Nekromanti Tio mäns styrka?

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Jag kom att tänka på en intressant sak alldeles nyss.
Antag att jag vill ha en varelse som har "tio mäns styrka".
Då kan det vara en stor fördel att veta; exakt hur mycket är tio mäns styrka?

Antag att en man kan lyfta 100kg. Då borde tio män tillsammans kunna lyfta 1000kg om de samarbetar. Eller?
Är det verkligen så enkelt?
Kan flera personers prestationer bara läggas ihop på det viset och blir det inte otrevligt höga värden om man ska ha ex. tio mäns styrka?

Vilket leder oss fram till den stora frågan:
Om en person ska utföra en handling, hur stor blir ökningen på den sammanlagda prestationsförmågan om någon beslutar sig för att hjälpa till?
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Det beror helt på vad det är för uppgift och vilka förutsättningar som finns. Vi hade en föreläsning om problemlösning i grupper för ett tag sedan, men jag kan inte hitta anteckningarna. Personen som hade gjort avhandlingen ifråga utgick från att det fanns fem typer av problem gruppen kunde ställas inför. Jag ska göra ett försök att sammaställa dem. Jag får återkomma med namnen på dem senare och göra ett seriöst försök.

1. Den sämsta personen i gruppen avgör hur det går. Exempel: glaciärvandring.

2. Den bästa personen avgör. Gåtlösning, den som först kommer på svaret, vinner.

3. Allas förmågor adderas. Dragkamp. Nuff said.

4. En person avgör (den som antas bäst). Kasta datachip över lufttrumma. De andra kan ej påverka.

5. Genomsnitt. Allas förmåga räknas lika mycket. Stafettlöpning.

Jag är inte säker på att det här är helt rätt. Till exempel så är 3 och 5 rätt lika och jag tror att jag har missat något. Poängen framgår i alla fall. Det beror på. Dessa olika typer av uppgifter borde påverka vilken regelteknisk lösning som används.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,370
Location
Helsingborg
Sen så handlar det också om hur mycket denna styrka kan koordineras. Destå fler kockar destå sämre soppa så att säga.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Om en person ska utföra en handling, hur stor blir ökningen på den sammanlagda prestationsförmågan om någon beslutar sig för att hjälpa till?
Jättebra fråga.

En enkel lösning är att jämföra med om de alla skulle försöka var och en för sig, efter varandra. Två personer som tillsammans försöker tyda en gammal skrift kan tänkas göra ett lika gott arbete som om de försökte var och en för sig efter varandra. Alltså; man slår ett slag för alla inblandade, och om en enda lyckas så klarar hela gruppen skivan.

Det betyder att två personer som båda har 50% chans att klara en uppgift tillsammans har 75% chans. (0.5 x 0.5) Det känns bra, gör det inte? 50% + 50% blir alltså inte 100%, utan till viss del tar de ut varandra.

Den sortens regeltillämpning kör jag ofta med om en rollperson kan använda två eller fler färdigheter för att klara en och samma uppgift. Det känns bra att slutresultatet inte blir lika högt som om man bara adderade färdighetsvärdena rätt och slätt.

Men om man gör ett kvalitetsslag så blir det lite konstigt. Säg att vi slår ett slag för alla inblandade och väljer det bästa resultatet; det betyder att om man använder linjär slump så kommer fler och fler resultat bli bästa möjliga när många personer hjälps åt. Många kan mena att det då blir bättre när tre riktigt dåliga personer hjälps åt än när en expert försöker på egen hand. Resultaten kommer i vart fall få helt olika spridningar. Det tycker jag känns konstigt. Jag kan köpa att risken för snöpliga misstag minskar om man är många som hjälps åt att minimera riskerna, men inte att ett samarbete med många loosers ändå ska bli så där djäkla övergrymt.

Här finns det ingen riktigt bra lösning, så vitt jag vet. Att köra med en slumpmekanism med klockkurva verkar dock mycket lämpligare för uppgiften (de är alltid mer lämpliga i kvalitetsslag).

Jag tycker personligen att två personer som hjälps åt till viss del borde dela varandras kunskaper och därför ta ut varandra.

Är det samma sak med Styrka och fysiska färdigheter? Nja... Du pratade om "tio mäns styrka". Jag tror att tio män som hjälps åt att lyfta en tung vikt klarar aningens mindre än tio ggr vad en ensam man klarar, eftersom vissa ansträngningar går åt till samarbetet och koordinationen. Men när man pratar om ren bärförmåga så borde nog tio män ändå klara av ungefär detsamma som tio män, var och en för sig.

Ditt monster med tio mäns styrka ser jag som ett monster som är jämnstarkt med tio män i typ dragkamp, och då bör de tio männen verkligen anstränga sig en del i "onödan". Så jag tror att monstret i själva verket är ungefär 7-9 ggr så stark som en vanlig man.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle

En enkel lösning är att jämföra med om de alla skulle försöka var och en för sig, efter varandra. Två personer som tillsammans försöker tyda en gammal skrift kan tänkas göra ett lika gott arbete som om de försökte var och en för sig efter varandra. Alltså; man slår ett slag för alla inblandade, och om en enda lyckas så klarar hela gruppen skivan.

