Nekromanti Time Hunters! [spelidé]

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Jag har fått en relapse på Supernatural och fått lite inspiration, behöver väl mest bolla idéer och kanske någon som vet ett regelsystem som skulle passa lite lätt och smidigt.

Så pitchline Time Hunters!:

Spelarna i tar sig rollen som Tidsjägare, en hög med mer eller mindre socialt kompetenta tidsfixare som härjar runt i den allt mer knepiga tidslinjen och fixar avvikande händelser.

Varje gång de åker någonstans i tiden hoppar de in i kroppar som har någonting med det som avviker att göra, men de vet inte vilka de är eller varför/vad som kommer att hända, allt de vet är att något dåligt kommer hända. Jag tänker mig att varje spelsession motsvarar ungefär ett conventäventyr á 4-6 timmar och är som ett tv-serie avsnitt.
Det öppnar upp för att få nya karaktärer varje gång men ändå bibehålla 'sin egen'. Och den fantastiska besvikelsen när den stridsglade spelaren hamnar i den smått korpulenta livsnjutaren med väldigt ifrågasatt kondition.

Samt att allt övernaturligt är fair game, varulvar, vampyrer, zombies, necromancers, demoner, gamla gudar, nya gudar, nazimagiker, aliens, vilda västern och allt däremellan. Så avvikande i den bemärkelsen att det är något övernaturligt som sker! Alltså, stoppa in SG1, Supernatural, Buffy, Xena, Hercules, X-Files, Alias, Agatha Christie i en och samma låda!

Tänker mig att de har någon form av högkvarter med någon form av utrustning som pingar till när den upptäcker något avvikande. Givetvis har spelarna till 99% aldrig några övernaturliga egenskaper själva.


En snabb liten stämningstext

'Kapten! Kapten!' James blinkade grumligt med ögonen och tittade sig omkring. Vart var han nu? 'Kapten!' Framför honom stod en ung man i en brun uniform med ett hölster i brunt skinn spänt runt midjan och väldigt, väldigt många fickor.
'KAPTEN?!' James ryckte till 'Ja?! Vad vill du?' Mannen i uniform framför honom såg ut att lugna ned sig ett par nivåer nu när han etablerat kontakt. 'Förberedelserna är klara, vi väntar bara på er'
'Visst visst, lämna mig ett par minuter så kommer jag' mumlade James och viftade bort mannen med handen medens han inspekterade sin omgivning. Han befann sig sittandes bakom ett modell större skrivbord i massiv ek, eller ja.. han antog att det var ek. Träslag var inte hans favoritämne i skolan direkt. Ett par inramade fotografin stod strategiskt utplacerade föreställandes en medelåldersman i uniform med formerna på de rätta ställena tillsammans med en kvinna och två pojkar.
'Kapten och familjefar, fantastiskt. Absolut ingen som kommer märka av ett förändrat beteende'
Mumlade han för sig själv och började leta efter ledtrådar om sin nya identitet i sina fickor.

Anya öppnade ögonen och ett starkt ljus bländade henne i ögonen starkt 'aaj!' grymtade hon till och skärmade av ljuset med sin arm.
'Vad i helvete?' hörde hon en röst över sig 'han är vaken?!'. När hennes ögon acklimatiserat sig vid omgivningen tittade hon upp på tre maskerade ansikten som stirrade ned på henne. De bar ljusblåa munskydd, den ena höll en skalpell i handen och såg ut att precis gör användning av den. Ansiktet som agerade ägare till den skalpellhållande handen lyfte blicken till ett av de andra ansiktena.
'Jag trodde du hade sövt ner honom, vi kan inte operera på en vaken människa fattar du väl?!' 'Men- men- jag svär jag-' 'Nog!' sköt vad Anya nu förstod vad en läkare av den andra. 'Söv ner honom igen!'
Få ögonblick senare hade hon en vit mask över munnen och en stark lukt som gjorde henne väldigt.. väldigt.. sömnig. 'Skit också' var det sista hon hann tänka innan hon somnade in.


