Nekromanti Tillbaka till musiken

Oldenhaller

Veteran
Joined
10 Feb 2005
Messages
38
Location
Linköping/Lund
Hallå och hej!

Nu när jag spelat rollspel ett bra tag har jag lärt mig vad som skapar stämning och vad som inte gör det. Musik är såklart en viktigt variabel, och då ska de ju helst vara någon sorts stämingsfylld musik som passar just det rollspelet man spelar.

Men bland alla almbum från diverse okända och kända musiker kändes det som det saknades något. Lite verklighetskänsla, lite röster till exempel.

Jag löste skiten genom att ta ljud ifrån dataspel, som Baldurs Gate och Icewind Dale. Dessa spel har mycket bra stämingsfylld musik. Går du exempelviss in i en krog hör du både röster ifrån folk som har det trevligt, och någon som kanske spelar instrument. Funkar bra i rollspel som utspelar sig i städer.

Går man steget vidare kan man spela in ljudet som finns i städer, eller försöka sig på att ladda ner ljud från internet. Är man duktiga i ljudbehandling kan man skapa sina egna blandningar. Till exempel fanns det en grotta med ett sorts vampyr-björn-varg liknande djur som spelarna skulle trava in i. Då hittade jag lite "cave_sounds" och lade in några "monster_growl" lite här och var på 10 minuter. Sedan blev det repeat på den.

Ett litet tips som jag kände att jag borde dela med mig om. Några synpunkter, någon som själv har prövat detta? Bu, bä, bra, sådär eller helt enkelt bäst i test? Verkar tråkigt? Berätta!
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Ljud är kul. Före Internet brukade jag spela in ljud från videofilmer. I många fall finns det lite stämningssättande ögonblick där sorlet från den krog som visas får ligga i åtskilliga sekunder innan det blir närbild på någon slusk med störande välartikulerad dialog.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Förrut rekommenderade jag ivrigt folk att köra musik som stämningsskapande moment till sina rollspelsessioner. Jag har i hög grad ändrat mig. Nu håller jag snarare med Rising som i ett inlägg menar så här om användningen av musik till rollspel (i angivna fall handlar det om skräckrollspel):

I min erfarenhet så bör man inte köra med stearinljus och läskig bakgrundsmusik. Det blir för utstuderat - ungefär som att försöka få till romantisk stämning med ens flickvän genom att spela gitarr utanför hennes sovrumsfönster mitt i natten och sedan klättra uppför fasaden med en ros i munnen. Liksom, det funkar kanske på film, men det är bara corny i verkligheten. Sådana killar brukar få höra uppmaningen "var bara dig själv!" och det är precis vad jag tycker att även spelledare ska vara.
Jepp, jag är böjd att hålla med honom. Och själv har jag slutat att leta efter musik och bakgrundsljud till mina rollissessioner. I min rollspelsgrupp klarar vi oss väldigt bra utan musik.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,930
Location
Sandukar
Jag kan numera knappt spela rollspel utan musik. Musiken blir ett ramverk som håller berättelsen vid liv, även om man själv just i scenen inte är speciellt aktiv - och ofta riskerar att flumma iväg.

Jag kallas för musikfascist eftersom jag ibland kan lägga dagar på att få fram den "perfekta" musiken till scenerna i berättelsen.

Dock brukar det vara värt det - responsen är överväldigande positiv.

(det bästa jag gjort var när jag skaffade min bärbara dator - jag tror att knappt halva hårddisken är full med musik och spellistor. Har du en laptop med fjärrkontroll kan du sköta det hela jävligt diskret när du leder spelet dessutom)
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Ett litet tips som jag kände att jag borde dela med mig om. Några synpunkter, någon som själv har prövat detta? Bu, bä, bra, sådär eller helt enkelt bäst i test? Verkar tråkigt? Berätta!
Musik förhöjer stämmningen, ganska mycket tycker jag.

det går att köra musik som borrar sig in i märg och ben och ändrar stämningen utan att man kan motstå det...

Enda skälet som jag kan se att inte använda musik (för mig) är om någon i gruppen är allergisk mot musik, eller man inte har tid att fixa ihop nått bra.

Dålig eller helt fel musik är ju inte stämningshöjande.

En hel del tv serier/Anime serier har härlig musik man kan slänga in som stämningskapande.

******
Bombu
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Musik är mysigt !

Jo, musik är funkis, det går ju inte att förneka. Lite ljud på rätt ställe funkar åxå juh. Dock så funkar det minst lika bra att inte ha nått ljud överhuvudtaget åxå. Har haft trevliga rollspelssesioner med musik & utan musik.

/ Johan K, som är sådär lagom trött.
 
Top