Nekromanti Tillbaka efter snart 20 år

Dunkel

Veteran
Joined
13 Nov 2018
Messages
3
Hej alla,

Jag var registrerad här för länge, länge sedan och har insett att jag faktiskt saknar spelandet och att det finns folk i min närhet som också vill sätta igång igen! Det har hänt en del sedan jag spelade Mutant, den saken är klar. Kommer kolla runt lite och försöker komma underfund med vad vår lilla grupp skulle kunna spela.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,147
Välkommen tillbaka! Jag körde också ett uppehåll på drygt 20 år men saknade rollspelandet för mycket.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Intressant. Ska själv göra en rollperson i morgon efter flera års speluppehåll. Känns kul att påbörja något nytt igen.
 

Dunkel

Veteran
Joined
13 Nov 2018
Messages
3
Tack ska ni ha! Ja, det ska bli roligt att sätt igång igen. Jag tror det var 98-99 jag senast var aktiv här. Vad tror ni skulle vara ett bra spel att börja om med? Min gamla grupp spelade "gamla" och "nya" Mutant, och om jag har faktiskt hittat alla boxar och böcker som vi hade då, men är det något liknande och kanske modernare som skulle kunna vara ett alternativ? Det finns ju en hel del logiska luckor i framförallt "gamla" Mutant, men det kanske inte finns så mycket att göra åt just den saken.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Dunkel;n299952 said:
Tack ska ni ha! Ja, det ska bli roligt att sätt igång igen. Jag tror det var 98-99 jag senast var aktiv här. Vad tror ni skulle vara ett bra spel att börja om med? Min gamla grupp spelade "gamla" och "nya" Mutant, och om jag har faktiskt hittat alla boxar och böcker som vi hade då, men är det något liknande och kanske modernare som skulle kunna vara ett alternativ? Det finns ju en hel del logiska luckor i framförallt "gamla" Mutant, men det kanske inte finns så mycket att göra åt just den saken.
Om du gillar Mutant vill jag tipsa om Mutant År noll, och det finns fortfarande att köpa i handeln. Det är dock inte BRP, men om det spelsystemet är ett måste finns regler för det att hitta på deras hemsida.

Men vad du ska börja med beror ju annars på så mycket mer. Till exempel vad andra du ska spela med vill spela, vilken typ av rollspel ni vill spela och inte minst setting. Så börja med att försöka beskriva vad du vill göra så ska vi hitta ett spel åt dig. :)

/j
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Osbjer;n299957 said:
Om du gillar Mutant vill jag tipsa om Mutant År noll, och det finns fortfarande att köpa i handeln. Det är dock inte BRP, men om det spelsystemet är ett måste finns regler för det att hitta på deras hemsida.

Men vad du ska börja med beror ju annars på så mycket mer. Till exempel vad andra du ska spela med vill spela, vilken typ av rollspel ni vill spela och inte minst setting. Så börja med att försöka beskriva vad du vill göra så ska vi hitta ett spel åt dig. :)

/j
Mutant År Noll har faktiskt en officiell BRP hack från Fria Ligan, även om den inte marknadsförst speciellt mycket. Gillar man Mutant sedan tidigare så är definitivt tipset att skaffa År Noll och eventuellt då att köra med BRP-reglerna. Annars tycker jag reglerna i År Noll är väldigt lätta att lära sig.

http://frialigan.se/wp-content/uploads/2017/08/brp_regler2.pdf
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Det skall kanske sägas att Mutant år noll utspelar sig för Pyrisamfundet, det är riktig postapokalyps utan städer. Inte alls som pyrt-settingen. Men det kommer snart en Pyrisetting med nya regler till år Noll. Det trista med År noll är att för att kunna köra alla klasser så behöver man köpa 4 boxar, men man får 4 kampanjer på köpet.

Gillade ni svarta Mutantlådan så tipsar jag om CM/77 ett nytt rollspel i klassisk svensk anda.

PS. Köp inte nya Drakar och Demoner, det är fruktansvärt.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Om ni vill spela ”nya” Mutant igen men med smidigare regler vill jag tipsa om Cyber M/77, som också finns i pdf på rpgnow.com

Vill ni kolla runt efter spel som följer nyare paradigmer så kan säkert någon annan ge bra tips :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Björn Wärmedal;n299960 said:
Om ni vill spela ”nya” Mutant igen men med smidigare regler vill jag tipsa om Cyber M/77, som också finns i pdf på rpgnow.com

Vill ni kolla runt efter spel som följer nyare paradigmer så kan säkert någon annan ge bra tips :)
Instämmer, Cyber M/77 hade jag lätt kört på, om jag skulle kört "nya" Mutant igen!
 

Dunkel

Veteran
Joined
13 Nov 2018
Messages
3
anth;n299975 said:
Var du reggad på gamla forumet?
http://oldsite.rollspel.nu/forum/

Vad hette du där?
Vi ska nämligen så ihop de två forumen och då försöker vi i möjligaste mån slå ihop gamla och nya användarkonton.
Du, det kan jag kolla på. Om jag kan söka i gamla forumet så hittar jag mig säkert. Det vore kul att koppla men jag vet att jag inte har tillgång till min mail från skolan längre :)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,313
Ha ha, detta forums besatthet av BRP. Varför någon skulle vilja konvertera Mutant år 0 till BRP överstiger mitt förstånd. Hellre en d20 hack isf!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Lemur;n300051 said:
Ha ha, detta forums besatthet av BRP.
Finns det en sådan besatthet? Det har i så fall gått mig helt förbi. Och om det finns så är det förståeligt. BRP är ju grunden i den första generationen av svenska rollspel - svensk old school så att säga - och procent är lätt att förstå sig på. Dessutom undviker BRP problemet med ohanterliga mängder tärningar som lätt följer med pölsystem.
 
Top