Nekromanti Tinikturer i Mundana

G

Guest

Guest
Jag har några spelare som vill få tag på t.ex laudanum, så jag har gjort en lista, jag vet dock inte vilka jag ska ta med eller hur jag ska göra regler för dem...

Listan är
Laudanum
Bhang
Nepenthe
Kava
Khat

Varav de två sista inte är alkoholblandade i verkligheten men gärna skulle få vara det i mitt Mundana

/Zorbeltuss

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
De går väl alltid att gestalta på så vis att de ger långtidsutmattning. Nackdelen med såväl dessa som andra droger är att Eon fullständigt saknar regler för karaktärens psykologi, vilket närmast krävs för att den ska drivas att använda droger av annat skäl än att spelaren tycker det vore intressant. Regler för att döva oro eller undkomma sina våndor har ju inte mycket relevans om regler för själva oron och våndorna saknas.

JPW

Veteran
Vill man ha in regler för oro och våndor är det bara att stoppa in. VIL eller PSY slag med olika svårigheter beroende på hur gravt det mentala handikappet är och hur svår situationen är (Ex: En rollperson med social fobi måste slå Ob2T6 mot VIL i situationer då han/hon måste tala med nya människor. Höj svårigheten i grava situationer och låt droger/alkohol göra svårigheten en eller ibland två nivåer lättare.)

Men en bra spelad rollperson behöver knappast regler för att motiveras att ta droger. Däremot verkar jag inte kunna hitta några regler för beroende (bortsett från Supa), vilket ju är av vikt om man ska införa beroendeframkallande medel. Något att fundera över.

JPW

Veteran
Följande regler är grovkorniga men torde simulera generellt beroende ganska väl:

Vid användning av ett beroendeframkallande preparat slås Ob1T6-Ob4T6 (Beroende på hur kraftigt preparatet är. Ob1T6 för tobak till Ob4T6 för kokain.) mot VIL. Misslyckas slaget är personen beroende och behöver minst en dos av preparatet var dag.

Får personen inte preparatet erhålls lika många tärningar Långtidsutmattning som användes vid slaget för beroende. Samma antal tärningar används även för ett slag mot TÅL. Misslyckas detta erhålles +1 Smärta. Efter en veckas avhållsamhet ökar Smärtan till +Ob1T6 och därutöver ger ett misslyckat TÅL-slag även +1 Trauma. Den tredje veckan fortsätter man slå mot TÅL men med en tärning mindre. Detta fortsätter men med en nivå lägre svårighet varje vecka tills man inte längre behöver slå mot TÅL och därmed har "bekämpat beroendet". (Ex: Herr Bure röker piptobak och vill sluta. Första veckan slår han varje dag Ob2T6 mot VIL för att inte börja puffa. Dessutom slår han varje dag Ob1T6 mot TÅL för att inte erhålla +1 Smärta. Andra veckan slår Herr Bure åter Ob2T6 mot VIL var dag för att inte plocka upp pipan. TÅL slaget är också det fortfarande Ob1T6 men vid misslyckande erhåller Herr Bure +Ob1T6 Smärta och +1 Trauma. Den tredje veckan sänks svårigheterna för slag mot VIL och TÅL med en nivå. Detta gör att slaget för att undvika Smärta och Trauma helt försvinner. Det fysiska beroendet är borta. Däremot kan man anta att Herr Bure måste slå Ob1T6 mot VIL under en vecka framöver för att inte åter bli sugen och åter dra igång sitt beroende.)

För att medvetet undvika att ta ett preparat man är beroende av under en dag slås ett slag mot VIL som är en nivå högre än slaget för beroende (Ex: Ob2T6 för att inte röka och Ob5T6 för att inte ta kokain). Denna svårighet minskar på samma sätt som svårigheten för att bekämpa beroende (det vill säga en minskning med en nivå/vecka från och med tredje veckan). Med andra ord krävs det generellt sett yttre hjälp för att undslippa ett beroende. Dessutom tar det tid och är plågsamt.

En person som tidigare varit beroende av en specifik drog (eller en väldigt snarlik) slår sitt fastna-i-beroende-slag med en extra tärning (Ex: Herr Bure rökte tidigare pipa men lyckades sluta. Han festar och smakar lite av en kompis. Direkt slår han Ob2T6, istället för Ob1T6, mor VIL för att inte åter bli beroende av piptobak.).

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
monstertomten said:
Men en bra spelad rollperson behöver knappast regler för att motiveras att ta droger. Däremot verkar jag inte kunna hitta några regler för beroende (bortsett från Supa), vilket ju är av vikt om man ska införa beroendeframkallande medel. Något att fundera över.
Å andra sidan behöver en bra spelad rollperson inte några regler för att vara inaktiv veckovis efter att ha tagit ett allvarligt sår, för att ibland lyckas och ibland misslyckas och för allt annat reglerna numera täcker. Så det här argumentet funkar inte riktigt.

JPW

Veteran
Laudanum
Smärtstillande. Minskar Smärta med Ob2T6. Lindrar diarré. Är beroendeframkallande. Ger ett lugnande rus.

Bhang
Drog. Effekter liknande alkoholpåverkan.

Nepenthe
Smärtstillande. Minskar Smärta med Ob2T6. Är beroendeframkallande. Ger ett lugnande rus.

Kava
Smärtstillande och lugnande. Minskar Smärta med Ob1T6.

Khat
Ger milt rus.

Bobby Magikern - Klart argumentet funkar. Det handlar om vilken grad av regelstyrning man vill ha. Att spelare med svåra skador ändå ger sig ut för att äventyra är ju inte helt ovanligt, även om EON:s regelsystem till viss del försvårar detta. Vill man låta det vara upp till spelaren att avgöra när det är passligt att lyckas/misslyckas kan man friforma. Det gäller ju att hitta en balans. Dessutom handlar det väl mer om spelstil och spelsmak än om att argumentera mer eller mindre väl för regelstyrning.