Nekromanti Tillbakaknuffad - so what?

Stormflare

Veteran
Joined
8 May 2009
Messages
87
Hej, forumiter!

Jag sitter och klurar på stridsreglerna i Eon3, och det slår mig att jag inte fattar vitsen med tillbakaknuffning. Det är såklart extremt fluffigt, ett våldsamt anfall driver motståndaren bakåt, men i övrigt händer i stort sett ingenting.

Har jag missuppfattat någonting? Tillbakaknuffning sker om det oreducerade skadevärdet > motståndarens Chockvärde. De stridande räknas som fria, men anfallaren kan välja att följa upp och fortsätta striden. Om anfallaren inte gör det så blir det nya VinIT-slag för båda i nästa runda (striden startar på nytt).

Som jag ser det kan man lika gärna skippa tillbakaknuffning men ha kvar regeln om skada > Chockvärde*2 = motståndaren slås till marken och blir liggande.

Edit: det kanske är en fördel för anfallaren att inte ge motståndaren chansen att vinna tillbaka initiativet, och istället slå om VinIT när striden öppnas igen. Men det känns ändå som att regeln är mycket mer komplicerad än vad effekten motiverar.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Jag tror tanken är just att man ska kunna komma ifrån striden. Jag håller med om att regeln är lite muppig, men knappast den enda i eon som är det.

Fördelar med med motståndare tillbakaknuffad:
1. S/I. En person med högt första-värde (spjut) har fördel vid öppnande av strid.
2. Andra handlingar (tex stormanfall, tackling) kan göras vid öppnande.
3. Slipper handlingarna reträtt/fly (som är farliga), lättare att fly alltså.
4. Tillbakaknuffad person förlorar initiativet. (om man följer upp.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Dessutom ger regeln regelstöd i att få karaktärerna att flyga iväg av träffar vilket är awesome. Kunde dock vart smidigare.





/Poseur håller med Ichabod i övrigt
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Vad händer om motståndaren står med ryggen mot ett stup, en lägereld eller en kajkant?


Storuggla, utan byxor i borås
 

Stormflare

Veteran
Joined
8 May 2009
Messages
87
Ichabod said:
4. Tillbakaknuffad person förlorar initiativet. (om man följer upp.
Aha, här har jag nog tolkat reglerna fel. Jag fattade det så att en försvarare som blir tillbakaknuffad får slå för VinIT i nästa runda. Får man som anfallare behålla initiativet när man knuffar tillbaka någon har det ju större inverkan på strider än vad jag trodde.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Hmm, nu när du säger det blir jag faktiskt lite osäker. Har i alla fall inte reglerna framför mig. Ska kolla när jag kommer hem om jag kommer ihåg.

Och det är i alla fall så vi kör, det gör det intressant. Det gör t.ex. sköldstöten intressant då man kan stöta bort en fiende, och följa upp med en attack.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Om man spelar med stridskonsterna från Vapenmästaren är användbart då man får följa upp med en normal attack utan svårighetsökning om man lyckas knuffa tillbaka någon.
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Det stämmer att man förlorar initiativet i nästa runda om moståndaren blir tillbaka knuffad. Blir smällen tillräckliåkan han slås till marken och då han man definitivt ett övertag.
 

Stormflare

Veteran
Joined
8 May 2009
Messages
87
Jag fortsätter mina regelfrågor i den här tråden, tack för svaren så här långt.

Strid till häst... hur hanterar ni försvarshandlingar? Parera och blockera är inga problem, men undvika. Använder ni färdigheten rida eller ryttarens undvika? Om anfallet riktas mot/träffar hästen, är det hästens undvika man slår på?

Edit: bygger vidare... hur hanterar ni kavallerichocker mot folk till fots? Jag tänker främst på förflyttningen, ser ni det som att ryttaren tvärnitar när strid öppnas eller har han momentum nog
att bara rida på efter den första rundans slagväxling? Tänk tex på scener i King Arthur där ryttarna rider kors och tvärs genom infanteriet och växlar ett eller två slag innan de är förbi och ur stridskontakt.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Stormflare said:
Edit: bygger vidare... hur hanterar ni kavallerichocker mot folk till fots? Jag tänker främst på förflyttningen, ser ni det som att ryttaren tvärnitar när strid öppnas eller har han momentum nog
att bara rida på efter den första rundans slagväxling? Tänk tex på scener i King Arthur där ryttarna rider kors och tvärs genom infanteriet och växlar ett eller två slag innan de är förbi och ur stridskontakt.
Ganska säker på att detta tas upp i boken "Krigsherren".

Kan ha fel dock...
 

Stormflare

Veteran
Joined
8 May 2009
Messages
87
Telephalsion said:
Stormflare said:
Edit: bygger vidare... hur hanterar ni kavallerichocker mot folk till fots? Jag tänker främst på förflyttningen, ser ni det som att ryttaren tvärnitar när strid öppnas eller har han momentum nog
att bara rida på efter den första rundans slagväxling? Tänk tex på scener i King Arthur där ryttarna rider kors och tvärs genom infanteriet och växlar ett eller två slag innan de är förbi och ur stridskontakt.
Ganska säker på att detta tas upp i boken "Krigsherren".

Kan ha fel dock...
Ganska säker på att det inte tas upp där, kan det vara något från Vapenmästaren? (den boken har tydligen försvunnit från vår grupp)
 
Top