser så det blir lätt att leva sig in i?

Frågan kommer av känslan: möten=spännande och tiden mellan handelserna sitter folk mäst och väntar på att nästa händelsa ska äga rum.

Nä nu har jag svamlat klart och ska på föreläsning. Ha kul!
 

PimPim

Veteran
Joined
1 Feb 2003
Messages
120
Location
Halmstad
Personligen är jag inte så förtjust i "vildmarks förflytning".
När mina spelare skall resa någon stans T.ex ifrån Jarla till Trollhem så kollar jag hur lång tid resan tar beskriver hur vädret är under resan och om dom möter några andra resande. Jag planerar alla resor så att jag vet på förhand om det skall hända något eller om resan går bra.
Det är väldigt sällan jag spelar ut en hel resa för mina spelare men det händer. Sjöresor tycker jag är rätt skoj då man kan plåga sina spelare med sjösjuka och liknande.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Tja... vi interagerar så jädrans mycket med våra medföljande SLP:er och varandra att det ger SL krupp när han försöker få tiden att gå...
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Jag går till väga på följande vis när rollpersonerna ska och resa (förutsatt att jag har tid att skriva utförligt):

Kort beskrivning av geografin som kommer allt eftersom (t.ex passerar de kanske en stor flod, väl trafikerad med båtar etc).

Jag undviker strid in i det längsta. Min uppfattning är att strid som bara är till för att få rollpersonerna pigga bara är dålig. Ska det vara strid så ska den vara farlig och kan därför inte förekomma så ofta då rollpersonerna skulle dö hela tiden.

Nu kommer det bästa med resor, det jag anser behövs för att göra dem intressanta. Vissa händelser på vägen. Jag "snabbspolar" alltså för det mesta förutom då jag ibland stannar upp för händelserna. T.ex:
1. Under en båtresa från Jarla till Arlon hade jag planerat följande händelser:
A. En sjöman snor småsaker av en rollperson. de kommer på honom och han lovar att aldrig göra om det och blir deras tjänare under resten av resan, i utbyte mot att inte åka överbord.
B. Stannar till vid en by där fol är sjuka. Kapten tillåter ingen att gå i land. En helare i gruppen gör dock en nattligt besök...
C. Soldater under en Daakorden förhör rollpersonerna på ett aggresivt sätt.
D. En av sjömännen berättar om Drunok. Sådant här älskar jag. Att få fram kultur/historia/saker i dagsläget om landet på det här sättet. T.ex har Vrimzikeil under mig som sl hunnit samla hären i olika städer, slagits mot asharier, förlorat mot cirefalier men håller nu på att samlar ihop på nytt, utan att någon rollperson varit nämnvärt inblandad. Det gör världen levande.

Andra händelser kan vara möten med handelsmän/tiraker/alvkrigare... i stort sett vad som helst. Då släpper jag fram rollspel från alla vilket gör att dessa scenarion kan ta ett tag. det är också bra med slp:s som "katalysatorer" för att få igång det hela.

Sen ska man inte hålla sig slaviskt till sin planering. Ibland så snabbar jag upp resan om det känns för segt t.ex.
 

Seiferim

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
26
Location
Nangiala
Jo man kan ju alltid låta rollpersonerna ta följe med ett gäng handelsmän. Där kan de sitta och ljuga för någon liten grabb om drakar, monster, äventyr eller vad som helst :gremgrin:......det kan ganska kul. De kan ju alltid överdriva deras egna äventyr. Bara pojken tyckar att det riktiga äventyret är tråkigt, då är ju dom tvugna att hitta på lite.

Eller varför inte låta dom möta en nomad-stamm ute på asha-slätten. Detta kan gärna göras lite mystiskt. Mina spelare bytte en guldbägare mot en häst vid ett sådant möte........kan bli spännande.

Om det är någon svin-rik rollperson som är ute och vandrar så kan han/hon träffa på en mystisk man i mörk kåpa. Mannen är fredlig till en början....men när RP vaknar är allt guld borta! (även den mystiska mannen) :gremgrin:

Använd fantasin!!!

Seiferim - Spelledar alltid resor!
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Hej hopp med en luden......... nej.
Man tackar man tackar för alla klyftiga svar. Dom kommer att komma till stor användning i sommar. :gremlaugh:
Tråkigt bara att det är så långt dit.
Ha kul! Och tack ännu en gång.
Mvh en tacksam SL
 
Top