Nekromanti Tillverknings tider

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Håller på att knopa ihop ett fantasy spel och har nu hoppat till utrustningslistorna...

Priser/varor/tillgänglighet och liknande finns det gott om i andra rollspel där man kan inhämta insperation och ideér men har inte hittat mer än ett rollspel (nämligen Khelataar) som behandlar hur lång tid en vara tar att tillverka och undrar nu om någon har gjort en sådann eller vet var man kan hitta eller köpa ett spel som har behandlat detta.
Den bör helst ta upp både vardagliga föremål, t.ex. krukor, kläder, möbler, bläck o.s.v. som vapen och rustningar.

Andra faktorer som påverka tiden det tar att tillverka ett föremål är av hur pass bra kvalitet man vill göra föremålet i, t.ex. en mästersmid guldmedaljong lär ta betydligt längre tid att tillverka än en "vanlig".

Anser att det är relevant att veta hur lång tid en vara tar att tillverka eftersom detta dels bör påverka priset och tillgängligheten på de olika varorna m.m.
Men framför allt så är det intressant att veta om man skall skapa en hantverkare som rollperson.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Om du vill veta sådant tror jag inte att rollspelen är bästa stället att söka bland....
Kolla istället in böcker som handlar om hantverk, medelitiden och liknande. Det finns i regel en hel del information om hur man tillverkade saker och hur lång tid det tog (ungefär). Sök även på nätet, man hittar ofta en hel del godbitar där....

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
All utrustning till alla spel

ICE (Utgivarna av bl.a. Rolemaster) har släppt en bok som behandlar generella kostnader i olika tidsepoker. Man tar och slår upp exempelvis "krut-vapen tid" eller "tidig-medeltid". Listorna innehåller "allt" man vill ha till den tidsepoken, och jag tror de innefattar tillverkningstid.
Priserna är generella och bygger ifrån vad en trästav kostar (har jag för mig). Detta då de anser att trä oftast håller samma kostnad genom alla tider (har jag för mig iaf)

Jag vet inte vad boken heter på rak arm, men har en polare som har den i sin hylla så jag kan ju försöka kolla upp det.

// Jan Arenö
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: All utrustning till alla spel

Steve Jackson Games har gett ut något liknande. GURPS Lowtech, Hightech och Ultratech. Har man dessa har man utmärkta beskrivningar till alla tidsepoker, från stenålder till en avlägsen framtid... Utmärkt!
(Dessa finns dessutom i handeln. ICE har ju gått i konkurs, så deras prylar börjar väl bli svåra att få tag i.)
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Bokens namn

Jag vet att de gått i konkurs (ICE) men här är namnet på boken om du skulle snubbla över den :

"... and a ten-foot pole"

// Jan
 
Top