Nekromanti Tipps om ondska

Nightal

Veteran
Joined
9 Nov 2001
Messages
12
Jag har en spel ledara som vägrar att folk spelar onda karaktärer........ Jag spelar en Neutral Evil Drow.......
och det verkar som om allt är i mot mig.... alla fiender siktar på mig.... eller ja nästan..... alla som inte är bundna vid nån annan rollperson..... (detta gäller även monster som tex Displaser beasts och ogres) detta käns bittert.....

Vendui' /images/icons/devil.gif
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Du har hört om frasen "Spelledaren har alltid rätt" antar jag? I det här fallet är det berättigat att leda lite själv och ge igen med samma medel.
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Saken är den att alla "vet" att drow är genomonda typer som äter spädbarn till frukost. Om en drow dyker upp på marknaden i Byhåla kommer alla att springa skrikande därifrån. Så fort den lokala myndigheten får höra talas om en drow i närheten av hans by kommer en trupp vapen-nissar att dra ut och undersöka saken och om möjligt ha ihjäl nämnda drow. En drow på ytan betyder oftast att det finns ett gäng drow i närheten som tänker ha ett party. I betydelsen "raiding party".
 

Renegade

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
70
Location
Kristianstad
I det här fallet är det berättigat att leda lite själv och ge igen med samma medel.


Exakt. Spela din karaktär som han är, dvs ond. Gör gärna olagliga och hemska saker som inte alls har med det nuvarande uppdraget att göra, så han får mycket att göra. T ex om han skickar stadsvakten på dig för att du är drow, döda alla helt skupulöst, gärna öppet, för att ge honom problem. Döda besinningslöst (med vapen) på barslagsmål. Eventuella andra olagliga saker som smuggling och inbrott också men det beror ju på yrket. Det hela är en farlig risk men SL blir ganska förargad förmodligen för att behöva ändra hela tiden.

Exempel är vid ett av våra äventyr då RP skulle vakta en karaven men kommer så klart till fångenskap hos orcher vid ett massivt överfall. En RP som var tjuv lyckades smita ut för att hämta hjälp. Gör han det? Nej när han kommer till den närmsta byn så rånar han värdshuset och dödar värden. Därefter så gör han inbrott hos en gammal dam och stryper henne. För vad? Jo en limpa bröd. Han smet undan stadsvakterna, och när han mötte en eller två stycken enbart så dödade han dom.
En annan gång med samma spelare med annan karaktär (tjuv igen) så gör han inbrott i ett hus. Vakthunden avslöjar honom men han lyckas få bort honom med ett säkert armborstskott. Hunden flyr och ägaren av huset kommer. Passar han på tillflykt när chansen är inne? Nej han springer efter hunden och dödar den, sedan dödar han ägaren när han ertappas.

Lite mer elakt är ju att påverka uppdraget med sin ondska, som tyvärr ställer till det mer för de andra spelarna. T ex om RP skall få upplysningar från en magiker. När de först kommer dit så är ju förstås magikern inte direkt sammarbetsvillig så gott rollspelande krävs. Men då så skapas en dispyt mellan den onda karaktären och magikern och urartas i ett ganska starkt gräl. Ondingen krossar glasrutor och försöker tända eld på huset(detta har hänt mig, och gissa vad, samma spelare).

Nu vet man förstås inte hur eran spelgrupp är, men det som nämns ovan har förargat mig som spelledare iallafall.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
"Nu vet man förstås inte hur eran spelgrupp är, men det som nämns ovan har förargat mig som spelledare iallafall. "

Menade du det jag skrev? Jag är i princip enbart SL själv.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jo, men det förklarar inte varför alla monster också attackerar honom, om det inte är för att han syns bättre mot ljus bakgrund, förstås.

Själv vårdar jag minnet av den gång en av mina spelare övertalade mig att låta honom spela som vampyr. Efter ett par små justeringar (han kunde inte ge negative levels men som kompensation dog han inte efter 10 sekunder i solljus) tillät jag det. Äventyret startade klassiskt på ett värdshus där en skum individ närmade sig de tre äventyrarna (vampyren, en ond magiker och en tjuv). Den skumma individen gav dem i uppdrag att leta reda på en karavan med smuggelgods som försvunnit. Tjuven som druckit sig asberusad på billigt vin stirrade tomt framför sig, magikern började diskutera priset och vampyren som kände sig lite hungrig reste sig upp, gick fram till bardisken och hade ihjäl ett par oskyldiga förbipasserande. Fullständig panik utbröt och de tre äventyrarna råkade sätta eld på värdshuset. Till slut flydde de över stadsmuren medan folk sprang omkring med facklor och spetsiga pålar och råkade sätta eld på resten av stadsdelen också. (Senare mördade magikern ett par bönder för att ta deras mat, eftersom de glömt att ta med någon själv. Dumt nog mördade han dem med en fireball, så det blev inte så mycket mat kvar.)
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Tips om underhållning

Okej... säg att du är världens mest otursförföljde drow? Att en och samma person blir utsatt för nästan allt skulle jag se som en möjlighet att få sig ett gott skratt... Har haft en del otur med mina egna RPs ibland, och varför inte skratta åt det hela??

För övrigt vet jag att en del i min spelgrupp brukar klaga på att de känner sig utsatta ibland... Och det trots att SL jämt slumpar med tärningarna vem som blir slagen.

Och sen, mitt sista argument: Så du blir slagen mer än andra? Vem har sagt att det ska råda någon sorts "rättvisa" i Dungeons & Dragons ?? Så vitt jag vet så kontrollerar inte Ogres vem de borde slå på härnäst.. de köttar mest som galningar.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Tips om underhållning

Jag tycker personligen att en SL ska bete sig likadant mot alla sina spelare, hur kul är det att vara den som är mest utsatt ständigt. Man spelar ju för att ha kul och uppenbarligen har vi här en spelare som inte har kul..

Att en drow kan vara mer utsatt är en möjlighet, många, både goda och onda intelligenta arter lär veta vad de går för och behandla dem därefter men vanliga monster? Inte säger jag. Om SL är så anti mot onda rollpersoner tycker jag att han istället ska förbjuda spelandet av dem, inte ha någon slags minikorståg mot en enskild person.
 

Nightal

Veteran
Joined
9 Nov 2001
Messages
12
Jag ska väll säga tack frör alla era mer eller mindre humoristiska svar. Min spel grupp är splitrad.... en "ond" en "god" och en "neutral" sida...... jag SLar själv en del och har gjort det i över 8 år....... men jag brukar kunna vara opartisk........ Dock gillar jag att spela egoistiska och små onda karaktärer (spelar helre än SLar) ...... och detta gör att mina karaktärer råkar illa ut....... JO jag insåg att spela Drow skulle bli en utmaning och det e vad jag fått... (mer än vad jag bad om)... AAaaaAA men det e kul..... man måste ju ha lite distans till rollspelandet..........
 
Top