Spontana reaktioner?

edit: stämingslåtar: http://www.youtube.com/watch?v=Y1pS_6hErDA&list=FLy_1XizfH1fU68h0AzgdHpw

http://www.youtube.com/watch?v=JT6u0bE6vTw
 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
Låter riktigt coolt! Perfekt för one-shotäventyr om man gillar att äventyra i olika miljöer men ändå vill ha en röd tråd.

Ett par frågor.

Hur mycket av de ursprungliga rollpersonerna får de behålla och hur mycket kommer från deras värdkroppar? Får de behålla de mentala egenskaperna och "lånar" de fysiska?

Jag antar att spelledaren bestämmer vilka kroppar de skall hamna i? Det är nog en bra idé.

Jag spelledde en gång ett äventyr i nutid där spelarna var demon-/andevarelser som kunde tillfälligt besätta folk. Kul, men jobbigt för mig som spelledare som hela tiden fick hitta på stats till alla möjliga konstiga personer (och djur!) som spelarna valde att besätta.

Hur fungerar det med tid och paradoxer och sånt? Ignorerar du det eller är det något du tänker använda dig av?
 

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Jag tänker mig att det är bara deras psyke som hänger med genom tiden. Alla fysiska egenskaper får dom av kroppen dom hamnar i. Men minnen och sånt är helt borta, så det blir en kombination av detektivarbete för att ta reda på vem man är och sedan varför man är där! Och sedan kan man inte hoppa runt under äventyret utan fast i den värden man har tills man åker tillbaka till sin egen tid igen.

Och ja, då kan man som SL ge dom färdiga karaktärer som är skräddarsydda till äventyret som alla har någon form av koppling till anomalin!

Jag kommer nog använda mig friskt av det, alternativa tidslinjer, tidsparadoxer, tillbaka till tillbaka till framtiden etc. Jag tänker mig att ju konstigare man tillåter det att vara desto mer kan man köpa konceptet
 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
Låter bra som sagt!

Har du någon bakgrund om varför de håller på med det här och så? Själva teknikaliteterna kan man ju alltid snacka runt, men det kanske är svårare att få till en bra anledning till det hela?

Är det en mänsklig organisation som anlitar dem, eller något mer fantastiskt? Vad är deras mål, att rädda mänskligheten? Varför blir det "fel" överhuvud i tidslinjerna? Finns det andra som reser i tiden som rollpersonerna kan möta och bekämpa?


Äh, jag bara slänger ut lite frågor för att jag tycker det hela är en bra idé. Jag har egentligen länge velat köra en tidsresekampanj, men har inte riktigt hittat rätt form för att göra det... :gremsmile:
 

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Anledningen är nog hela anti-hjälte/den ofrivillige hjälte temat som ofta hänger med alla dessa serier.
'Någon måste göra det' lixom. Vill undvika att det är en stor organisation bakom utan mer fristående. Det kan säkert finnas regeringsmotsvarigheter etc men att spelarna kör en mer fristående 'rouge' variant.

Det anspelar på att de gör det moraliskt rätta, hjälper oskyldiga från att dö helt enkelt. Avsikten är nog inte främst att fixa tidslinjer utan att motverka att folk dör 'i onödan'. Vilket alltid ställer den moraliska problematiken kring målen helgar medlen, eller oförutsedda konsekvenser senare i tidslinjen etc.

Och det är alltid roligare att spela lite underdog 'stick it to the man' än att vara the man :gremlaugh:

Och ja, det finns nog hinkvis med tidsresenärer från alla möjliga håll och kanter. Andra jägare, demoner som plottar för världens undergång. Det som många av de här halvdassiga sci fi/fantasy serierna gör bra är att de oftast blandar in en övergripande story arc och varvar det med små separata äventyr i varje avsnitt. Supernatural är ju experter på det.