Det betyder att två personer som båda har 50% chans att klara en uppgift tillsammans har 75% chans. (0.5 x 0.5) Det känns bra, gör det inte? 50% + 50% blir alltså inte 100%, utan till viss del tar de ut varandra.


Låter bra, tycker jag.


Ditt monster med tio mäns styrka ser jag som ett monster som är jämnstarkt med tio män i typ dragkamp, och då bör de tio männen verkligen anstränga sig en del i "onödan". Så jag tror att monstret i själva verket är ungefär 7-9 ggr så stark som en vanlig man.


Det var ungefär det jag var ute efter.
Någonting i stil med: om ett antal män ska fånga den Stora Apan, hur många män krävs det för att hålla den?


Jag funderar på att använda färdighetsslag med styrka som bonus, om det spelar någon roll i sammanhanget.

Då borde man kunna applicera tanken om skrifttydarna.
Varje man har en viss procents chans att lyckas hålla fast apan.
Skulle det fungera? Åsikter?
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Jag funderar på att använda färdighetsslag med styrka som bonus, om det spelar någon roll i sammanhanget.

Då borde man kunna applicera tanken om skrifttydarna.
Varje man har en viss procents chans att lyckas hålla fast apan.
Skulle det fungera? Åsikter?


Bry er inte om det här. Dålig idé.
Jag sov på saken och kom fram till att det går helt emot hela spelidén.
Det blir alldeles för mycket beräkning under spel.

Måste ha något snabbare och enklare.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Det betyder att två personer som båda har 50% chans att klara en uppgift tillsammans har 75% chans. (0.5 x 0.5) Det känns bra, gör det inte? 50% + 50% blir alltså inte 100%, utan till viss del tar de ut varandra.
Har jag missat ngnstans i matematiken. 0.5*0.5 blir väl ändå 0.75, alltså 25%. Räknar du då chansen att misslyckas, de har 50% chans att misslyckas var, och jobbar de tillsammans har de bara 25% chans att misslyckas, alltså 75% chans att klara sig?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
0.5*0.5 blir väl ändå 0.75, alltså 25%.
Tvärtom.
0.5 x 0.5 = 0.25 och inget annat. Vilket betyder att chansen att lyckas blir 75%

Räknar du då chansen att misslyckas
Man kan aldrig ha "chans" att misslyckas, utan då är det tal om "risk". Nå, i övrigt har du förstås antagit helt rätt: Det är risken för misslyckande jag kalkulerat. Det är den som halveras för varje ny person med 50% sannolikhet att klara utmaningen (jag tog för givet att ingen skulle tro att en grupp presterade sämre ju fler som hjälptes åt när tråden inte handlade om sådant).
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Och jag menade ju givetvis att skriva 0.5*0.5=0.25, jag råkade bar sitta och läsa och tänka på den där 7:an som du skrev om... annars så förstod jag precis hur du tänkte... låter som en ganska intressant idé faktiskt...

sen handlar det om "chans" att misslyckas eftersom jag är en sadistisk SL... =)


problemet är att för att man skall få fram en effekt från ett sådant system måste man räkna ut hur stor chans en person har att lyckas. Det funkar i spel där man har skalor med just %, eller i spel med skalor från 1-10, eller med skalor från 1-20, eller 1-50 eller 1-100...
Så länge som inte kurvan är en klock-kurva. Alltså blir det en 1t10, 1t20, 1t50, 1t100...

Det går alltså inte med 2t10 på 2-20, eftersom det är 1% chans att lyckas få 2, medan det är 10% chans att få 10... medan det är 1% chans att få 20...
Eller det GÅR, men det är otroligt bökigt. Ett speciellt önskat resultat är alltså 1% chans, för det är ett av de 100 resultatalternativen som funkar. Vid 3 är det alltså 3% chans att lyckas (om slaget går ut på att slå 3 eller lägre) då alternativen är två 1;or, eller en etta och en tvåa, oavsett vilken tärning det är... Vid 4 är slaget 6% chans, vid 5 är det 10% chans, vid 6 är det 15% chans, vid 7 blir det... osv... så det är rätt svårt att räkna så. Jag har alltså räknat chans att lyckas och inte tvärtom.
 

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
2 och 4 är dödligt lika, eventuellt är inte 4 samarbete alls.

Erm, i övrigt var det vettigt. Skillnaden mellan 3 och 5 existerar ju bara om det är typ en tävling och olika många i varje lag, no?
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
2 och 4 är olika på sådant sätt att i 2 får alla försöka men det räcker om en kommer på svaret. I 4 KAN bara en försöka, man har bara ett chip att kasta över lufttrumman...
Det är ju samarbete på sådan nivå att man i gruppen väljer ut den man tror är bäst på färdigheten ifråga. Hade man inte samarbetat där hade personen med chip fått kasta, oavsett om han var sämst eller bäst.
 
Top