Så samtidigt som de försöker stoppa en demon från att tillverka jordens undergång så räddar det Charles och Marilyn från den hemska poltergeisten någonstans mid-west usa 1950. Side quests lixom :gremlaugh:

Frågor är bra, då måste jag besvara dom ^^

Stämningslåt http://www.youtube.com/watch?v=Y1pS_6hErDA&list=FLy_1XizfH1fU68h0AzgdHpw
 

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
God45 said:
Det härmlåter exakt som spelet Suzerain:

http://www.rpg.net/reviews/archive/14/14787.phtml

Den recensionen är för Savage versionen men versinen från 90-talet är den enda jag spelat och denär precis vad du beskriver :gremsmile:
Av beskrivningarna att döma är det någon form av demiguds spel och jag antar att det reglerna kring är anpassade efter det? :gremsmile: Jag tänker mig mer ordinary people doing extraoridnary things. Men jag ser kopplingen, kanske kan man modda reglerna? (jag har ju inte spelat det så)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Jag har bara spelat gamla versionen men där var det tre steg, först vanliga människor som kunde få lite trix från sina gudar men de var inte särskilt bra, sedan halvgudar/änglar och sist gudar. Men det var bara den första boken som kom ut i 1ed. De som finansierade spelet när andra boken skulle komma hade sitt kontor i World trade center.

Men du kan kanske sno ett scenario eller så från det i alla fall till din grej :gremsmile:
 

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Mer stämning!

http://www.youtube.com/watch?v=kJaf1k_EdNg



Bro,
If you are reading this, it most likely means that i'm dead. Yeah, sucks bro. Life.. this glimpse of reality, a consciousness that under a very brief moment in time gets to experience what it is to be conscious. All the tears, joy, sadness, happiness.. progress.. love. Would we know the difference between life and heaven without all the strife and struggle that it is to live? I don't know, maybe. All I know is that when people go out they never go out with a smile.

Do I know what i'm doing? Hell no, I didn't chose to get into this mess, the mess chose me. All I know is that people are dying from all kinds of crazy stuff, stuff that I refused to believe in first. But one case after another.. I had to realize that all the horror stories were.. real. Heh, should have caught on when I went back in time the first time right? Oh yeah forgot to tell you that part.

Listen, bro. I know this is going to sound really weird but you have to believe me. This stuff is to crazy to make up - well, okay you could make it up but it's all damn real. Remember when Sannie was.. taken? You know how I just disappeared. You called me a few times and yelled that I was a fucking coward and abandoned you guys? Well.. truth is, I went after her. A few days after the abduction I found this note in her room. She had been into some.. bad stuff.
The note had some coordinates, out in the middle of no where Wisconsin. Out there I found an abandoned graveyard and there was this crypt. I searched it for days, there had to be something there right? So finally I found something, it was a leaver which opened up a hole in the ground with stairs leading down.
So I went down and I found this.. place. Sannie was onto this and somebody didn't want her to find it. But I did. And ever since I have been hunting whoever abducted her.

So long story short: I traveled through time and space to save innocent people from monsters while searching for Annie. You'll find out more at that place. The coordinates are 45.496090 -88.728676. Remember that others will need your help along the way, they deserve a chance too.

You have probably guessed that if you are reading this then I didn't find her, so it's up to you now.

Love
Stan

ps Don't trust the lady in red.
ps2 Seriously, don't trust her. She's a pain in the ass.
ps3 What the fuck man I told you not to trust her!
ps4 Don't forget to feed the cat
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Det påminner om min idé som heter Kharma, som jag nämnt vid nåt tillfälle på Bortom: Bortom.

Då kan man spela nåt som kallas en Time Spy, typ en rymdspion som reser i tiden och kollar så ingen förstör tidens lopp.
Lite Men in Black korsat med Torchwood.
 
Top